Tips pa liten hundras att ha i stan

Sv: Tips pa liten hundras att ha i stan

Fast hon for som en skallad ratta och skallde sa fort det knackade pa dorren.. :(

Jag säger Papillon! De är som stora hundar i små förpackningar. De är intelligenta, lättlärda, sociala och tuffa/robusta små hundar.

Jag tänkte också spontant på papillon (eller phaléne), ska nog ha en sån eller sheltie den dag jag inte orkar ha stora hundar längre:) Glada, lättlärda och okomplicerade hundar...

2726010.jpg

8 veckor
3420584.jpg

5 månader
3420722.jpg

Dansk Svensk Gårdshund.. liten, korthårig, mycket energi, inte skällig, går att bära.
Jag gick från setter till DSG och jag har inte blivit besviken, tvärtom ;)

//Mimmi

Senast ändrad:

Phaléne!

En urmysig ras :)... Kommer nog alltid ha en phal. Är förälskad i rasen. De är snygga att se på, ingen pälsvård, små, intelligenta med will-to-please, kan ta det lugnt ifall man inte orkar träna vissa dagar...

Pma om du vill ha tips på uppfödare.

P7150076.jpg

senast jag kollade var min det iaf. Hänvisar även till denna text tagen från wikipeida:

Terrier
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
This article is about the dog type; for the steam locomotive, see LB&SCR A1 Class; for the rocket, see Terrier (rocket); for the aircraft, see Beagle A.61 Terrier.

A Scottish Terrier and a West Highland White TerrierThe terrier is a group of dog breeds initially bred for hunting and killing vermin. While usually small, these dogs are brave and tough, and have a lively, energetic, and almost hyperactive personality.

Most terrier breeds were developed in the British Isles. They were used to hunt fox, otter, badger, and rat both over and under the ground. In fact, the word terrier comes from the Middle French terrier and before that the Latin 'terra', meaning earth.

Terrier Group is also an official breed grouping for most of the major kennel clubs including the AKC, ANKC, CKC, Fédération Cynologique Internationale, KC(UK), NZKC and UKC. Bear in mind that not all terriers are in the terrier group, and not all dogs in the terrier groups are terriers.

Hänvisar även till text specifikt om westien:

This breed, descended from working terriers, has a lot of energy, tenacity, and aggression towards its prey, which was originally the rabbit and other, smaller animals such as squirrels. This history has endowed the Westie with a bold temperament that leads many to call them "big dogs in a little body." Because of their strong prey drive and the resulting tendency to run off at the sight of any small animal that catches their fancy, Westies must be kept on a leash at all times while out-of-doors.

Senast ändrad:

Därför tycker jag att man bör ha det i åtanke att dessa hundar har ett sätt som inte alla hundar har. Gillade speciellt det här som stämmer SÅ väl:

As with most terriers, harsh training methods are often met only with stubbornness.:D

Sen vad vissa terriers är avlade på i dagens läge är en annan sak.
Men de har bakgrund om jägare . Alla hundar du nämnde tillhör en grupp som fortfarande har jakt i sig.

*kl*

Jag säger också dvärgschnauzer, det är härliga hundar:D

varför inte ha en shipperke?
verkar vara en stor hund i liten förpackning

Sånna har jag träffat på, de verkar vara alldeles underbara:love:

cocker kanske? engels cockerspaniel, amerikansk cocker spaniel.. visseligen kanske inte så himmla kul ätt bära runt på hela dagarna men annars tycker jag att dom passar in på din beskrivning.

dock har de båda raserna en del pälsvård ( men det har ju många hundraser!) men vem säger att dom måste klippas efter standarden? just nu har vi 2 snart 3 hundar som är kortklippta (dvs ej långpälsade)

annars ja vad ska man säga.. olika slags terriers... snauzer(stavning? är trött så jag orkar inte riktigt tänka efter) pudel( finnsi varierande storlek :) ) , även där pälsvård men som sagt man kan ju klippa hunden som man själv känner!

lycka till med hundletandet

Jag tycker inte man kan bära runt på en dvärgsnauzer(nu vet jag inte hur det stavas heller!) men en dansksvensk gårdshund går att bära OCH är rätt så mycket hund, lugnare än jack russel.Det finns ju flera spaniels som är rätt små och väldigt lugna och fina i temperamentet. Men mycket beror ju på hur du vill att hunden ser ut, Lång eller kort päls, öron osv.
Lycka till:bump:

Liknande trådar

Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 312
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hej! Jag har en tjanst att be om, for jag haller pa att fundera mig galen.. Om 4 veckor ska vi hamta hem en liten Vastgota spets...
Svar
18
· Visningar
2 083
Senast: ElinAgnes
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 018
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V