Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

*lånar*

Det var ju fint att man fick lite tips på hanteringen av RB86. Den är ju urjobbig där den ligger som en stor smörklump i flaskan, och dessutom kladdig att ha på. Jag använder svamp och gummihandskar för att kunna gnida in den ordentligt. För jag börjar nästan också tro att switchen inte hjälper. För våra har fått rätt mycket fästingar ändå. För det är just fästingarna jag vill bekämpa i nuläget.

De får mer av den varan i ena hagen (för att det är fuktigare där och mer sly som odjuren sitter i)
Snart kommer nästa sommarplåga, knott och bromsar.
Jag ska försöka kombinera switch och RB och se om det ger nåt bättre resultat.

Funderade även på att utfodra med vitlök, vissa säger att det håller borta fästingarna, men man ska äta den då, inte spraya den på sig.

Sen får man helt enkelt titta igenom hästarna grundligt efter fästingar varje dag. Även mycket högt upp mellan bakbenen. Tar du bort fästingen inom ett dygn efter att den satt sig så är inte risken lika stor att den hinner överföra nån eventuell smitta.
Men är den på nymf-stadiet så är det ju naturligtvis svårt att hitta en sån på en mörk häst.

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder inte RB längre, om det inte är kris. Just för att hästen blir så oljis i pälsen, och jag vill inte att det ska bli hett och bränna på honom.
Om nu inte Switchen hjälper så prova rosmarinvatten. Funkar superbra här.
Det diskuteras ju huruvida vitlök är ett bra fodermedel, att det är farligt för hästar. Sök lite i forumet så kan du läsa. Jag gav min vitllök förra sommaren men det märktes ingen skillnad.

Funkar rosmarinvatten mot mygg också? Hur blandar du till det eller är det ngt du köper färdigt?

Kan inte svara på om det funkar mot mygg också, jag använder det bara på hästens ben.
Jag kokar upp en liter vatten, därefter lägger jag i rosmarin (en vanlig sån kryddpåse från mataffären, torkad) och låter det dra tills vattnet svalnat. Sen silar jag och häller på sprayflaska. Sprayar på hästens ben ungefär varannan dag (om jag inte spolar benen emellan efter ridning). Smetar in lite på mulen också. Hästen har inte haft EN enda fästing sen jag började.

Ska koka ihop rosmarinvatten det första jag gör ikväll! Jag provar nästan ALLT!:)

Sv: Bästa insektsmedlet?

Någon som vet var man kan köpa MD Hästdeo? Jag är beredd att prova allt som verkar funka mot mygg!

Jag brukar lägga i vitlök i fodret. Först bara för att min häst har hosta men sen även för att de funkar även mot flugor och mygg..

Sen hittade jag ett myggmedel på vitlök , matolja och citron.

ca 4 dl matolja
2-3 klyftor pressad vitlök
ca 1-2 tsk citron

De luktar inte så gott och man får smörja ca varannan timma iallafall jag, men flygorna och myggen håller sig borta!

*knapplån*

alltså, jag fick en tanke.....borde inte vitlökspulver utspätt med lite vatten, så pass att det fäster, kunna hjälpa? jag testade med att bara pudra på lite vitlök i ljumskarna, bringan, runt öronen och på hakan och jag tyckte faktiskt att det va mindre insekter där under den ridturen... men det kanske bara var en tillfällighet?

Vad tror ni?

Kan tipsa om ett bra insektsmedel. Det heter Absorbine Ultrashield och kostar ca 400kr/litern. Sprayas på var femte dag (vissa behöver tydligen bara var fjortonde dag). Sprayade hästen igår och inte en fluga vågade stanna kvar. Nu ser jag utanför fönstret att min häst har svansen helt stilla, medan hans kompis strax bredvid fläktar som en propeller. Så det verkar funka.

Sv: Bästa insektsmedlet?

jag brukar använda renons och det brukar funkar bra tycker jag...:D
luktar dessutom inte sååå himla tokigt =P haha

sandia skrev:
Jag brukar lägga i vitlök i fodret. Först bara för att min häst har hosta men sen även för att de funkar även mot flugor och mygg..

Sen hittade jag ett myggmedel på vitlök , matolja och citron.

ca 4 dl matolja
2-3 klyftor pressad vitlök
ca 1-2 tsk citron

De luktar inte så gott och man får smörja ca varannan timma iallafall jag, men flygorna och myggen håller sig borta!

Vitlök i matolja funkar att smeta in hästen med. Men pass upp så att inte hästen reagerar på det, det blir ganska starkt. Jag hade en häst som blev alldeles skinnflådd av det. Det kan ju också bränna eftersom det är olja.

_Runaway_ skrev:
Kan tipsa om ett bra insektsmedel. Det heter Absorbine Ultrashield och kostar ca 400kr/litern. Sprayas på var femte dag (vissa behöver tydligen bara var fjortonde dag). Sprayade hästen igår och inte en fluga vågade stanna kvar. Nu ser jag utanför fönstret att min häst har svansen helt stilla, medan hans kompis strax bredvid fläktar som en propeller. Så det verkar funka.

Var köper man det???
Nu har myggen kläckts här!! Vi har lika mycket som det "berömda" mygghålet Tärnsjö, men här sprutas det inte mot myggen.. Så jag har klätt in mina hästar i eksemtäcken nu. Lilla hästen har eksem så hon har annars också, men även stora hästen har fått eksemtäcke på sig för att kunna vara ute bland myggen. Det är svart i luften... Ohyra...

Fly Star-sprayen har jag använt nu ett tag också, när RB86-oljan stelnar och har sig. Den verkar funka rätt bra, men det blir ju dyrt!! 240:- för en sprayflaska!! :eek: Nu är ju värmen här så jag har ställt ut min RB86-sprayflaska så den får sola sig!

Jag vet vart d finns att köpa....om du vill ha d alltså, jag använder d o d e d hittils bästa jag har använt av alla medel jag provat!:D

Jag vet hur ni får tag i MD hästdeo det går att köpa direkt från återförsäljaren skicka ett Pm till mig så ska jag leta upp vad företaget heter

har du lust att skicka ett pm till mig också?!

Vart får du tag på det medlet? Och funkar det även på större insekter?

Och också: vad är det gjort på? Eller snarare är det giftigt?

Håller med dig! Jag har hunnit med några olika sorter under åren och jag är supernöjd med Equimin, effekten håller i sig flera dagar och mina hästar tycker inte det är äckligt, vilket de kunnat tycka om en del av de andra medlen.
Jag köper det på min lokala hästsportbutik och där säger de att det är det överlägset mest populära och effektiva medlet de säljer, men så tar de ju bra betalt för det oxå... :crazy: Vad kostar det på Eko?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka