Vilken hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 7 594
Sv: Vilken hingst??

Det som förvånar mig mest är att han har fått så många ston, med tanke på att detta är en avvikelse som ASVH gått ut och varnat för och som har sammanlänkats med spatt etc. En hingst får ju trots allt så många fler avkommor än ett sto.

Men det är intressant - och vad du skriver bekräftar det jag själv har sett - att han inte tycks nedärva detta.

Jag bestämde mig för CG direkt på bruksprovet, fick den där känslan att "honom ska jag bara ha!". Då visste jag inte att han skulle bli en hingst som väldigt många skulle ta. Jag valde honom till mitt sto för att han hade det mesta som behövdes för att kompletera henne samt att jag som sagt fick en sån härlig känsla när jag såg honom. Den vinklade hasen vägde jag självklart in, men mitt sto har skaplig benställning och därför så vågade jag chansa! Det "enda" bekymret med mitt föls beställning är att hon föddes med lindrig böjsenekontraktur, vilket jag observerat att det förekommit hos flera CG:föl. Slump eller beroende på de långa benen han verkar ha nedärvt? Det vill jag ännu ha osagt. Men många föl föds ju med någon konstighet i sitt benställ, och hon fick just det här. Nu så går hon helt normalt och är väldigt rak och fin i sina ben enligt mkt kunniga hästmänniskor. Men vad domaren tycker på fölmönstringen, det är jag väldigt nyfiken på;)

Någom som vet något om Okeanos benställ?? Görel??
Han är annars ett exempel på en högställd, lite maffigare hingst..

Och för övrigt, alla ni som påstår att det inte är någon skillnad vilken ras det handlar om i de här hingstväljartrådarna; Hade detta varit en travare som skulle betäckas hade folk skrikit rätt ut. Nu sa ingen någonting, det kom bara massa hingstförslag direkt. Ingen skillnad? :smirk:)

Detta tror jag inte ett dugg på. Den allra mest innåttåade häst jag någonsin sett var en travhäst vid namn Caroline Neo, hon var helt snedvriden i ena frambenet. Trots det sprang hon in drygt 100.000:- innan hon, just det, sattes i avel. Hon har hittills fått två avkommor och den ena är bara två år, men den andra är snart uppe i 200.000:- i inprungna pengar...

Benställningar och hållbarhet i all ära, men att en häst är innåttåad har enligt min erfarnehet inte påverkat hållbarheten.

Precis som du själv säger så är hon ganska lång, men istället för kvadratisk så skulle jag påstå att hon är lågställd.

Jag kan inte såhär på rak arm komma på en högställd hingst med bra benställning o som är lite maffigare. Får fundera en stund så kanske jag återkommer.

Tycker även att du inte ska räkna bort 90dygns hingstarna, som någon annan nämnde så är det bara att teckna en fosterförsäkring för att få pengarna säkrade. Med "kraven" som ställs på hngsten för att komplettera ditt sto så bör du nog ge vika på det här med avgifterna, För att kunna hitta en så lämplig kandidat som möjligt. Sen så kan du ju se det som ett plus om hingsten har levande föl avgift.

Mvh Maria

sant, sant... man kan inte få allt. men som ni sa. det är bara att fixa en försäkring å det är ju inte så himla svårt!

kan cortez vara något för mitt sto? han har ju presterat i både hoppning å derssyr. jag är ute efter en allroundhäst men mer inriktat mot dressyr...hans blup är ju rätt så okej tycker jag!

Någon nämnde ju annars att Cairo (son till Cortez) hade 9 på benställ!!

Cortez är känd för att nedärva ett lite speciellt rörelsemönster bak, liknande tuppspatt tror jag?? Är egentligen inte så insatt i hur det är kopplat med benstället i sig. Tror dessutom att han bara finns på fryst och har bestämt för mig att dräktighetsprocenten inte är så hög nu på senare år?

eller don primero? snygg häst måste jag säga :love: kunde ju haft lite grövre hals men han ser riktigt snygg ut annars! samt att blupen på ben och dressyren inte är att klaga på.
nån som vet mer om honom? var inne på hans hemsida å det stod ju inte alltför mycket om honom.

Någon nämnde ju annars att Cairo (son till Cortez) hade 9 på benställ!!

Cortez är känd för att nedärva ett lite speciellt rörelsemönster bak, liknande tuppspatt tror jag?? Är egentligen inte så insatt i hur det är kopplat med benstället i sig. Tror dessutom att han bara finns på fryst och har bestämt för mig att dräktighetsprocenten inte är så hög nu på senare år?

kollade lite extra på cortez å kom fram till att han inte är rätt hingst. men sonen var riktigt fin! nån som vet var man hittar mer info? fanns inte på asvh:s sida. sen stod det inte heller mycket på stuterisidan...

Don Primero är väl en av de hingstar vi har här som förärver sig bäst. Senast på årets bruksprov i Sverige fick han 2 godkända söner, samt att han har många fina avkommor som visat sig på unghästbedömnigar/tävlingar. Honom tycker jag att du ska kika vidare på! O lägg inte för stor vikt vid att blivande hingsten ska ha en kraftig hals, dit sto har andra brister som är viktigare att kompletera. Det är iallafall vad jag tycker.

Precis vad jag funderade på när jag såg ridbilderna, men vågade inte uttala mig innan jag såg en exteriörbild vilket jag fortfarande inte sett. Det kan vara farligt att "smutskasta" en hingst innan man vet fakta, det var därför jag inte ville uttala mig utan en riktig exteriörbild;)

Jag måste rätta mig själv, Don Primero fick TRE godkända söner vid årets bruks om man räknar med prestationshingsten Daytona..

Men Don Primero har ju bara 105 på extremiteter i BLUP? Inte jättebra kanske, även om det ligger runt medel..

Men Don Primero har ju bara 105 på extremiteter i BLUP? Inte jättebra kanske, även om det ligger runt medel..

jo, men det andra ligger högre. försöker hitta en hingst med bra blup på både ben och för dressyren. tycker han ligger bra till. sedan finns det andra jag kollat på men de passar inte mitt sto. rubinrot är himla läcker men troligtvis alldeles för maffig och grov för mitt sto...

men kanske solos carex?? har bra blup på både ben och dressyr...har nog lagon lång rygg, högställd, ädel men ändå lite grov i sig.

men varför är han kastrerad nu???

Jag har ett sto som är som du beskrev i ditt inlägg och jag har alltid trott att det var väldigt ovanligt eftersom jag aldrig sett någon annan häst kunna vrida sina ben på det sättet. Stoet i fråga kan vrida benen både utåt och inåt, är dock intåad i grunden men kan vrida benen i praktiken hur som helst och hon har gett mången hovslagare gråa hår. Behöver jag säga att det en rejäl dam av den gammla sorten. Hon har aldrig varit halt, är inte triangelmärkt och ingen av hennes föl har ärvt detta från henne och hon har haft 9st.

Solos Carex finns inte på fryst så vitt jag vet :confused:

Han blev kastrerad för ett par år sen pga nån allergi om jag inte minns fel, gräsallergi?

Väldigt synd, jag har en Rubinrot-Solos Carex kille här hemma, mycket trevlig men stor som ett hus och han lär bli rätt grov.

Jag skulle inte ta en hingst som bara finns på fryst eftersom du har ett maidensto.

Jag har för mig att Solos Carex fick nån form av pungbråck - men jag kan ha fel. Dessutom lär han vara allergisk.

Jag tycker du skall titta lite extra på Lucky Point, visserligen en ung hingst, men han har BRA benställ och är väldigt allround. Mest hoppbegåvning, men MYCKET trevliga gångarter också !

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 007
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 554
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Avel Jag tänker betäcka mitt sto till våren men kan inte välja hingst. e Richfield ue Rosenkavalier. Hon är ett riktigt fint högrest och...
Svar
14
· Visningar
2 388
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka