Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Funkar Sommarsprayen på bromsar och getingar oxå?

//Krizz

Thera skrev:
Mitt absolut bästa tips är att försöka hålla hästen hyffsat ren och fräsch. Till exempel vara noga med att svampa av svett, hålla svansen fräsch, bada och så vidare.

Nu på sommaren badar jag min häst ungefär en gång i veckan, använder ett milt schampoo med aloe vera från Fiebings som är kanon. Hästen blir blank och fin, luktar fräscht och all skit bara rinner av. Svansen tvättar jag ibland ännu oftare. Så länge man har ett milt schampoo är det ingen fara.

Jämför man henne med de tre skitgrisarna hon går med så är det ingen tvekan om vem som har absolut minst insekter på sig.

Köpte ett nytt spray idag också som verkar kanon, det heter "Mygg och sånt" och enligt förpackningen har undersökningar visat en effektivitet på 91 % även efter 8 timmar, vilket låter kanon! Luktar gott också, som pepparmint. Köpte mitt på CityGross (Eko).

Fanns det på ekohallen? Vad kostade den? och hur stor var flaskan? Var det bekämpningsmedel?

Bekämpningsklass 3 är det, kostade runt 170 kr för 500 ml.. Lär finnas på Eko eftersom de har samma sortiment som CityGross här hemma.

Thera skrev:
Bekämpningsklass 3 är det, kostade runt 170 kr för 500 ml.. Lär finnas på Eko eftersom de har samma sortiment som CityGross här hemma.

Okej, då kanske man inte ska använda det om man redan använder switch. ...:crazy:

Ni som använder Renons flugkräm tycker ni att den fungerar? Kan man använda den innuti öronen?

Funkade på bromsar, hästflugor mm i allafall i fjol. Var mycket nöjd med den.
Tyvärr har jag inte fått tag i något i år, tydligen slut på Eko där jag köpte det. Nu testar jag ngt som heter PROB Hästdeo, tycker inte det funkar lika bra som Equimin Sommarspray.

Någon som provat Horsewise flugmedel? Tror det innehåller tea tree olja.

AnnikaH skrev:
Funkade på bromsar, hästflugor mm i allafall i fjol. Var mycket nöjd med den.
Tyvärr har jag inte fått tag i något i år, tydligen slut på Eko där jag köpte det. Nu testar jag ngt som heter PROB Hästdeo, tycker inte det funkar lika bra som Equimin Sommarspray.

Vilket då menade du? Renons flugkräm, eller?

Jag trodde jag svarade Krizz att Equimin sommarspray funkade på allt i fjol (kanske lite sämre effekt på mygg) men det blev kanske fel när jag klickade på Snabb-svar.... Har inte lyckats få tag på Equimin i år, tyvärr.

Sanette skrev:
Ni som använder Renons flugkräm tycker ni att den fungerar? Kan man använda den innuti öronen?
Tycker ärligt talat att den är värdelös.Tycker inte att renons har funkat för mig överhuvudtaget:( Kan du inte skaffa en huva med öron?

Andra produker har ej fungerat särskilt bra utom den hemgjorda med citronella o andra oljor mot flygande kryp. Billigt att göra själv förresten.

:bow: :bow: :bow:

Har kört med dessa oljor i flera år, nu får man blanda åt grannarna oxå:crazy: ;)

Citronella, lavendel och vatten, har även blandat i lite äppelcidervinäger i år...:D

sandia skrev:
Jag brukar lägga i vitlök i fodret. Först bara för att min häst har hosta men sen även för att de funkar även mot flugor och mygg..

Sen hittade jag ett myggmedel på vitlök , matolja och citron.

ca 4 dl matolja
2-3 klyftor pressad vitlök
ca 1-2 tsk citron

De luktar inte så gott och man får smörja ca varannan timma iallafall jag, men flygorna och myggen håller sig borta!

Jag har nu använt ditt tips några gånger och det fungerar jättebra:)
Det finns en speciell runda vid en sjö som alltid är full mod broms och andra kryp och travaren brukar vara helt hysterisk där av insekterna, men nu igår när jag red där så brydde han sig knappt alls om dom. Det kom några bromsar och satte sig på flankern för där hade jag inte smörjt in, men inte en enda på dom ställen som var insmörjda!:banana: Detta ska jag fortsätta att smörja in med i all framtid:angel: :D :bow:

*KL*
Var på gr......den idag o hittade förutom Switch o Flusa tre andra produkter:confused:

2 av de andra hade samma verksamma beståndsdel som Flusan o den 3:e en annan som var till får.

Kan man då inte använda Fly Star likaväl som F.?

Flusan o de 2 andra var till nötkreatur.

Citronella, lavendel och pepparmyntsolja finns det att köpa på vanliga matbutiker har nämligen aldrig hört talas om det?

njee, tror inte det. Fick förklarat för mig att affärer som säljer aromabrännare och oljor till dom har sånna. Det är dom oljorna som man eldar i aromabrännaren som ska användas i receptet:)

Det finns på EKO:) . Jag har varit där idag, står längst upp nästan, längs med väggen till vänster, I Fjälkinge då.

Höger menar jag, förlåt.:smirk:

Var på Ullared idag så jag köpte ett flugspray som heter sommarspray för hästar!
Ska testa det morgon!!
Hoppas att det fungerar!

Jag tycker att renons är helkass! Jag har typ andvänt den 2ggr och det är bara hälften kvar, måste ta ganska mkt eftersom min häst är ganska stor.. Men den funkar ju inte, ska prova göra hemmagjort flugmedel och ha i flaskan istället, några bra recept?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka