Tips! starta eget hovslageri

n33Lu

Trådstartare
osäker om det passar bäst under *utbildning eller *ekonomi/juridik, men kör på detta då utbildning är vad som behövs för att starta eget, hoppas moderator förstår mig och eventuellt flyttar tråden vid behov ;)

Ja, jag har kanske kommit på vad jag ska bli när jag blir stor :p men det snurrar ju runt i huvudet på en, så jag vänder mig till er bukefalister :bow:
VÅGA STARTA EGET!! Lääääskigt, hur gör man ens, jag menar jag kan ju läsa mig till på nätet vilka blanketter man ska skicka in vad man ska tänka på osv, men jag vill ha RIKTIGA svar ifrån er som har eget företag (Gärna alla som har erfarenhet/kunskap om det).

För/nackdelar, bra att ha tips på vägen, vad önskar du att DU visste INNAN du startade eget. Ja ALLA funderingar och tips som kan tänkas komma på :D
 
Sv: Tips! starta eget hovslageri

osäker om det passar bäst under *utbildning eller *ekonomi/juridik, men kör på detta då utbildning är vad som behövs för att starta eget, hoppas moderator förstår mig och eventuellt flyttar tråden vid behov ;)

Ja, jag har kanske kommit på vad jag ska bli när jag blir stor :p men det snurrar ju runt i huvudet på en, så jag vänder mig till er bukefalister :bow:
VÅGA STARTA EGET!! Lääääskigt, hur gör man ens, jag menar jag kan ju läsa mig till på nätet vilka blanketter man ska skicka in vad man ska tänka på osv, men jag vill ha RIKTIGA svar ifrån er som har eget företag (Gärna alla som har erfarenhet/kunskap om det).

För/nackdelar, bra att ha tips på vägen, vad önskar du att DU visste INNAN du startade eget. Ja ALLA funderingar och tips som kan tänkas komma på :D
Det brukar finnas egenföretagarföreningar i regionen där du bor. Där kan du få gratis konsultation om hur du ska gå till väga, vilken typ av företagsform som passar dig, finansiering, affärsplan, avgifter, skatter med mera.

Jag tror att det går dåligt för många för att de inte har räknat på saken ordentligt. Vad händer om du blir sjuk och inte kan sko under en period? Kan du göra något annat så länge?

Ha ett extrajobb på sidan om i början så att du kan få ihop en buffert i företaget. Ha en plan B med andra ord! Var noga med arbetsgivaravgifter/sjukförsäkring osv som täcker upp. Var inovativ! Skaffa dig vidareutbildningar, kunskap, ett gott rykte! Varför inte kombinera hovslagarjobbet med lite föreläsningar, kanske sälja någon smart pryl som har med skor att göra (via internet kanske?).

Du kommer att få jobba häcken av dig i några år, men det är med all säkerhet värt besväret. Det är inget nederlag att så småningom gå tillbaka till att vara löntagare om du ledsnar på att köra eget.

Sist men inte minst: Ha inte för bråttom! En firma går inte runt från dag ett!
 
Sv: Tips! starta eget hovslageri

Försäkringskassan och egna privata försäkringar är det som gäller om man blir sjuk / skadad.

Till TS, utbilda dig till hovslagare på någon av hovslagarskolorna och skaffa F-skattesedel.
 
Sv: Tips! starta eget hovslageri

En viktig sak innan du går vidare med dina planer är att du tittar på dig själv och hur du ser ut rent anatomiskt. De flesta hovslagare som vet om som inte lyckas med sin "firma" är de som inte har rätt kropp och fysik för jobbet. Här i trakterna där jag bor har det funnits ett antal, ofta lite yngre tjejer (under 30) som varit både duktiga och ambitiösa. Men som har fått sluta p g a kroppen inte hållit för det. Den sista var en som jag inte ens hann använda själv innan hon fick lägga av helt för ryggen inte höll och inte skulle göra det sedan heller enligt läkare.

Men om du ser "rätt" ut så är nog det viktigaste att se till så att kunderna betalar. Har själv nu en ganska nystartad hovslagare som säger att han blir så glad när jag ringer för då vet han att han får pengar också......tyvärr är det många som inte vill/kan betala och då är det svårt att göra ett hovslagarjobb ogjort.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 594
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 127
Kropp & Själ Ja, hur blir man en "doer"? Någon som är framåt och får saker gjorda och ser till att det händer något? Kan man bli en doer fast man...
2
Svar
39
· Visningar
4 482
Senast: Fan of Bill
·
Hästmänniskan Blir säkert långt och virrigt, vet inte vad jag vill, skriva av mig kanske bara... Köpte en ettåring för några år sedan, den växte och...
2
Svar
27
· Visningar
4 111
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp