Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Var kan man få tag i MJ:s djursalva! Väldigt tacksam för svar då jag prövat det mesta och inget funkar speciellt bra!

Tänkte just höra om Chevalet finns kvar på marknaden?
Vad tycker ni om det då? Funkar det??

Jag brukar blanda äppelcidervinäger med vatten och sen hälla i lite renons, SVAMPA på hästarna och det funkar jättebra (att spraya funkar mkt sämre). Dock bara under de närmaste timmarna efter...

MEN, jag vill gärna hitta nåt som håller effekt lite längre,....

provade att fläta in fästings-hundhalsband i manen (för de luktade så starkt så hunden fick inte ha dem på sig) men detta funkade icke nämnvärt...

När det gäller hjorthornsolja, så har jag penslat på hovarna och jag har även hängt upp indränkta bomullstussar i träden där de står o häckar när bromstrycket är som värst..vill nämligen inte ha på huden på hästarna....

Men nu kom jag på att man kan ta grabbens plastiga ihåliga golfbollar (ser ut som mini-innebandybollar), pilla i lite bomull och sen spruta in lite hjorthornsolja, och fläta in dessa i man o svans...
vad tror ni om det??? måste ju vara super....

Det där ska jag prova!
Som det är nu smetar jag bara skillingarydsalva på hästen, men snart lär täcket åka på, han börjar redan bli biten...

Någon som har en aning om var i Göteborg man kan tänkas hitta
citronellaolja, kryddnejlikeolja o lavendelolja???

Nej, jag tror att det bara står Equimin på den. Tillverkaren heter något annat, kommer inte ihåg det just men jag kan kika på flaskan i stallet ikväll och skriva här imorgon.
Jag tror inte man kan handla on-line på Eko.

Hemmagjorda insektsmedel

Meningen med denna tråd är att dom som har recept på insektsmedel kan skriva ner dom och dela med sig till alla andra här på buke. jag vet att det finns recept i andra trådar men ska man hitta alla dom får man leta en hel evighet.

Så dom enda inlägg jag vill ha här är recept, frågor om redan skrivna recept och så får ni gärna putta upp tråden om den halkar efter=)

Sätt igång!:bump: :bump: :bump:

Sv: Hemmagjorda insektsmedel

putt putt!!! kom igen nu, har ju sett flera stycken som har recept ju!

marina w skrev:
Detta medel hade jag velat prova. Var inne på ekos hemsida men det går väl inte handla online vad jag såg. Var också inne på Equimins hemsida men kunde inte hitta det. Hette det nåt mer?
Insektsmedlet från Eko heter Equimin Sommarspray. Det är en turkos flaska, finns i två olika storlekar.

På flaskan står det Stassek Diversit, D-48664 Ahaus - antar att det är tillverkaren som troligtvis är ett tyskt företag.

Hur som helst, jag är supernöjd med detta medlet!

Polly_Mulle skrev:
Det där ska jag prova!
Som det är nu smetar jag bara skillingarydsalva på hästen, men snart lär täcket åka på, han börjar redan bli biten...

Någon som har en aning om var i Göteborg man kan tänkas hitta
citronellaolja, kryddnejlikeolja o lavendelolja???

Jag köper mina oljor vid stadsträdgårdens butik i Örebro. Men de flesta butiker som säljer aromabrännare brukar även ha oljorna. Kolla in nedanstående länk, gå in på återförsäljare - finns flera stycken i Göteborg, men även för resterande landet om någon är intresserad :)

http://www.aromacreative.se/

/Lizzie

Sv: Tips om bra insektsmedel

mimus skrev:
I år så har det varit problem redan på den som är känsligast.Köpte ett nytt medel på Hööks, som faktiskt fungerade.
Ikväll kunde de vara ute fast det var lite mygg.

kommer inte ihåg vad det hette, ska kolla.
Den heter Flyfree Field och jag köpte den också häromdan (allt nytt bara MÅSTE ju prövas) men jag tycker inte det gjorde någon skillnad alls på mina två damer... :( De går fortfarande omkring och är grymt irriterade av alla knott och mygg och då har ändå inte bromsarna kommit än... :crazy:

Myggmedel?

Nu kanske jag är under helt fel kategori men jag undrar om nån har nåt tips på ett bra myggmedel :confused:

Jag har provat en hel del olika och har inte hittat nåt som jag tycker fungerar bra.. De flesta har hjälpt i ett par timmar men sedan varit verkningslösa :( Eftersom våra hästar står ute dygnet runt under sommaren så behöver jag något som håller insekterna borta under hela natten

Det enda som verkligen har fungerat är att blanda beckolja och matolja och spraya på men det blir ju så jäkla kladdigt.. Så om någon vet nånting som funkar lika bra men som gärna är lite mindre oljigt och kladdigt så vore jag väldigt tacksam för tips :)

Sv: Myggmedel?

jag köper switch pour on. Om det är mygg eller knott som biter viking så för jäkligt annars vet jag inte men det hjälper jättemycket på honom iallafall. har jag inte det så ser han ut som om hela han har böldpest och bara kliar sig. Mygg och knott är mycket förtjusta i honom men med det så har han normalmycket bett. Så det tycker jag du kan prova tänk bara på att vissa hästar är överkänsliga mot det.

mvh Annika

Tack! Äntligen nån som svarar :)
Jo jag har hört att switch-pour on är bra men är det inte det som bara får användas på betesgående hästar.. eller ja, vad menas med betesgående egentligen? :confused: Är det fortfarande betesgående om man rider dom i stort sett varje dag?

Enkelt att göra själv (och helt naturligt): Koka upp 1 liter vatten med 4 msk Timjan. Låt stå över natten. Sila bort Timjanen och tillsätt 3-4 dl vanlig grönsåpa. Det har jag använt i 3 somrar nu och det funkar jättebra.

Det skulle jag oxså vilja veta! Varför ska man ha i såpa överhuvudtaget???

Är det någon annan som har något eget hopkok som funkar?? Det är ju jätte dyrt att köpa sånt. Nu anväder jag något som jag köpte på Hööks troro det hette Free ride. Det funkar bra tycker jag, det håller i 4 timar står det.

Inga problem. Såpa är ju en naturprodukt och inte giftigt eller så.
jag har ingen aning om varför man har i just såpa. Det finns säkert en anledning men jag vet inte vilken effekt just såpan har. jag fick receptet för 4 år sen och eftersom det funkat så bra har jag fortsatt med det.
Min förra häst som var känslig för insekter fick jag ha på lite varje dag. Den nuvarande hästen får lite på sig en gång per vecka, det räcker för henne.

Senast ändrad:

Funkar det mot större insekter också?

Här har vi enormt med stora insekter som driver hästarna till panik. Under juli månad måste jag ha hästarna inne mer än de är ute p.g.a insekterna. :crazy: (antingen tar jag in dem eller så spränger de staketet och går in själva)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka