Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Jag har Eko i Malmö typ 700 m från jobbet så Fjälkinge är lite väl långt ;-) men tack för omtanken! Då ska jag kolla på Eko i Malmö igen i nästa vecka för de kanske har fått hem det igen.

Just nu testar jag PROB Hästdeo, det funkar rätt bra, behöver bara spraya hästen 1 gång om dagen.

När det gäller fästingar och knott så använder jag FLUSA finns på Lantmännen och apoteket kostar ca 330 kr, garanterat fri från fästingar och hjälper lite grann mot knott( ta även löss) När det gäller mygg så gör jag det själv:D (men håller bara i ett par timmar)

7 droppar citronella
7 droppar lavendel (köpes i hälsokostbutiker)
ca 3-4 dl vatten

lantmännen har ngt nytt spray mot flugor och knott nu, som är super...men kommer inte ihåg vad det hette kostar ca 230 kr;)

AnnikaH skrev:
Jag har Eko i Malmö typ 700 m från jobbet så Fjälkinge är lite väl långt ;-) men tack för omtanken! Då ska jag kolla på Eko i Malmö igen i nästa vecka för de kanske har fått hem det igen.

Just nu testar jag PROB Hästdeo, det funkar rätt bra, behöver bara spraya hästen 1 gång om dagen.

Jag var på Flädie hästsportmagasin i Bjärred i går och där fanns massor med flaskor med Equimin!:) :)

Jag sökte på Equimin sommarspray och hittade en e-shop där man kunde köpa den. Funderar stark på att göra det faktiskt, då min valack blir hel tokig på alla Brems.

Hemma-recept på flugspray?

En i mitt stall fixade ett eget recept för att ta bort dessa envisa och förjävliga blinningar/hästflugor som inte bryr sig om vanligt spray från hästbutiker (tro mig, jag har testat dem flesta!) och jag vet att han har i någon olivolja med vitlök och lite annat, och det ska tydligen fungera jätte bra mot blinningar, dock undrar jag lite över oljan, kan inte det få hästen att koka och bränna dem rejält? Någon som har recept man kan få ta del av?

Jätte tacksam för svar! :bump:
Mvh Sandra.

Sv: Hemma-recept på flugspray?

Jag kokar upp 1 liter vatten med 4 msk Timjan. Det får stå över natten för att sedan silas och så tillsätter jag 2 kl vanlig Grönsåpa. Har haft det i 4 somrar nu och det funkar jättebra.

Förbannade bromsar!

Vad kan man ha på hästen för att bromsarna inte ska vilja sätta sig? Jag kör med rb 86 mot flugorna och myggen och de å de funkar bra men bromsen skiter fullständigt i om hästen är dränkt i rb. Kompisen har nått hemmagjort medel som stinker sopor men bromsen säger bara - Mums!

Igår fölade ena hästen i stallet. stackarn har hela tuttarna fulla me broms. vad kan man göra åt det? Fölis vill ju inte att mjölken ska smaka skit=/

Å fölis. va kan man spruta på henne för att slippa insekterna? Är rb för starkt för ett föl? och är det farligt för mamman om hon slickar fölet?

Sv: Förbannade bromsar!

Du får ha dem inne på dagarna och ute på nätterna tills det lugnar sig med insekterna.

Det enda vettiga är ta ta in sto o föl nu när det är så varmt= mycket broms på dagarna o ha dem ute på nätterna.

Jag fick ett tips av en westernryttare,som har 2 painthingstar som används i aveln.....Krossa vitlöken och blanda dem med olivolja, sen är det bara att köra på med svampen, eller om man vill kan man hälla det i en gammal burk med spraypump på o spruta på hela hästen.
Det har även hjälpt min ena häst när hon gick på bete ihop med westernryttares ena paintsto :)

Och sen finns det även något alg-foder, och det ska tydligen va bra mot sommareksem/knotteksem.
Finns att kolla på www.alg-borje.se

okej. sto med föl kan gå in men resten får inte gå in då stallet håller på att tvättas å målat. vad ska jag göra med min totto då?=(

men olja kan väl inte va så bra att ha på hästen? det bränner ju nått fördjävligt när solen steker...

stot och fölet kan gå in men min häst får inte komma in då dom tvättar och målar stallet...

Mina russ klarar sig helt ok. Gamla nordisen har det jobbigt, men jag smörjer med RB86 och kladdar på fyra ess tjärslava på betten. Nu har jag lärt mig var de värsta betten blir så där kladdar jag 3 gånger om dan. Han ser för j*klig ut....alldeles kläggig och allt damm fastnar ju i geggan...men men tycker det funkar hyfsat! Sen tar jag in dem mellan 16 och 22 kanske för då kommer knotten!!

FlyStar finns på granngården är det bästa jag provat. Jättebra att spraya på när man ska rida, hovslagaren kommer etc. Effekten sitter dock kvar ett bra tag så den funkar även på bete.

Har dock inte något tips till fölet o stoet, mer än att låta dem vara inne när det är som värst.

hjälper switch mot broms?

Fast jag skulle inte hälla på pålle sånna giftiga saker...

Jag vil helst undvika täcke då jag vill att han ska få va häst så mycket som möjligt. dessutom mår dom bra av att få sol på sig.. å bromsen sätter sig runt snoppen på han. där hjälper inget täcke...

Men om du gör som jag: sätt på kladd (tjärslava, helosan m.m.) på skapet. På juvret funkar det ju inte.....

Jag använder Flusa och lägger på det var tredje vecka. Mina hästar är inte störda av bromsen. Dom landar men lyfter igen. I ungefär samma prisklass som Switch men mer koncentrerat, man lägger på 10-15 ml istället för 40 ml (Switch). Det är verksamt även mot fästingar och knott. Myggen är av ett kärvare släkte:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka