Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Hemmagjort flugmedel - någon som minns??

Vi blandar själva;

1 del citron
1 del ättika
3 delar vatten

Har fått detta receptet av en jobbarkompis som haft hästar i hela sitt liv och hon är jättenöjd.

Alltså:

Vanliga flugor gillar inte citron.
Getingar gillar inte lavendel, funkar även i torkad form tex på vinden.
Knott har inte mycket över för vitlök.

Tee-tree oljan verkar gälla för flugfän generellt, men akta för allergi hos hästen.

Använd en neutral olja för att fästa, tex mat/raps-olja, spä med vatten. Spraya eller svampa på.

Ättika och vatten kan även fungera en kort stund, blanda och ta med på ridbanan där hästen svettas bort det mesta i flugblandingsväg. Svalkar lite också.

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Elding-sto skrev:
Hej,

Jag har hört om de som blandat beckolja med matolja/eller jodopax
och det blir ju inte vackert om du har en ljus häst... men är det någon som vet mer om detta och kan berätta om för och nackdelar?

Hälsningar från Knott-myren

beckolja funkar jätte bra som jag skrivit tidigare i tråden funkar det på kiruna hästarna såå det borde ju funka på övriga oxå tycker man :idea:
min kära granne kokar ju tjära och han har något kolijox som han säljer som man sprejar på hästen
och jag kan tänka mig att det är något i den stilen du beskriver det

tyvärr är det ju färgen då på hästen som förändras
och sedan ska man va försiktigt gällande egna kläder vid ridtur
annrs såå luktar man ju jätte gott:banana: :banana:

Sv: Flugmedel !

sprayar man det på då eller hur gör man :D ? MVH Louise

Beckolja använder jag inte igen- min stackars häst blev alldeles skinnflådd :o. Blandade tillsammans med vatten, vitlök och vinäger om jag inte missminner mig.

Hur mycket vatten ska man spä ut äppelcidervinägern med? och som lousie säger baddar man på eller sprayar?

Jag tkr. utspädd jodopax som man antingen sprayar eller smörjer på fungerar ovanlit bra 8om man tänker på vad det är till för).
Inte spec. dyrt och oftast ngt. man har hemma. Sen är det kanske inte skitroligt om man har en skimmel :p

Jag kör med olja, vatten, vitlök och citron. Lavendel får vara för det har jag ingen och få getingar ger sig ju ut för att bita hästar. Fast bin däremot kan ju vara bra att jaga bort då vi rider förbi biodling ibland.. fungerar det på dem också?

Jag har alltid sprayat på och det har fungerat bra, men det blir lätt stopp så jag ska använda svamp nu. Bra ide.

Tack igen alla! Håll gärna tråden levande om ni kommer på nåt mer.

Hmm.. nej jag tror moh inte på den där jodopax iden till en skimmel som jag då... du kanske förstår...;) har men annars kan jag tänka mig att det funkar bra.. Jodopax äör ju bra till det mesta så :)

_Sarah_ skrev:
Hmm.. nej jag tror moh inte på den där jodopax iden till en skimmel som jag då... du kanske förstår...;) har men annars kan jag tänka mig att det funkar bra.. Jodopax äör ju bra till det mesta så :)

Tror du inte att det skulle bli fint med Jodopax :D

Mvh / Fia (också "med" skimmel)

Ähhh...vadå det blir nog fint. Om du använder det på hela hästen så får du ju en fux istället och då går det ju bra :p

Jag köper lavendelolja i små flaskor, tänkt till aromaterapi. Finns i sådana där butiker som har färgade stenar, ljus och avslappningkassetter med mysktisk musik.

jag har något hemmagjort med typ äppelcidervinäger, vatten, vitlök och rosmarin tror jag att det var. Funkar okej.

Sv: Bästa insektsmedlet?

axel skrev:
Switch är bäst.
Då har du även skydd mot fästingburna sjukdomar.

Hjorthornsolja är det enda som hjälper, av de som man sprutar på

Jag har hört att det är giftigt (?) och bara hjälper på fästingar :confused:

Väldigt intressanta medlen ni hr skrivit om har speciellt följt tipsen om "flugmedlen man gör själv" och det är många bra tips men ingen av er nämner mängden på det ni blandar som är väldigt bra att veta..
Här kommer två recept jag snappat upp skulle vara bra om någon skrev dit mängden...

1.Pressa vitlök+citronsaft+matolja+vatten
2.Äppelcidervinäger spätt med vatten+vitlöksklyftor

Vilken är mängden?

Den ultimata mygg/flug/knott-tråden!!!

Ja, det är precis som rubriken säger den ultimata flugtråden:)

Jag vill veta vilka preparat (inte täcken eller annat utan flugmedel) ni använder under denna svåra tid.

Skriv gärna pris och ev. inköpsställe oxå så man kan hitta åt det.

Och finns det något som ni absolut inte rekommendear-skriv det med!

Tackar och bockar på förhand gör Sydney med sina 2 ston och fölis som vill ha hjälp nu!:bow: :bow: :bow:

Sv: Den ultimata mygg/flug/knott-tråden!!!

Behöver också tips omgående! Min stackars häst är halvt uppäten :(

Sv: Den ultimata mygg/flug/knott-tråden!!!

MJ djursalva testar jag för första säsongen, den verkar mycket bättre än jag trodde.
Annars kör jag med switch och rb 86, funkar hyfsat om man smörjer nog ofta

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka