Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Salva mot insekter

Vill få tag på nån effektiv salva att använda på juver och skap.Gick ner till hagen och fick se att de ruskade som galningar på huvudena.Det var fullt av mygg på juver och skap och inne i öronen.Smörjade och sprayade med renons,funkade kanon i typ en kvart sen så blev det sämre och sämre igen och efter en timme så var de irriterade igen.Det står verkningstid 12-18timmar,men detta höll ju långt ifrån den tiden.Jag har provat skillingaryd,nylanders och renons.Någon som har nåt annat tips:confused:

Sv: Hemmagjort flugmedel - någon som minns??

När man gör egen... hur mycket ska man ha av matolja, vatten, citron och vitlök?
Ska man mosa ner vitlöken eller skiva eller läga hela!???

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

En flughuva med öron är oustanding:d

Min ena är jättekänslig i ögonen.
Var utan mössa häromnatten o var då kl 8 på morgonen mkt ful i ena ögat.

Tycker att Switck funkar på bromsen oxå.
Det är lika mkt broms runt hästarna, men det bekommer dem inte eftersom de tydligen inte bits.

Det finns även band som man sätter runt karleden eller halsen som gör att insekterna håller sig borta.

Sv: Tips om bra insektsmedel

:cry:
Sparf skrev:
allt som jag provat (inte så mycket kanske men ändå) fungerar inte.... Renons fick min nordis allergisk reaktion av, Zorro drog till sig flugorna istället och nåt annat som jag inte vet namnet på hände det ingenting med:mad: Just nu ger jag dom vitlök och jag tycker det fungerar bra mot myggen (nåra vågar suga lite blod men inte alls lika många som det finns runtom hästarna), men lik förbannat så är flugorna där och irriterar. Min stackars travare blir galen av flugor, bromsar och myggor så han kan sparka rakt ut ibland.

Föresten, när sätter hästbromsarna igång? :crazy: dom tål ju allt:cry:
hästbromsar kom för tre veckor sen här :cry: vi borr norr om stockholm ....

axel skrev:
En flughuva med öron är oustanding:d

Min ena är jättekänslig i ögonen.
Var utan mössa häromnatten o var då kl 8 på morgonen mkt ful i ena ögat.

Tycker att Switck funkar på bromsen oxå.
Det är lika mkt broms runt hästarna, men det bekommer dem inte eftersom de tydligen inte bits.

Det finns även band som man sätter runt karleden eller halsen som gör att insekterna håller sig borta.
vad för band?? vart köper man det ? namn???

Sv: Den ultimata mygg/flug/knott-tråden!!!

BIMM skrev:
Prova att fläta in tunna läder band i pannluggen, funkar även med balsnören i värsta fall. Har provat och funkar som förlängd pannlugg.
bättre att rycka tagel ur svansen o fläta in i luggen :rofl:

orcide skrev:
vad för band?? vart köper man det ? namn???
Har bara halsbandets kartong
"defy the fly"
Repels flies, mosquitos a gnats. vad är gnats?

Står att det ska hålla i 2 mån. Sätts fast med tryckknappar.
om man har det i komb. med ett benband fram o ett bak.''

har köpt det på St....ergs läder i Sthlm.

Även den tyska flugsprayen har jag köpt där.
Funkar mkt bättre än alla sv. som jag har provat.
Heter Fly spy o funkar i 8 h.

Kan tycka att vi svenskar borde vara mer insatta i hur man tillverkar ett bra insektsmedel, men jag blev förvånad.

Senast ändrad:

hejsan! :rofl:

jag brukar göra ett eget flug medel:

8 st vitlökar
3 citroner
1 dl äppelcidervinäger
2 msk olja

Man skalar de 8 vitlökarna (alltså inte 8 klyftor utan 8 st vitlökar) och pressar dem i en burk med ca 2 liter vatten i, sedan låter man det stå så i ca 1 dygn. När det har gått ca 1 dygn tar man en gammal diskhanduk o silar vitlöksvattnet genom handuken, så att det inte blir några bitar i. När man har gjort så att alla bitar är borta (då menar jag alla) ska man pressa citronerna och sila dom så att dom blir fria från bitar. Sedan blandar man det o häller i äppelcidervinäger och oljan. sen är det färdigt för att sprutas på på hästen.

//Pontiac

Sv: Bästa insektsmedlet?

Jag kör med SWITCH och har gjort det i 5 år nu på olika hästar, tycker att det funkar superbra. Förra årets körde jag även Näckens olja utblandad med vatten det var också kanonbra.

WB

Immer skrev:
Jag köpte i Danmark, ca 50 DKK för 150 ml (blandar sedan med 2 delar matolja för att få lagom konsistens)

Hjorthornsolja finns att köpa i Sverige också, genom postorderföretag som säljer lantbruksutrustning/tillbehör. Sök på Google eller AltaVista.

Immer

Hjorthornsolja säljs inte i Sverige längre eftersom det är starkt cancerframkallande, såldes tidigare på Odahl...

Kan vara värt att ha i åtanke om man tänker använda det på yngre hästar eller digivande ston... usch.

Sv: Den ultimata mygg/flug/knott-tråden!!!

Jag använder något som heter Equimin Sommarspray, turkosflaska jag köpt på Eko för strax över 200 kr för en liter. Det ska bara innehålla naturliga eteriska oljor och är inte klassat som bekämpningsmedel (som t.ex. switch, rb mfl är). Detta medlet har funkat bäst hittills på min häst, dock är det inte så effektivt mot mygg som jag skulle vilja, men mot knott, bromsar, hästflugor och annat fungerar det bra.
Har hört mycket gott om MD hästdeo så jag funderar på att prova det.

Mirraya skrev:
Hjorthornsolja säljs inte i Sverige längre eftersom det är starkt cancerframkallande, såldes tidigare på Odahl...

Kan vara värt att ha i åtanke om man tänker använda det på yngre hästar eller digivande ston... usch.
Men det är väl själva DEEN.

Den ingrediensen finns inte kvar.
Har du hört talas om kemlikalieinspektionen?

Den har samma bekämpningsmedelsklass som Switch dvs. lll- 3

Vill oxså vet avar man kan köpa Absorbine Ultrashield också vill jag gärna veta man kan köpa hjortolja!! kan någon pm:a mig
tack på förhand!!!
:rofl:

Royal..

Hur mycket man ska ha kan man måtta lite själv som man tycker. Det kan ju variera också om man vill ha lättflytande eller trögflytande. Prova lite så ser du vad du tycker är lagom.

Jag har ungefär lika mycket matolja som vatten, man kan ha mer vatten. Sist gjorde jag på 1,5dl matolja och 1,5dl vatten (ca). Jag hade i 4 vitlöksklyftor (pressade) och kanske 1 msk citronsaft (sån som man använder till mat). Skaka och låt stå över natten. Skaka också innan användning.

Det viktiga är att det luktar illa. ;) Mycket vitlökslukt brukar min ha.

kl* Olja bränner väl på hästen?
Jag använde äppelcidervinäger, vatten och vitlök. Fungerade utmärkt. Läste att man kunde blanda i en massa annat också men jag hade inte tillgång till det

Jag använder
vatten 1 liter
massor av citroner 6-8 st
kryddnejlikor 2 påsar
rosmarin 1 brk
vitlök 2 st hela lökar

Jag tycker det funkar bra.

Jag provade Föllinge Hästdeo på min häst igår och det funkade inte ett dugg... :crazy: Hade hur mkt mygg som helst på henne efter 5 min skritt i skogen trots svalt väder.

Sv: Salva mot insekter

marina w skrev:
Vill få tag på nån effektiv salva att använda på juver och skap.Gick ner till hagen och fick se att de ruskade som galningar på huvudena.Det var fullt av mygg på juver och skap och inne i öronen.Smörjade och sprayade med renons,funkade kanon i typ en kvart sen så blev det sämre och sämre igen och efter en timme så var de irriterade igen.Det står verkningstid 12-18timmar,men detta höll ju långt ifrån den tiden.Jag har provat skillingaryd,nylanders och renons.Någon som har nåt annat tips:confused:

superbra grön hästsalva kanske, www.halsingehonung.se

Jag har köpt ett nytt insektsspray som precis har kommit till Sverige som är gjort i England. Det heter Essential repel. Tycker att det fungerar helt okej! Deras hemsida är: horsessentials.com. Någon annan som har provat det insektssprayet? Annars tycker jag att kombinationen switch och equimin sommarspray fungerar bäst. Equimin sommarspray sitter kvar väldigt länge.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka