tips på bra kokkärl?!

Sar

Trådstartare
Vad har ni för favoritmärken som kan fungera på en induktionsspis?
Jag är helt lost på kokkärlsområdet.....

Sv: tips på bra kokkärl?!

Jag har ingen erfarenhet av induktionsspis, men Hackman gör flera serier kokkärl som ska passa till alla sorters spisar. Se t.ex. webbutiken Dukat Bord

hackman är de kastruller som vi har som hållt längst.. numera kör vi mycket teflon och dylik beläggning, speciellt med ris osv som är ett helvete att göra rent ur vanlig kastrul..

induktionsspisen kräver att kastrullen har stålkärna, vilket många kastruller har..

Jo, men jag använder VJK. (Vanlig Jävla Kastrull :p ) ;)
Föredrar tjockbottnade kastruller, men har inte induktionshäll.

haha :rofl:

Det är precis vad vi också har gjort men nu när köksrenoveringen närmar sig skulle jag gärna vilja ha lite koll på lite trevligare köksvaror.

Vi har kokkärl från Iittala, WMF och Ikea till vår induktionshäll. Jag har inte märkt någon större skillnad på dem.

Jag har några kärl från Iitalla och jag älskar dem.

Ikeas allra billigaste (annons 3 st för 79 kr) fungerar också, men de tjuter på rätt bra på induktionen.

Jag har också hört att Ikeas tjuter men det gör alltså inte Ittala?

hur kommer det sig att dom tjuter? trodde att alla som har symbolen för induktionshäll funkade, liksom alla som är magnetiska?

Vad är WMF för märke? Aldrig hört talas om det.

Jag vet inte riktigt vad tjutandet beror på. Men det är bara i powerfunktionen som det hörs. Dvs när man ska koka upp något ganska snabbt.
Kan väl tänka mig att tjutandet kommer från att dessa billiga kärl är väldigt tunna och att det "skallrar" när den värms upp så fort och kraftigt.

Det är dock inget jag stör mig på. En vattenkokare lever om betydligt mer.
Dessutom tre kastruller för 79 spänn vad mer kan man begära.

WMF är väl ett rätt känt märke? (tycker jag iaf ;)) Det finns bla på www.frapp.se

Vi har delar av Ikeas dyrare serie Favorit och den tjuter inte.

Åh, vi har ett bra tag kvar innan start. Men jag gillar att drömma och fantisera i förväg, då känner jag mig bra förberedd och det blir lättare att komma till skott om man hittar ngt bra erbjudande.
Grattis till en snart avslutad köksrenovering:bow:, jag skulle behöva tappa några kilon så jag får kanske tjata på sambon att vi ska börja tidigare?!

Liknande trådar

Hemmet Hej! Vi har köpt hus och kommer att låna 1 445 000 kr av banken. Just nu så har vi kollat med Nordea, handelsbanken och SBAB. Första...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 423
Senast: Inte_Ung
·
IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan...
2
Svar
34
· Visningar
777
Senast: Mirre
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 025
Senast: SaraXX
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar