Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Tips på flugmedel?

Alla butiker brukar ha kampanjpriser på detta. på försommaren och brukar ligga under 300 kr.

Tack så mycket!
Ska prova Switch i sommar då, för jag har som sagt ingen chans att få flugmedel på varmblodet utan stora scener med mycket rodeoinslag.

Om man använder Switch blir hästen kletig i pälsen o manen då? Räcker en sån flaska i flera år?

tack för alla svar! :)

Switch har samma "konsistens" som vatten, så - nej, det blir inte klibbigt eller så, det rinner bara av om man inte är snabb att dutta in det där det ska vara.
Däremot tycker jag inte att det funkar i huvudtaget ( för mina hästar ) mot bitande insekter som mygg och broms. Vi får komplettera med annat, har dock inte hittat något vettigt ännu så jag får fortsätta sökandet i sommar... :(

Vad menar du med dutta? gnida in det?
Din häst har mkt päls va?

Däremot fick jag en hudreaktion på min ena, första ggn.
Jag brukar ta 20 ml ena dgn och resten dgn därpå.
Just för att det inte ska fastna o torka i pälsen.

Vill ha tips om bra insektsmedel. Har provat rb86 switch pour on och renons. Tycker att rb86 funkade bäst av de tre men hade velat hitta nåt annat för min ljusa skimmel såg ut att ha svarta fartränder på sig av det:D

Sv: Tips om bra insektsmedel

hmm, jag tycker att RB86 är det bästa jag stött på hittils, och då får hästen gärna se ut som den vill sålänge knotten är borta..

Ja självklart men jag kan inte påstå att jag märkte nån jättestor skillnad. Bor med 5 minuters gångavstånd från en sjö så här är gott om knott. Använde flugtäcken i slutet, men hade gärna sett att de hade sluppit att gå runt med täcke. Sen så finns det ett medel som ger samma effekt som rb86 eller bättre utan att det blir svarta fartränder på hästen så väljer jag ju hellre det

Bästa insektsmedlet?

Vilket är det bästa insektsmedlet???
RB 86 hatar jag! visst de e säkert bra men hur i hel*ete ska man späda det med vatten? spelar ingen roll hur länge jag skakar flaskan. det lägger sig som ett lock på ytan på en gång:mad:

Nylanders hästkräm tycker jag e bäst av allt jag provat tror jag. Min polle bodde hon dom som gör Nylanders så han är väl insmetad med det så de räcker i många år framöver=) fast jag har haft han i 3 år nu så de har väl avdunstat=)

När jag hade min travare köpte jag nått medel som vi blev pålurade i nån hästbutik. Det luktade pepparkaka om det så det snarare drog till sig insekterna. stackars hästen va helt full av bulor=( han var jättekänslig mot insekter.

Vilket medel tycker ni e bäst?

Sv: Bästa insektsmedlet?

Jag har en favot och det är Effol Bremsen blocker (?) men jag tror det är förbjudet pga. eu-reglerna :smirk: Det var det enda som funkade perfekt förra sommaren. Jag vill också gärna ha tips :bow:

Switch är bäst.
Då har du även skydd mot fästingburna sjukdomar.

Hjorthornsolja är det enda som hjälper, av de som man sprutar på

vågar inte använda rb86 längre... har stött på hästar som varit överkänsliga emot de och blivit skinnflådda... har turen att knappt behöva smörja in min dam.. sprutar lite lätt med nån billig från Gekås.. först i aug är de dags att börja smörja min dam.. varit likadant i 2 år nu..

men de ser ut att bli mer knott, mygg mm i år så de lutar lite åt switch..

allt som jag provat (inte så mycket kanske men ändå) fungerar inte.... Renons fick min nordis allergisk reaktion av, Zorro drog till sig flugorna istället och nåt annat som jag inte vet namnet på hände det ingenting med:mad: Just nu ger jag dom vitlök och jag tycker det fungerar bra mot myggen (nåra vågar suga lite blod men inte alls lika många som det finns runtom hästarna), men lik förbannat så är flugorna där och irriterar. Min stackars travare blir galen av flugor, bromsar och myggor så han kan sparka rakt ut ibland.

Föresten, när sätter hästbromsarna igång? :crazy: dom tål ju allt:cry:

Finns ett helt naturligt insektsmedel som jag tycker fungerar ganska bra. Det heter Näckens och är gjort på helt naturliga oljor från växtriket, bland annat teatree... och det luktar jätte gott :idea:

ops... nån hade visst hunnit före :rofl:

Tack för tipset! jag ska nog ta och testa!:D

Jag provade med Näckens förra sommaren.
Det fungerade hyfsat, men mina kunde i alla fall inte vara ute under masskläckningen.

I år så har det varit problem redan på den som är känsligast.Köpte ett nytt medel på Hööks, som faktiskt fungerade.
Ikväll kunde de vara ute fast det var lite mygg.

kommer inte ihåg vad det hette, ska kolla.

axel skrev:
Switch är bäst.
Då har du även skydd mot fästingburna sjukdomar.

Hjorthornsolja är det enda som hjälper, av de som man sprutar på

Är inte hjorthornsolja förbjudet? Det stinker förfärligt och är effektivt. Men nu är det länge sen jag använde det för det förbjöds vill jag minnas. Är det inte så längre?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka