Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Bästa insektsmedlet?

axel skrev:
Finns att köpa på nätet, bland trädgårdsutrustning.

RB klumpar ihop sig så fort temp. i vattnet sjunker. Det blir då stopp i sprutmunstyckena.

Skölj flaskan under varmt vatten så löses det opp igen,så du kan spraya över hästen!!

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Jag har något som heter Equimins, en turkos flaska. Det luktar tjära och menthol, inte så kul kanske men det håller definitivt alla flygfän borta (mygg, knott, hästflugor mm). Hittade detta på Eko förra sommaren, innan dess har min häst alltid behövt ha insektstäcke på sommaren, men inte nu längre!

Balderum Norr skrev:
Andra produker har ej fungerat särskilt bra utom den hemgjorda med citronella o andra oljor mot flygande kryp. Billigt att göra själv förresten.

Vad hade du för oljor i? Skulle vilja testa. Höll ett tag på och gnodde in hästarna med vitlöksklyftor men dom räckte ju aldrig till:smirk:

*knapplån*

Jisses jag hade glömt bort den suveräna hjorthornsoljan som vi alltid använde i norrland när jag var liten. :)

Hittar den inte på nätet dock (axel...?)

Hur sjutton får man tag i den?
Om man inte får skriva det här kan väl nån PM:a mig Snälla! :bump:

// M

Jag har också haft det problemet.
Min första häst var väldigt utsatt för insekter och blev i princip uppäten varje sommar. Bäst fungerade switch +renons flugmedel + 4 ess salvan som luktar tjära. Fortfarande inte fullt skydd, och det blev lite dyrt i längden med salvan eftersom han var biten överallt.

Jag provade med flugtäcke också men det tyckte jag inte fungerade särskilt bra.

På den andra hästen fungerade det utmärkt med switch+vitlök+ renons flugmedel och 4ess där hon var mest biten. Hon var inte lika utsatt. Ska tillägga att jag även köpte nån salva på slutet som jag tror hette "Grön hästsalva" som var likvärdig med 4ess. Fast den luktar mycket godare, citron tror jag.

Är det någon som kan skriva lite hemmafixade flugmedels recept till mig är ni söta? hästarna blir ju uppätna :P

Det får man ta och prova. Här är det för jäkligt. Jag använder skillingarydsalvan till att smörja in skap och juver det är kanon. Provade switch förra sommaren och måste medge att det verkade inte funka nåt på mina. Ska ta och prova showmaster. Nån som har provat att spruta på ren pressad citron

AnnikaH skrev:
Jag har något som heter Equimins, en turkos flaska. Det luktar tjära och menthol, inte så kul kanske men det håller definitivt alla flygfän borta (mygg, knott, hästflugor mm). Hittade detta på Eko förra sommaren, innan dess har min häst alltid behövt ha insektstäcke på sommaren, men inte nu längre!

Detta medel hade jag velat prova. Var inne på ekos hemsida men det går väl inte handla online vad jag såg. Var också inne på Equimins hemsida men kunde inte hitta det. Hette det nåt mer?

Knott, Flugor, Fästingar...........................

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Vad använder ni för medel emot dessa djur? Och vad har ni för erfarenheter av markandens utbud av medel?

När knotten är för tråkiga emot juver och allmänhet under magen, så har jag under ett par år, använt mig utav en hand kräm som innhåller tea tree olja. Och problemet försvinner faktiskt.

Likaså så kokar jag ett eget flugmedel, bestående av torkad rosmarin, vitlök, vatten samt tea tree olja.
Det är billigare, och man vet vad det innehåller.

Lotta

Sv: Knott, Flugor, Fästingar...........................

Jag använder Flusa...ska egentligen vara för kor och får men funkar på mina hästar. Lägger på var 4:e vecka för att ha full effekt mot fästingarna. Lägger en rand på mankammen och bakdelen på hästen som rids. Över hela ryggen på unghästen.

//Piraja*miljöbov*

Jag tycker det där låter som ett väldigt bra system! De flugmedel som jag har provat som finns på marknaden luktar illa/konstigt, kladdar något fruktansvärt... Har inte en aning om vad de innehåller... Dessutom klumpar de gärna och fastnar i sprayflaskan. När man sprayar ryker det dessutom omkring så både hästen och man själv andas in det vilket INTE kan va bra...

Man skulle inte kunna få ett litet recept på det där så jag kan prova? :angel:

Är ny här... kanske någon har tips på intressanta trådar? Känner mig lite förvirrad!

Har du någon uppfattning om flusa fungerar bättre än switch?

Jag drar på switch, men vet inte om jag tycker det är speciellt bra, jag får hela hästen uppäten undertill i alla fall och mygg sitter det på hästen ockå.....

Under runt skapet så smörjer jag med skillingaryd salva, det fungerar men det går åt en hel del under en sommar.

supergladis skrev:
Vart kan man köpa citronella olja?

Citronellaolja kan man köpa där de säljer oljor till aromabrännare. I Örebro köper jag oljorna i butiken vid Stadsträdgården.

/Lizzie

marina w skrev:
Vill ha tips om bra insektsmedel. Har provat rb86 switch pour on och renons. Tycker att rb86 funkade bäst av de tre men hade velat hitta nåt annat för min ljusa skimmel såg ut att ha svarta fartränder på sig av det:D

Jag blandar själv:

0,5 l äppelcidervinäger
1 hel vitlök där klyftorna är skalade och delade. Får stå och dra över natten.

Häller av vitlöksbitarna. Blandar i:
0,5 l vatten
14-15 dr citronellaolja
8-10 dr kryddnejlika
8-10 dr lavendel.

Man kan även ha i 8-10 dr pepparmyntsolja också om man vill.

Tycker det funkar alldeles utmärkt. Blir också bra mycket billigare än att köpa färdigt. Jag köper billig äppelcidervinäger av märket euroshopper.

/Lizzie

Jag upplever Flusan något bättre än Switch. Det surrar lite flugor på damerna men inga mängder...mygg, knott och fästingar verkar inte vilja landa på dom, men dom finns ju runt om i luften (ja, inte fästingarna då...:crazy: )

citronen skrev:
någon som har något bra medel mot klåda? har en häst som börjat klia mankammen... är behandlad med swish för knott och fästingar men klådan verkar bero på ngt annat... något tips?:confused:

Nylanders hästkräm! Jag lovar att du inte blir besviken. Har haft islänningar förut som kliat av sig hela manen över en dag. när vi smörjt in med nylanders så kliar dom sig inte alls. Bara att massera in. så får man upprepa ungefär var tredje dag. lycka till

Jag har testat Renons = funkar inte
jag har testat Switch = funkar inte
skillingaryd har jag smetat på undersidan av halsen och bogen, funkar rätt bra, men det blir sååå kletigt..... vill också ha tips.
Jag ger vitlök i maten, bra mot förkylningar men inte mot knotten... :mad:

Jag använder switch och tycker det funkar iallfall mot fästingar. Sprayar på med RB86? mot flugfän. Annars är nog täcke det som funkar bäst.

På Switch-flaskan står det att man ska hälla i en sträng längs med mankam och "rumpa", men om man tar en svamp/trasa och gnider in utsatta delar av hästen så är hästen skyddad även där. Jag har gjort så här i flera år, och mina hästar är inte alls särskilt uppätna!

Jag har också provat Chevalet (billigare än Switchen, men har tydligen ingen effekt mot fästingar), samma sak här; smörj hästarna på de ställen där de är utsatta!!!!!!!!

Flugorna har jag inte hittat något bra medel mot, det enda jag brukar göra är på med flughuva och smörja ev sår med Socatyl-salva. Är det någon som har något bra medel mot flugorna??????

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka