Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Carolrita skrev:Jag fick ett tips av en westernryttare,som har 2 painthingstar som används i aveln.....Krossa vitlöken och blanda dem med olivolja, sen är det bara att köra på med svampen, eller om man vill kan man hälla det i en gammal burk med spraypump på o spruta på hela hästen.
Det har även hjälpt min ena häst när hon gick på bete ihop med westernryttares ena paintsto
Och sen finns det även något alg-foder, och det ska tydligen va bra mot sommareksem/knotteksem.
Finns att kolla på www.alg-borje.se
Susan skrev:Bromsar håller inte till i skuggan i skogen.
Där är det mygg i stället :smirk:
KL
ÄR DET NÅN SOM VET VAR MAN KAN FÅ TAG PÅ HJORTHORNSOLJA???
Nicke skrev:Täcke till den stora + lösdrift till dem båda.
Susan skrev:Vill egentligen int elägga mig i andras svar,men vill bara nämna att RB 86 i kombination med andra preparat kan ge väldigt häftiga reaktioner.
Jag blandade samam preparat som du du och huden blev hysteriskt inflamemrad och svällde upp på mulen där jag haft tjärsalvan enbart.
(ville inte ha det starka i ansiktet)
Det gick inte att sätta på en grimma, för det gjorde så ont på hästen. Huden belv så skadad så att den till slut torkade och flagade av.
Man skall tänka på att huden är ett stort organ som suger upp olika ämnen så att de komemr ut i blodet och på så sätt kan finnas i hela hsäten - inte bara där man behandlat ( tänk på nikotinplåster t.ex. )
Det har rapporterats om liknande händelser med blandning av RB 86 och andra prepoarat också. Det har tom. varnats för det i ridsport.
Bara i all välmening
Mina hästar kommer in vid nio på morgonen och idag släppte jag ut dom vid 19 men även vid denna tid var det mycket Mina hästar står och väntar på mig vid grinden och är som galna.Att jag tar in dom innebär ju även att man får en piggare häst.Tänk att vara ute i denna värme med en massa glägg runt sig, det kan ju göra vem som helst slö.Som tur är så verkar det inte det minsta berörda av alla knott beror kanske på att de inte har en supertunn sommarpäls, de kanske inte kommer åt så lätt.Inte vet jag men glad är jag i alla fall för att de åtminstonde kan vara ute nattetidTora skrev:*lånar*
Förstår inte den här hysterin som är på sommaren att hästarna måste vara ute dygnet runt.
I går så var det 45 grader i solen klockan 8 på morgonen. Tyvärr verkar det som om folk inte är så nogranna med skugga i hagen. Täcke skall de ha på sig så fort det blir under 20 grader men att stå ute i gassande sol med bortåt 50 grade i solen, det är tydligen helt okej.
Bromsar är ett utav de mest jobbiga djuren som finns. Har provat de flesta medlen genom åren och men har varit tvungen att inse att det enda som hjälper är att ta in hästarna under den värsta tiden. Vet själv hur det är när man går i hagen och tex skall greja med staketet. Man blir ju uppäten på 5 minuter när det är som värst.
Sen när det gäller de vilda djuren så har de oftast möjlighet att röra sig ganska så fritt. Bromsar brukar finnas mer på vissa ställen och mindre på andra. Förutsätter helt kallt att de vilda djuren har bättre möjligheter att välja ställen med mindre bromstäthet.
Det bästa för hästarna är om de får gå in i stallet eller om man har en ligghall. De flesta insekter brukar inte följa med in. Det ultimata är om man har en ligghall med så kallad köldgardin. Det "skalar av" insekterna när hästen går in och så håller det värmen ute.
Mvh
Tora
axel skrev:Det enda vettiga är ta ta in sto o föl nu när det är så varmt= mycket broms på dagarna o ha dem ute på nätterna.