Vilken hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 121
  • Visningar Visningar 7 594
Sv: Vilken hingst??

Mitt ena sto ser betydligt mycket värre ut än din i benen men det gäller att stoet har andra kvalitér som väger upp det negativa.

Mitt sto har en jätte fin stam och är av en bra korrekt typ i övrigt, ingen på varken morsans eller farsan sida har liknande framställ.
Så jag avlar utan att tveka, skulle hon dock få "krokiga" föl så skulle jag tänka över saken.
Men precis som du skriver själv så väljer man ju en hingst med ett riktigt bra benställ för säkerhets skull.

Jag har inga bra hingst tips men baserat på bilderna så skulle jag personligen valt en lätt, högställd hingst med bra ben.
Kommer inte på några förslag på rak arm eftersom jag är inte så dressyr inriktad i min avel. :angel:

Men det här är inte lite inåttåad, det här är den mest inåttåade häst jag har sett. Hon är ju helt omvriden i båda frambenen.

Kan ju bara hoppas att det inte påverkar hållbarheten, varken hos henne eller ev. avkommor.

(Och för övrigt, alla ni som påstår att det inte är någon skillnad vilken ras det handlar om i de här hingstväljartrådarna; Hade detta varit en travare som skulle betäckas hade folk skrikit rätt ut. Nu sa ingen någonting, det kom bara massa hingstförslag direkt. Ingen skillnad? :smirk:)

Men det här är inte lite inåttåad, det här är den mest inåttåade häst jag har sett. Hon är ju helt omvriden i båda frambenen.

Hur kan du se det från den bilden? Alla hästar kan se vridna ut i frambenen om de inte står helt jämt.

(Och för övrigt, alla ni som påstår att det inte är någon skillnad vilken ras det handlar om i de här hingstväljartrådarna; Hade detta varit en travare som skulle betäckas hade folk skrikit rätt ut. Nu sa ingen någonting, det kom bara massa hingstförslag direkt. Ingen skillnad? :smirk:)

Jag tror användningsområdet kan ha betydelse. 200 pers har betäckt sina ston med en hingst som inte alls har ett optimalt bakbensställ (Corlensky G). Det förundrade mig en smula, men jag har inte sett att han nedärvt det.

Tja, visst kan bilder luras, men som jag ser det så ser man karleden hyfsat bra, trots att bilden är tagen från sidan.

Och på den tredje bilden, kolla andra frambenet.

Men, men, inte det tråden skulle handla om.

Jag hade nog satsat på en hingst i stil med Figaro. Han ger avkommor med bra psyke och med otroliga gångarter. Han passar de flesta ston och skulle säkerligen passa ditt sto som ser väldigt kvadratisk och fin ut. Han är dessutom inte sådär sjukt dyr. Han är ju ganska så ny, så det är väl därför. Det hade säkert blivit en fin fölunge!

Kika gärna in honom på http://www.gransbostuteri.com/

Får jag fråga vad du grundar det förslaget på?
I utlåtandet från bruksprovet står:

"Lindrigt parallellförskjuten, något inåttåad vänster fram."

En 7:a på benen, alltså. Inte direkt att rekommendera till denna hästen..

Kan ju bara hoppas att det inte påverkar hållbarheten, varken hos henne eller ev. avkommor.

som sagt, hon STÅR INTE RAKT på bilderna. lägger upp en ny bild, den är inte världens bästa men man ser i alla fall lite mer. helt omvriden i benen? var i ****** ser du det???? tror du jag på fullt allvar skulle köpa en häst som ser ut som fan i benen eller?
så dum är jag inte! :devil:

sen ska du veta det att jag håller även på med trvahästar-har till å med körlicens. å jag vet många som har ston med superdåliga ben men som ändå betäcker. MEN men en BRA hingst med BRA ben! å det har blivit stjärnor av dom också! så jag vet vad jag pratar om.

jag vet att min häst är lite inåttåad och skrev ENBART här för att få hjälp med hingstval, just för att INTE välja fel hingst!
så har du ingen vettigt att skriva om hingstval så behöver du inte skriva alls :devil:

http://www.lunarstorm.se/Guccigirl/galleri/368

Kolla på hingstar med riktigt bra BLUP på benen, de jag vet på rak arm som själva har en 9:a är Lucky Point, Feliciano, Magini och Cairo.

RIA- Ärligt talat så skrev du inte specifikt att du var ute efter en välbenad hingst, det jag mest reagerade på var att det sades att benställningar inte är ärftligt.

Har tyvärr inget hingst-förslag, det finns många andra här på buke som är bättre än mig på sånt.

För det första så tror jag inte att stoets ben går i arv om inte hingsten har grymt taskiga ben själv. Det är inget som brukar gå i arv.

Figaro har bra ben. En 7:a är mer än bra!

För det första så tror jag inte att stoets ben går i arv om inte hingsten har grymt taskiga ben själv. Det är inget som brukar gå i arv.

Figaro har bra ben. En 7:a är mer än bra!

För att hingsten överhuvudtaget ska bli godkänd är en 7:a det lägsta tillåtna på benen. Inget av de tre första punkterna i exteriörbedömningen får vara under 7 för övrigt.

Så mer än bra skulle jag inte kalla det.

Varför ska hon ta en hingst med 7:a på benen när det finns en hel del med 9:a, och dessutom bra BLUP på benen?

Och vad grundar du det på att "taskiga ben inte brukar gå i arv"? Om du ursäktar så ser jag inte dig som så speciellt erfaren inom hästavel att det känns som ett välgrundat uttalande.

Tycker du ska vända på steken!!
Om ditt sto hade normal benställning, skulle du då kunna tänka dig att betäcka med en hingst som ser ut så i frambenen???

Det är dyrare att betäcka och föda en unghäst än att köpa en färdig.. varför vill du avla?

Tänk om du lägger ned mkt pengar, tid och kärlek på en avkomma som sedan får problem och blir obrukbar.

Det är visserligen alltid en chansning med avel. Man vet aldrig säkert vad man får eller hur de nedärver sig. Men att chansa på ngt som garanterat påverkar hållbarheten? Köpte du stoet för avel? Ingen hingst kan göra underverk.. stoet är av lika hög betydelse som hingsten.

Det är visserligen alltid en chansning med avel. Man vet aldrig säkert vad man får eller hur de nedärver sig. Men att chansa på ngt som garanterat påverkar hållbarheten? Köpte du stoet för avel? Ingen hingst kan göra underverk.. stoet är av lika hög betydelse som hingsten.

Men jösses... Marléne, ett av Sveriges bästa avelsston, blev bedömd med 6-or på benen. Hon har fått hyfsade avkommor. En dressyrhäst som är inåttåad kanske biljarderar, men om hästen blir halt är det nog snarare något fel på ridningen. Nu utgår jag från att stoet inte är triangelmärkt.

Hej igen. Glömde en sak.. om du ändå väljer att betäcka. Du ville undvika hingstar utan levande fölavgift pga ekonomin. Du kan alltid försäkra fostret efter 45:e dygnet. Det betyder att du får igen endel av pengarna om hon kastar.

*KL*

Tycker TS gör helt rätt som tittar efter en hingst med bra benställ. Som sagt, de helt perfekta benen finns väl inte. Sedan är det ju en prioriteringsfråga för den som avlar; har hingsten/stoet sådana kvaliteter att man kan bortse från ett icke-helt-perfekt benställ?

Har man anmärkningar på sitt sto ska man ju självklart som också TS gör, titta efter en hingst med bättre ben, och framförallt en som förärver bra där.

Har för mig att Bernstein ligger bra till, det ska även bli intressant att se Bocellis siffror på benen sedan när han fått tilräckligt många avkommor för att få BLUP. Eftersom Bernstein är morfar får man hoppas att det följer med, Bocelli har ju lämnat väldigt bra so far.

just det, TS ville ju ha levande fölavgift; då går Bernstein bort. Men Bocelli har det.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, inte just på den bilden.

Men som på denna ser det inte kul ut..

mpl_view.aspx

Så ska du betäcka, välj en med höga poäng på benen!

jag ville inte alls undvika ekomonifrågan genom att ta en levande föl avgift men det känns säkrare att betala för ett föl som kommer ut levandes! pengar har jag, å är inte ute efter den billigaste hingsten. jag tänker ta den som passar mitt sto bäst!

Jag känner ett Rambosto som jag är ganska säker ska ha Pontus som morfar. En riktigt trevlig häst som jag hade använt som dressyrhäst men som tävlas i hoppning. Bara en liten parantes ;)
U

det beror väl på hur hon står! nu tog jag en bild rakt framifrån å då ser hon helt okej ut plus att det var plant underlag. för det första så var den andra bilden från sidan och i hagen å hon står inte särskilt rakt där heller. tror du jag fifflat med bilden jag tog idag eller? nä, jag ska ta å fråga hovis istället som kommer nästa vecka hur "illa" han tycker det är. han om någon borde ju kunna ge mig ett bra svar.
jag vet redan att hon är inåttåad å hon verkar då inte lida av det. hon har ett ex antal helsyskon också varav jag sett 1. å den hade inte så, men däremot fördjävlig i temperamentet...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 007
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 554
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Avel Jag tänker betäcka mitt sto till våren men kan inte välja hingst. e Richfield ue Rosenkavalier. Hon är ett riktigt fint högrest och...
Svar
14
· Visningar
2 388
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka