Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Bästa insektsmedlet?

Andvänd varmvatten! och värm upp flaskan så blir oljorna inte i klumpar medans du sprutar och blandar!

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Rapport: Flusa fungerar, min häst har endast minimalt med bett på juvret (har satt Idomin där och det funkar bra), några få fästingar på huvudet. Inga bett öht :bump:

Syrrans häst som annars brukar vara helt övertäckt med bulor, har inga alls. Han är helt fri från skiten! :idea:

De andra bägge hästarna som inte har något medel på sig är totalt uppätna stackarna, spec den ena :cry: ska tipsa om Flusa där med och se om hon vill låna lite till dom.

Vet inte om det är Flusa men det måste vara det för vi har då inte hällt på något annat :smirk:
Några bromsar har vi inte sett till, och inga insekter på uteritten (endast några få småflugor, men det kan man ju leva med..)
10 ml Flusa och saken är ur världen. Visst Flusa är mycket giftigt (klass 2) men hästarna reagerar inte på det och så länge dom mår bra så mår jag bra :D

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag undviker Switch o dyl eftersom det gör ont i huden på min eksemhäst och det lär inte heller hjälpa mot knott något speciellt. Chevalet har jag använt, det har jag fått ha på men nu är det tydligen borta från handeln så jag har använt MJ Djursalva som faktiskt fungerat mycket bra mot knott o annat - ser hästarna som fått det på gått ifred från bl a broms. MJ är lite svårt få tag i men hoppas kunna presentera en återförsäljare snart, MJ göra av en privatperson som forskat länge för att kunna hjälpa i första hand eksemhästar men det går lika bra för vilken häst som helst använda det.

F ö eftersom jag inte vill använda giftiga saker och inköpta salvor är väldigt dyra med tanke på eksemhäst har jag själv blandat ihop lämpliga saker. Dock ska man vara försiktig med bl a citronella (innehåller i bl a MD hästdeo) och tre-tree och enbart ta få droppar.

Annars - ett tips på bra ställen köpa salvor o ingredienser ifrån:

www.crearome.se
www.follingeprodukter.se (MD)
www.halsingehonung.se (Superbra hästsalva Grön)

Hej,

Jag har hört om de som blandat beckolja med matolja/eller jodopax
och det blir ju inte vackert om du har en ljus häst... men är det någon som vet mer om detta och kan berätta om för och nackdelar?

Hälsningar från Knott-myren

Sv: Myggmedel?

bigganl skrev:
Enkelt att göra själv (och helt naturligt): Koka upp 1 liter vatten med 4 msk Timjan. Låt stå över natten. Sila bort Timjanen och tillsätt 3-4 dl vanlig grönsåpa. Det har jag använt i 3 somrar nu och det funkar jättebra.

Har testat denna blandning nu :). Har innan dess smort in hästarna som en galning med diverse svindyra medel och inte märkt någon skillnad alls. Men igår märkte jag skillnad direkt med det egentillverkade! Det var stor skillnad på mina hästar jämfört med kompisens hästar (som smordes med dyrt inköpt medel). Då menar jag knott och mygg- dom förhatliga bromsarna har inte hunnit komma ännu.

Jag kokade flera liter på en gång och förvarar i hink med lock. Sedan svabbar jag bara av hästarna med trasa. Hoppas det inte är farligt- såpa är ju det starkaste rengöringsmedel som finns (starkare än t ex Allrent, Ajax osv fick jag lära mig på en lokalvårdarkurs) :crazy:

Hemmagjort flugmedel - någon som minns??

Dags att sätta igång att skydda hästarna mot insekterna och i år har jag tänkt göra mitt eget flugmedel då det fungerar minst lika bra och säkert är mer hälsosamt.
Problemet är att jag glömt vad man ska använda och hur mycket, någon som kan fylla i?? Eller har ett eget recept?
Jag vet att det inte är superviktigt hur mycket av allt man använder men ett recept kan ändå vara bra att utgå ifrån.

Det jag hade:
Mat/raps/oliv/solros- olja (vilken sort?, hur mycket?)
Citron (hur mkt?)
Vitlök (hur mkt?)
sen har jag för mig att det var ngn krydda också, men jag kan ha fel..

Vad har jag glömt? Alla tips välkomna.

Sv: Hemmagjort flugmedel - någon som minns??

Jag fick recept av en annan bukefalist:
1/2 l vatten
14 droppar citronella
7 droppar tea-tree
7 droppar lavandel
7 droppar kryddnejlika

Om man vill kan man lägga till eucalyptus/citron.

Köper in allt från www.crearome.se

tintilar skrev:
Dags att sätta igång att skydda hästarna mot insekterna och i år har jag tänkt göra mitt eget flugmedel då det fungerar minst lika bra och säkert är mer hälsosamt.
Problemet är att jag glömt vad man ska använda och hur mycket, någon som kan fylla i?? Eller har ett eget recept?
Jag vet att det inte är superviktigt hur mycket av allt man använder men ett recept kan ändå vara bra att utgå ifrån.

Det jag hade:
Mat/raps/oliv/solros- olja (vilken sort?, hur mycket?)
Citron (hur mkt?)
Vitlök (hur mkt?)
sen har jag för mig att det var ngn krydda också, men jag kan ha fel..

Vad har jag glömt? Alla tips välkomna.

Hej....
Jag har för mig att jag hade matolja... hur mycket minns ja inte... sen vatten... citron vitlög och kryddan ha ja för mig va rosmarin :)

Lånar, svarar flera abng. Absorbine Ultra Shield.
Jag vet inte om det är bekämpningsmedel. Ska se efter på flaskan imorgon. Allt jag vet är att det är något engelskt medel. Jag köpte det på Hästbutiken i Bromma. www.hastbutiken.com. Vet inte om de har medlet i webshopen men om inte så borde man väl kunna maila och be de skicka.

Blä...denna sida är stängd för tillfället får jag om jag försöker gå in där! *surar*

men RB86 då? Var kan man köpa det?

Flugmedel !

någon som har ett bra recept på hemmagjort flugmedel eller köper alla i butikar nu förtiden ? tacksam för svar :D kramar:rofl:

Sv: Flugmedel !

äppelcidervinäger ustspädd med vatten(men de ska lukta äckligt starkt:P) + små vitlöksklyftor i...funkar mkt bra:)

Ang. att pudra in hästen med vitlök så har det fungerat bra för mig iaf. Nu i början av sommaren har jag inte införskaffat mig något flugmedel än och har därför pudrat in min kuse de senaste dagarna under magen o liknande. Nödlösning.. :D

Fö använder jag helst eget recept. Olja, vitlök, citron etc. Det har fungerat bra och jag tycker att min häst får klåda av alla kemikalier som finns i de köpta flugmedlen. Nu har han dessutom fått exem (började förra sommaren) vilket gör att jag för det första blivit mer skeptisk men inte heller har någon lust att spruta på gifter.

Jag funderar på detta med exem. Jag har ingen som helst erfarenhet men folk här verkar ju ha koll. VAD ska man använda? Jag har i 3 dgr använt olivolja (ngn föreslog) och det har fungerat så pass att han inte kliat sig speciellt mkt under dessa dagar och han har inte kastat med huvudet under ridning etc. Nu har han varit utan i en dag och det gick knappt att rida. Han kastar med huvudet och vill springa iväg från kliet. :( Vad tror ni? Kan olivolja vara bra? Vad ska jag annars prova?

tackar tackar båda två.. :)
det är nog ganska fritt hur mycket man vill ha i av allt, och vad man vill använda. så jag höftar lite. :D

Nu ska här bakas!

Jag brukar göra det på sommaren till mina hästar. Men tycker eg inte att det fungerar särskilt bra tyvärr.

jag har nu provat tipset om att blanda vitlöken som jag pressat och får vara kvar i smeten. citronsaft (den man har till maten) och lite matolja och vatten. jag ser stor skillnad på hästarnas ögon och bringa.det funkar ju jättebra

:banana: :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka