Vilken hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 7 594
Sv: Vilken hingst??

Nej det är säkert jag som blandar ihop honom med annan hingst... Möjligen kan det vara så att han katrerades samtidigt som Don Schufro och att jag blandar ihop dom två.

Ja..så vill jag oxå ha det till. Och för att de då inte visste om det var ärftligt..

Nej det är säkert jag som blandar ihop honom med annan hingst... Möjligen kan det vara så att han katrerades samtidigt som Don Schufro och att jag blandar ihop dom två.

Solos Carex hade inte pungbråck. Jag har för mig att man kastrerade honom för att få honom till en bättre tävlingshäst. Och det lyckades ju!

Don Shufro är inte kastrerad. Däremot har han haft pungbråck och därför blivit kasserad av ASVH.

Visst är det han! Har sett honom live.

Tyvärr ser man inte riktigt benställningen och jag kommer inte heller ihåg hur han såg ut i benen, det var tio år sen jag såg honom.

jag kontaktade dom som har cairo igår för mer info. han fick 9 på sitt benställ! å en 10:a i temperament är ju inte fel!

ska fråga dom ifall man kan få en dvd skickad om det finns möjlighet. är det verkligen ingen annan som vet om man kan hitta en film på internet på honom?? :confused:

just nu är han nummer 1 för mitt sto. dels för bra blup och för att han presterat bra i både hoppning och dressyr. några avkommor har ju visat sig vara bra också!

ingen som sett någon avkomma? hur verkar dom? bild??
många frågor...:idea:

Jo, jag vet att Don Schufro inte är kastrerad, men det jag menade att han kanske fick sitt pungbråck i samband med att Carex blev kastrerad...

Nej, bilderna är kanske inte optimala för det. På allbreed finns hans pappa uppställd på bild om det kan vara något.

Använde sökfunktionen i asvh:s databas och såg att han var som du säger, den med lägst siffror på benen. Sedan kom en hel del fullblodshingstar, vilket kanske är lite off topic men intressant.

Låter som o mdu vill ha nått föl i Electro-stilen!

Väldigt kompakt, musklad och ganska kort hals.
Han är ju inte aktiv längre, men nån av hans söner kanske?

Klart du ska ge ditt sto en chans i avelsboxen!!!!!!!!
Strunta i vad alla pratar hit och dit om benställningar!!!!
Kör på bara. Du kommer ju att stamboksföra henne med föl vid sidan och då får du ju bedömning på båda. Tycker de inte att hon är lämplig för avel kommer de att säga ifrån om det, eller om de inte gillar avkomman kommer de att ge dig ett tips i rätt riktnig till nästa gång vad du bör tänka på då du väljer hingst.. Så har det varit då jag visat mina..:rofl::rofl:
Vill också ge dig ett tips på en hingst jag tycker om, Biggles 1015. Han står och tränas av Jan Brink. Hans äldsta avkommer är 4år i år.. På 3-års test är där Diplom i både hopp och gångarter. Han har en 4-åring som kvalat till 4-års championatet med Piia Pantsu. Så han kan nog ge både och.:idea:
Han själv har ju en lång merit lista vad jag tycker för att bara vara 9år.. Gå in på hans hemsida www.biggles1015.nu och där kan du nog hitta ett tele nummer till hans ägare, ring och hör hur hans avkommer blivit.. Jag har två som är helt suveräna i sitt temperament.:love::love: Lycka till!!!!!!!!!!!!

Ingen har blivit godkänd i Sverige och jag känner inte till att det importeras sperma från någon.

Den ende godkände hingst i Sverige som jag vet har honom i sig är Hip Hop men han är inte alls den typ av hingst om trådskaparen efterfrågar eller som skulle passa det aktuella stoet.

Solos Carex hade inte pungbråck. Jag har för mig att man kastrerade honom för att få honom till en bättre tävlingshäst. Och det lyckades ju!

Det är mitt bestämda minne också.
Han fick väldigt få ston och för att få honom till en förhoppningsvis bättre tävlingshäst som skulle duga i toppen av GP så kastrerades han. Vilket ju måste sägas var framgångsrikt (om det nu berodde på det).
Gräsallergin hade inget med det hela att göra vad jag läste.

Vad tror ni om don romantic? kan det vara något för mitt sto? hur blir hans avkommor, någon som vet?

har tittat lite på bourbon också, men han stod inte tillgänglig för avel i år. någon som vet varför han inte gjorde det?

är det ingen som har avkommor efter don romantic?? ingen som vet något om hingsten?

är det verkligen ingen som har en åsikt om don romantic?

fick veta idag att min hästs helsyster har en avkomma efter don romantic. är det dumt att avla på honom då? känns ju som det skulle bli inavel fastän det inte är det :o

Det är väl bara dumt om den avkomman blev riktigt dålig, och du tror att ditt sto skulle ge lika dåligt med DR. Helsyskon kan ju vara väldigt lika varandra eller väldigt olika.

Det är väl bara dumt om den avkomman blev riktigt dålig, och du tror att ditt sto skulle ge lika dåligt med DR. Helsyskon kan ju vara väldigt lika varandra eller väldigt olika.

fölet blev ju bra!

Visad på fölbesiktning och blev klass 1 med 46 poäng. Vacker och elegant i sin typ med väl ansatt hals och långt välmusklat kors. Rätt i alla fyra ben. Mycket smidiga och lätta gångarter.

det är vad som sades om fölet... så frågan är ju mest om det är inavel att betäcka 2 helsyskon med samma hingst? :confused:
det är ju som att jag och min syster skulle skaffa barn med samma kille... å det hade jag ju aldrig gjort! så får väl se mig efter någon annan hingst...

Då finns det en god chans att det blir bra om du tar honom till ditt sto också.

Inavel är det inte. Det skulle det vara om ditt sto var släkt med hingsten på nära håll. Att man inte skaffar barn med samma kille som sin syster i vanliga fall handlar ju om moral, om att hålla sig väl med sin syster och hur övriga samhället ser det (i vårt samhälle är det inte accepterat, liksom det tagit tid att acceptera andra förhållandeformer än en kvinna och en man som är gifta).

Inavel handlar främst om det fysiska, det kan bli missbildningar hos avkomman, och arten får en mindre genetisk variation. Givetvis finns det många moraliska och sociala aspekter kring det också hos människan. Men i den av människan styrda djuraveln händer det ofta att man använder sig av inavel, s.k linjeavel i viss mån. Djuren ser inte heller sådant på samma sätt som människor.

Kort sagt, att ditt stos syster fått en avkomma e. DR hindrar inte på något sätt att ditt sto betäcks med honom. Snarare tvärtom, det fölet kan ge en fingervisning om hur ditt föl skulle kunna bli.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 004
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 554
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Avel Jag tänker betäcka mitt sto till våren men kan inte välja hingst. e Richfield ue Rosenkavalier. Hon är ett riktigt fint högrest och...
Svar
14
· Visningar
2 387
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna