Tips & Trix - Egen Barnmat

Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Håller med, vänta med bitarna ifall det inte funkar? Sexmånadersburkarna har ju också lite bitar, det kanske är lagom just nu? Tycker ändå de där åldersangivelserna är väldigt ungefärliga, vi har inte följt dem exakt.

Vad gäller mango tycker jag det blir lite lättare att få den slät om man blandar den med ngt annat när man mixar, banan eller yoghurt t ex. Eller koka den först om du vill vara helt säker?

*kl*

Många verkar väldigt noga med att bebisen måste få äta något samtidigt som de vuxna äter. Varför det? Räcker det inte att sitta med?

Många verkar väldigt noga med att bebisen måste få äta något samtidigt som de vuxna äter. Varför det? Räcker det inte att sitta med?

Jag tycker att
1) det är trevligt att äta alla tillsammans och
2) det befrämjar den egna matron om även bebis har något att plocka med :p. Således brukar jag först mata och sedan ge något för eget plock medan jag själv äter!

Ja, det kan jag hålla med om, men vi brukar förse bebis med lämplig leksak att plocka med när vi äter.

Vi äter dessutom inte alls samma tider som bebis, gör ni det?

Precis så resonerar jag med :)

Ang bitar i maten så är Ebba lite olika. Ena dagen går det jättebra- andra dagen inte alls..
Men det är iofs lika med maten. Ena dagen äter hon allt för att nästa dag bara slå på skeden. Envis blir hon med ;)

Smart med riset Mabuse :) Jag har aldrig provat att hälla i lite...
Fast jag har gett ris helt och det funkar bra :)
Couscous o bulgur borde ju vara bra mat att börja med som hel kost... Så jag får väl slänga ihop en röra ;)

Här brukar mat vara underhållande mycket längre än leksaker! Och så vill jag gärna att han ska få äta en del själv, han är mycket mer entusiastisk över nya smaker och konsistenser när han inte matas.

Vi äter samma tider för det mesta. Frukost när vi stigit upp, lunch 11 (för bebis) - 11.30 (för mig), mellanmål 14, middag 17 (för bebis) - 18 (för mig/sambon). Och så 1-2 amningar för bebis, då äter jag ingenting :p

Fast då låter det ju som att ni äter efter varandra, inte tillsammans? Först äter bebis, och sen äter ni?

Vår dag ser mer ut såhär:

8-9: Frukost för bebis. Runt 12: Lunch för bebis. När bebis sover middag någon timme senare: Lunch för föräldern. 15: Mellanmål för bebis. 18: Gröt för bebis. 19-21, beroende på när bebis somnat: Middag för oss. 22-23: Nattmacka för oss.

För att återgå till trådens tema så provade jag att göra grönsakscurry idag: Kokade blomkål i små buketter tillsammans med röda linser i vatten och lite kokosmjölk,kryddade med lite tandoori-kryddpasta (Pataks, på burk), garam masala och spiskummin. Mixade när allt var mjukt. Det blev en mild och trevlig currysmak, inte alls stark, och god tyckte bebis.

Senast ändrad:

Fast då låter det ju som att ni äter efter varandra, inte tillsammans? Först äter bebis, och sen äter ni?

Så ser det oftast ut hos oss med, ena föräldern fixar vuxenmaten medans den andra matar bebis, sedan sitter alla vid bordet och bebis får något att plocka med när vi äter = äter tilsammans, men utan att bebis är jättehungrig :)
Vi har mattider ca frukost: 8-9, lunch: ~12, ev mellanmål till bebis runt 15, middag: ~17, kvällsgröt till bebis: 20, ev någon macka el liknande till oss föräldrar efter bebis somnat.

Jag är impad av folk som hinner äta middag tillsammans redan klockan fem, hur tidigt åker man då på morgonen?

Nu är vi ju båda hemma, men brukar alltid försöka äta innan 18.
När vi båda jobbade heltid jobbade vi 7-16 så då åt vi oftast runt 17-17,30 man är ju hungrig när man kommer från jobbet så då lagas mat med en gång :)

Vi ater tillsammans for att vi tycker det ar trevligt. Mina barn har varit jatteintresserade av vad jag har pa min tallrik och definitivt inte suttit och lekt med nagon leksak. Men nu pratar jag bebis fran 6 manader och upp, nar de kan sitta effektivt i en stol.

Vi ater frulle alla tre (jag och barnen) vid 8. Ettaringen far sma brodbitar med palagg, storleken har okat i takt med hans formaga.

Sen ater vi lunch kl 11 alla tre (och ibland sambon som brukar ga upp da). Har brukar jag laga nagot som barnen gillar, typ pasta/ris, nagon av deras favvogronsaker (ingen av dem gillar mos och har aldrig gjort) och nagot kott.

Pa eftermiddagen far de frukt och vi ater middag runt 17. Sen far de valling innan laggdags, ettaringen somnar vid 19 och trearingen vid 20. Kl 18 brukar de bada (passar ypperligt efter middagen eftersom de ater sjalva).

Varfor skulle man inte ata tillsammans?

För att man äter olika mat, vid olika tider, och åtminstone jag kan inte äta själv samtidigt som jag matar bebis, jag har ju liksom bara två händer. ;)

Kunde inte jag heller nar jag var ensam med barnen innan de borjade ata sjalva - jag hade ju tva bebisar som skulle ata samtidigt! Sa da gjorde jag som du. Men sa fort de fixade att egenhandigt fa i sig maten (iaf det mesta) sa borjade jag ata samtidigt - alltid frukost och lunch, men ratt ofta ater jag bara en pytteportion av middagen eftersom jag och maken har en lite helig rutin att ata tillsammans pa vardagar nar han kommit hem pa jobbet, och det blir ju efter barnen har lagt sig. Men pa helgerna ater vi alltid tillsammans, och jag haller med Vindvissla, det ar mycket trevligt!

Gjorde en laddning idag som åtminstone jag tyckte var god, förhoppningsvis gör även H det (fick smaka en tugga och det såg ut att gillas). Kokade risoni och till det kyckling i tomatsås som jag kryddade med basilika, en gnutta vitpeppar samt en örtblandning som han brukar tycka om (bla innehåller den mejram, timjan, vitlök och paprika). Gjorde även torsk med rotmos bestående av potatis, sötpotatis och morötter. Kryddade med dill och lite lime, hade ingen citron som jag tänkte ta från början..

Nästan samma som jag nyligen gjort.
tomatsås, kyckling, risoni, basilika, persilja, paprikapulver, peppar och lite juice från en apelsin :)

Men olika mat kan man äta tillsammans. Varför kan din bebis inte äta själv? Har hn inget intresse? I så fall kan man ju köra lite både och, du matar två tuggor, äter lite själv, din sambo matar två tuggor, bebisen plockar med sin egen mat...

Fast det är ju så vi tycker är trevligt. Mina barn har varit med i måltiden sen de var väldigt små, här är Isaac 6 månader

Man kan ju tilläggsmata också om man vill det.

För att man äter olika mat, vid olika tider, och åtminstone jag kan inte äta själv samtidigt som jag matar bebis, jag har ju liksom bara två händer. ;)

Men när du skriver sådär låter det som att du har en väldigt snäv definition av att "äta tillsammans". Nej, jag sitter inte och matar/äter varannan sked, utan bebis äter sin "riktiga mat" först och sedan äter jag medan bebis plockar med mat - ofta samma mat som jag äter nu när han börjar bli lite äldre. Vi sätter oss till bords tillsammans och lämnar bordet tillsammans, det räcker för att vi ska "äta tillsammans" enligt min definition.

Men olika mat kan man äta tillsammans. Varför kan din bebis inte äta själv? Har hn inget intresse? I så fall kan man ju köra lite både och, du matar två tuggor, äter lite själv, din sambo matar två tuggor, bebisen plockar med sin egen mat...

Är man sju månader gammal är det inte så lätt att äta puré med sked själv. Åtminstone inte om tanken är att man faktiskt ska få i sig något av maten. ;) Det har inte varit något intresse för att äta själv, och vi har inte heller uppmuntrat det. Jag helammade till strax före jul, så vi håller fortfarande på att upptäcka det här med mat och alla smaker som finns. Det känns som alldeles tillräckligt, utan att den stackarn ska behöva äta själv också. Finmotoriksträningen blir i leken istället - tids nog, när finmotoriken finns där, så blir det dags att lära sig äta själv. Men jag känner mig inte stressad att man måste börja öva redan nu för att hinna lära sig. I nuläget skulle "plock" med egen mat för bebis del innebära att kleta runt med sin puré, det finns trevligare lekar än det tycker jag. :)

När bebis äter så funkar det heller inte att ge två tuggor, låta bebis sitta hungrig och äta själv istället, ge en tugga till, kasta i sig en tugga själv. Det skulle leda till frusterad bebis och förälder med ont i magen efter att ha kastat i sig maten. Jag tycker matningen kräver fullt fokus för att bli bra - och så kan det få vara också, nu när man är hemma så har vi ju den tiden att faktiskt inte behöva försöka kasta i sig den egna maten samtidigt för att hinna, utan man kan sitta och låta bebis måltid ta den tid och det fokus den behöver.

Eftersom vi lägger ner en del jobb och intresse på vår mat (det är alltså ett intresse för oss, inte något man hastar sig igenom för att man måste få i sig nåt) så känns det inte trevligt att försöka äta på det sättet, med stressade vuxna och frusterad bebis. Betydligt trevligare för oss att antingen fokusera på bebis ätande, eller det egna ätandet. Inte försöka fixa bägge samtidigt, så att ingen får en trevlig måltid.

Men när du skriver sådär låter det som att du har en väldigt snäv definition av att "äta tillsammans". Nej, jag sitter inte och matar/äter varannan sked, utan bebis äter sin "riktiga mat" först och sedan äter jag medan bebis plockar med mat - ofta samma mat som jag äter nu när han börjar bli lite äldre. Vi sätter oss till bords tillsammans och lämnar bordet tillsammans, det räcker för att vi ska "äta tillsammans" enligt min definition.

Äta tillsammans är äta samtidigt, som jag förstår det.

Alltså, om jag säger att jag och min man ska äta middag tillsammans, så menar jag inte att först äter jag och han tittar på, och sen äter han medan jag plockar med lite vindruvor. Jag skulle tycka det var ett mycket märkligt sätt att äta middag tillsammans.

Dessutom, om man först lagar maten, sen låter den stå medan man matar bebis, och först efteråt börjar äta sin egen mat - då kallnar väl den egna maten?

Bebis sitter såklart med oss vid bordet om vi äter, men brukar då sitta och plocka nöjd och glad med sitt underlägg och någon leksak. Poängen är ju sällskapet, som jag ser det, inte att det är viktigt att bebisen bankar en morotsbit snarare än en träbit i bordet. ;)

Vi sätter oss också vid bordet tillsammans och lämnar bordet tillsammans, men det innebär inte att vi specifikt äter tillsammans.

Men jag känner mig inte stressad att man måste börja öva redan nu för att hinna lära sig. I nuläget skulle "plock" med egen mat för bebis del innebära att kleta runt med sin puré, det finns trevligare lekar än det tycker jag. :)

Jag kan inte se att det handlar om att "stressa" och låta barnet "öva" - för mig handlar det om att låta barnet vara nyfiket och prova själv, och uppleva smaker och konsistenser. Då rör det sig inte om att äta med sked, varje bebis som passerat sex månader borde snarare klara av att äta med kniv och gaffel! (Skämt å sido ;), det handlar snarare om att plocka med mat - alltifrån ris till hela körsbärstomater till kyckling skuret i lagom hålla-själv-bitar :))

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 862
Senast: MML
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 491
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 086
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30