Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Myggmedel?

Blanda lika delar ättika, äppelcidervinäger och vatten. Ha i lite saft från en citron och lägg i några vitlöksklyftor. Man kan även ha i beckolja.

Luktar vedervärdigt:eek: :eek: men fungerar väldigt bra mot mygg och knott och eftersom det är vattenbaserat så blir inte hästen kladdig.

Det där är en blandning som lät vettig.
Men det blir inte för starkt mot huden?

Jag är osäker på hur det funkar mot den mängden insekter du beskriver. Här har vi ibland mycket Bromsar, men annars har vi nog normalt med insekter. Vi har aldrig behövt ta in hästarna pga insekter. Det kanske krävs starkare medel då.

jag använder mej av matolja och vitlök.

jag brukar ta en halv liter matolja skiva ner 3-4 klyftor vitlök och låt stå över natten. funkar jätte bra på mina hästar.

Jag har haft det på mig själv (alltså bara och testat:angel: ) och varken jag eller hästarna har reagerat det minsta på det, men vill man kan man väl använda mer vatten eller mindre ättika...

Måste testas. Kan om inte annat hålla små skiten väck här hemma.

Jag skulle vara försiktig med matolja på hästarna, eller olja öht.. Det blir en stekeffekt när dom går i solen.. Hud och päls bränns.

det har jag aldrig märkt av och då har jag användt det under 8 sommrar nu.

Det finns massor av medel i fackhandeln.

Tex switch pour on, Heste gel, heste spray, beckolja renons mm
Av egen erfarenhet rekommenderar jag Heste gel och Heste spray som är en ren natur produkt med bra resultat.

hmm vilken bra tråd
min granne där jag tänker ha min kuse under sommaren hon ska gå ute hela dygnet
men i alla fall han bränner tjärstubbar alltså till tjära för dom som inte förstått det då :rofl: :rofl:
men han har något super medel alltså han använder tjärna och lägger i är det matolja eller något kolijox som man sperjar på
och det funkar jätte bra
i alla falla på kiruna hästarna
*kliar sig i skallen *
undra hur det funkar på övriga norrbottens hästar:confused:

ska försöka ta reda på vad det heter och medela trådskapren och övriga

Sv: Tips om bra insektsmedel

*kl*

Jag skulle göra detta insektsmedel med citronella, lavendel, pepparmyntsolja mm i, men jag fick inte tag på citronella bara citron.
Funkar citron? eller måste det vara citronellla? HUr många droppar va citron ska jag ta?

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Granngården här brukar ta hem Chevalet om de inte har det hemma.Jag tycker det funkar super!

Finns oxå bra örter från Dodson & Horrell som heter Itch Free att ge hästen. Funkar bra, jag har haft det till en av mina.

Zeeke skrev:
Finns oxå bra örter från Dodson & Horrell som heter Itch Free att ge hästen. Funkar bra, jag har haft det till en av mina.

Vad är det för örter? Var finns de att köpa?? Pris?? :crazy:

Jenny1 skrev:
Vad är det för örter? Var finns de att köpa?? Pris?? :crazy:

Kolla i en ridsportbutik bara, om dom inte har hemma så fråga om dom kan ta hem. Jag minns inte vad det kostade

Vet inte om solen är starkare i södra halvan av landet, men en hade det på en häst och huden brändes och pälsen släppte där medlet fanns. En provade Switch på en shettis och den tappade både hud och päls med.. Båda hästarna har varit mörka och ganska tjock päls. Kan det ha med saken att göra?

vart får jag tag på hjorthornsolja, hur länge funkar det? Bara mot flugor eller även knott??

Switch fungerar inte, våra har troligtvis blivit resistenta eller något. Hällt på Flusa i dag och får se om det hjälper :) Det är iaf dryyyygt och så behöver man bara hälla på 10 ml.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar