Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Myggmedel?

oj då! det lät ju inget vidare.. ska nog inte satsa på switch då.. :crazy:

Jag har testat Fnobby's "recept" med ättika, vatten, vinäger, vitlök & citron och det funkar ganska bra :) Jag hade tänkt att stoppa i lite beckolja också men har inte hittat var man kan köpa det :confused: nån som vet? :crazy:

Sv: Bästa insektsmedlet?

Balderum Norr skrev:
Jag har MJ:s djursalva. Började med den då jag har en eksemhäst o den läkte o lindrade själva eksemet så bra, sedan visade den sig ha mycket bra effekt på knott o andra kryp också så gnor in min andra häst med den.

Andra produker har ej fungerat särskilt bra utom den hemgjorda med citronella o andra oljor mot flygande kryp. Billigt att göra själv förresten.

Är det MD du menar?? Hittade det hos Lillhästen i Stav.

Jag har använt switch på både min skimmel och min bruna häst. Ingen av dem har fått någon allergisk reaktion av switch. Men tyvärr så tycker jag inte att det fungerar mot mygg då min bruna häst är jätte myggbiten!:(

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

AnnikaH skrev:
Nej, jag tror att det bara står Equimin på den. Tillverkaren heter något annat, kommer inte ihåg det just men jag kan kika på flaskan i stallet ikväll och skriva här imorgon.
Jag tror inte man kan handla on-line på Eko.

Jag tror att det heter equimin sommarspray. Jag tycker också att det fungerar bra! Någon som vet om man kan använda det samtidigt som man har switch?

Just så heter det, har kollat på flaskan nu.

Eftersom det här Equimin Sommarspary inte är ett bekämpningsmedel utan endast naturliga eteriska oljor tror jag inte det är någon fara att använda det tillsammans med Switch. Jag använder det på min häst som jag även har satt switch på och det har inte hänt något.

AnnikaH skrev:
Just så heter det, har kollat på flaskan nu.

Eftersom det här Equimin Sommarspary inte är ett bekämpningsmedel utan endast naturliga eteriska oljor tror jag inte det är någon fara att använda det tillsammans med Switch. Jag använder det på min häst som jag även har satt switch på och det har inte hänt något.

Då ska jag prova det på min häst som är alldeles ihjäl biten av mygg.

föllinges hästdeo är det ästa myggmedel jag provat.

Naggur skrev:
Vilket är det bästa insektsmedlet???
RB 86 hatar jag! visst de e säkert bra men hur i hel*ete ska man späda det med vatten? spelar ingen roll hur länge jag skakar flaskan. det lägger sig som ett lock på ytan på en gång:mad:

Nylanders hästkräm tycker jag e bäst av allt jag provat tror jag. Min polle bodde hon dom som gör Nylanders så han är väl insmetad med det så de räcker i många år framöver=) fast jag har haft han i 3 år nu så de har väl avdunstat=)

När jag hade min travare köpte jag nått medel som vi blev pålurade i nån hästbutik. Det luktade pepparkaka om det så det snarare drog till sig insekterna. stackars hästen va helt full av bulor=( han var jättekänslig mot insekter.

Vilket medel tycker ni e bäst?
Du måste hålla flaskan med rb86 under varmvatten så löser det sig

Sanette skrev:
Jag har använt switch på både min skimmel och min bruna häst. Ingen av dem har fått någon allergisk reaktion av switch. Men tyvärr så tycker jag inte att det fungerar mot mygg då min bruna häst är jätte myggbiten!:(

Nej, switch skyddar inte mot mygg enl. tillverkaren utan då får man anv. andra preparat. Men mot knott tycker jag switch är oslagbar.

Vart köper man det? Fungerar det mot mygg på allvar?

Min häst är ruggigt känslig mot mygg och i år verkar inte ens Equimin Sommarspray hjälpa, även om det verkar hålla alla andra flygfän på avstånd. Det funkade bra i fjol men i år är min häst väldigt myggbiten när han kommer in på kvällen. Stackarn!

Verkar som att Equimin inte tar myggen i år, i fjol funkade det utmärkt. Min häst hade massor av myggbett när jag tog in honom i går kväll. Så om du bara har problem med myggen kanske det inte är det bästa att prova.

***knapplån***

Hjorthornsolja är otroligt effektivt, men det är cancerframkallande och bör användas med största försiktighet. För några år sedan kunde man köpa det genom någon av lantbruksgrossisterna (Nordpost eller någon liknande) och användningsområdet var att förhindra slagsmål mellan grisar:D
Hjorthornsolja säljs även i Danmark, exempelvis hos affärskedjan MATAS.
Jag blandar ut oljan med två delar matolja och duttar försiktigt på under magen, framför juvret, på mina hästar när jag ska rida ut i skogen.

Immer

Det var inte själva Hj. oljan som var cancerogen, utan en tillsats.
Tror du att livsmedelsverket skulle godkänna ett liknande preparat till Asbest, till att användas på grisar?

Har nu fått min som jag beställde från S. o det har samma klass som Switch dvs. klass 3.

Luktar F_N men funkar kanon. behöver ej spruta dagligen.

Senast ändrad:

Om flaskan är ute i solskenet/värmen går det utan varmvatten. Jag har min flaska i den svala sadelkammaren och då stelnar det fort.

Jenny1 skrev:
Är det MD du menar?? Hittade det hos Lillhästen i Stav.

Nej, MD hästdeo innehåller citronella och är mkt bra mot mygg, knott kanske oxå pga doften.

MJ djursalva innehåller bl a tjärprodukter, mjölkextrakt, fruktextrakt och har fungerat väldigt bra på min eksemhäst, gjort mankammen mjuk och läkt sår bra, taglet blir mjukt o ramlar inet av. Hästen har så grav eksem så det är en del jobb sommartid med honom. Då har MJ fungerat bäst av allt jag provat under alla år.

Tyvärr så finns inga preparat som täcker in allt men mot mygg tycker jag chevallet? (stavningen*) på granngården är bäst brukar hälla över i en sprayflaska och dryga ut det med vatten,
Sedan är PROBprodukterna jättebra mot flugor och liknande

dragongirl skrev:
Jag har testat Fnobby's "recept" med ättika, vatten, vinäger, vitlök & citron och det funkar ganska bra :) Jag hade tänkt att stoppa i lite beckolja också men har inte hittat var man kan köpa det :confused: nån som vet? :crazy:
Knalla in på närmaste sport/ jaktaffär - brukar finnas små flaskor som det står "Wilmas Beckolja" på för jägarna att bekämpa myggen med :)
Inte så fasligt dyra är de heller.

Kan i kryddblandningarna även rekommendera kryddnejlika. Har plastglas med lite vatten och hela sådana i stallet, vilket reducerar flugmängden riktigt bra. Finns som eterisk olja att droppa i hemmagjorda medel för hästarna också.

Grönsåpan har jag för övrigt i lite av för att det är en bra "bärare" som gör att blandningen stannar bättre på hästen.

Så bra att man har tagit bort den cancerframkallande tillsatsen nu. Men jag kan ändå inte låta bli att undra varför man inte kan köpa hjorthornsolja "var som helst"?

Immer

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka