Tips pa liten hundras att ha i stan

Soppan

Trådstartare
Hej!

Jag ar uppvuxen med enbart stora hundar eftersom vi alltid bott i eget hus med tradgard och "nara naturen". Nu bor jag i storstan och skulle garna ha hund igen men ar an sa lange bara i funderingsstadiet.

Jag undrar om ni kan tipsa mig om en liten, intelligent och sansad ras. Det har ar en hund som maste kunna baras, som ska fa plats i en lagenhet (trea) samt rastas i parker (dar finns mojlighet att springa los och leka med andra hundar).

Eftersom jag alltid haft stora raser (setter, retriever) sa vill jag helst hitta en "liten, stor hund", alla bjabbiga raser gar bort, likasa "for sma" (tex chihuahua, mini pinscher). Har sokt runt lite pa natet och i bocker men vill garna hora folks personliga erfarenheter.

Sv: Tips pa liten hundras att ha i stan

En fråga bara: Varför måste hunden kunna bli buren?

Förslag på raser: Cairn Terrier, Dv.schnauzer, Australisk Terrier, Westie bland annat.

En mycket stor hund i litet format är defintivt cairn terrier (men det gäller säkert många terriers)! Roliga, tuffa, charmiga och glada! Men också energiska så de kräver en del stimulans. West highland white terrier är nog något lugnare än cairns men ändå en snarlik hund.

buren: enklare att resa med hund om den kan baras, liksa baras in och ut till badkar for att tvatta tassar efter lerig promenad :)
daremot vill jag inte ha en liten hund som maste aka handvaska jamt, hunden ska vara hund..

Då tycker jag att du ska skaffa dig en Terrier, av lite lugnare modell som inte tokskäller och är jätteintensiv, samt inte har det vassaste av terriertemperament.

Dvärgtax.. Absolut en stooor hund i liten och väldigt tålig förpackning..Inte så bjäbbig heller..Å de e ju såååå söta:love:

Jag skulle om jag var du försöka välja en hund med lite kortare päls, alternativt en man kan klippa kort.
Med tanke på hur gojsigt och äckligt det blir i en stad på vintern, sparar du många timmars städning och hundtvättande på det.
Alltså, ingen Pekingese, utan hellre en med lite markfrigång...
terrier av något slag kan ju funka, finns ju så många olika att välja på.

jag tycker iof att det är synd att folk ska skaffa sig terriers att h ai stan då jag anser att en jakthund ska få utlopp för sitt behov. MEN så är ju westien mer eller mindre utställningsavlad i sverige så det kan ju funka med en sån...Men vill man inte ha en skällig hund vill man inte ha en terrier :angel:

KL
Ja, west highlanden är lugnare men har även lite mer problem än cairn. Dom är överkänsliga mot proteiner och massa sånt trams som är himla jobbigt att sköta om. Du kan inte tänka dig en hund som inte har lika stora behov och är jaktsugna?

Taxar ar trevliga hundar! Hur ar det med mops? De ar kanske inte varldens vackraste men ar de "hundiga" eller mer prydnadskudde (som pekignese..)?

fralla (fransk bulldogg), bostonterrier, miniatyr bullterrier eller mops var vad jag kom att tänka på.

Jag tänkte just på den långhåriga..Glömde skriva det bara..
Har en själv. Jag bor på landet,men jag tror han skulle trivas i stan med då han är en riktig liten soffpotatis som vägrar gå ut när det är dåligt väder å vill inte gå i högt gräs när det är blött..

Jag kan tipsa dig om en York (yorkshireterrier)..
Min mor och moster vi har uppfödning av dessa...
Jag tänkte på att du ville ha en liten hund som du kan ha och bära på och som kan gå inne i stan...
Kanon bra hund då... dom är jätte trevliga och mysiga hundar...
//C

Jag säger Papillon! De är som stora hundar i små förpackningar. De är intelligenta, lättlärda, sociala och tuffa/robusta små hundar.

Jag kan tipsa dig om en York (yorkshireterrier)..//C

Ja, jag har faktiskt haft en yorkis, nar jag var riktigt liten. Hon brukade sno mina leksaker om hon inte fick vara med och leka. Lustig hund, tyckte bast om att bli behandlad som en docka med pakladning, harborstning etc :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 312
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hej! Jag har en tjanst att be om, for jag haller pa att fundera mig galen.. Om 4 veckor ska vi hamta hem en liten Vastgota spets...
Svar
18
· Visningar
2 083
Senast: ElinAgnes
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 018
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V