Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Förbannade bromsar!

Equimin har underlättat tillvaron betydligt för min lilla-gubbe när det gäller bråkiga bromsar. Suveränt medel mot mygg men han har dessutom bara någon enstaka broms surrande kring sig jämfört med polarna i hagen som studsar runt i surrande moln.

Gnägg å morotsmums i sommarsolen !!!!!

Är det Equimin Sommarspray du menar (turkosblå flaska med vit etikett)? Jag tycker också den är kanon, men tyvärr är det slut där jag brukar köpa den.

Både jag och min förra häst var allergiska mot Föllinges Myggdeo...mina händer svullnade upp efter att ha klappat en häst med det på sig...samt att min häst fick prova på lite på bringan och svullnade han med:( ...Ny omgång att såptvätta honom...hade precis gjort det efter att han blivit allergisk mot Knock Out...suck...

Jepp !!! Den är det... dyrare än whisky men pållens välbefinnande går före husses i alla lägen...

Galoppbus å sommarfrust !!!

tack för tipset. Rå O'ör har jag.

men någon som vet var man köpa den ren?

Carolrita skrev:
Jag fick ett tips av en westernryttare,som har 2 painthingstar som används i aveln.....Krossa vitlöken och blanda dem med olivolja, sen är det bara att köra på med svampen, eller om man vill kan man hälla det i en gammal burk med spraypump på o spruta på hela hästen.
Det har även hjälpt min ena häst när hon gick på bete ihop med westernryttares ena paintsto :)

Och sen finns det även något alg-foder, och det ska tydligen va bra mot sommareksem/knotteksem.
Finns att kolla på www.alg-borje.se

vitlök ska men vara försiktig med :P det funkar bra, men vi smörjde våran varmblodstravare med det på skapet i förrgår, och igår fick man inte ens röra honom där. han såg ut att ha skitont, och jag tyckte väldigt synd om honom :cry: något sånt blir det inte på han igen. men framme på bogen funkade det bra. han kanske har tjockare hud där...

Susan skrev:
Vill egentligen int elägga mig i andras svar,men vill bara nämna att RB 86 i kombination med andra preparat kan ge väldigt häftiga reaktioner.

Jag blandade samam preparat som du du och huden blev hysteriskt inflamemrad och svällde upp på mulen där jag haft tjärsalvan enbart.
(ville inte ha det starka i ansiktet)
Det gick inte att sätta på en grimma, för det gjorde så ont på hästen. Huden belv så skadad så att den till slut torkade och flagade av.

Man skall tänka på att huden är ett stort organ som suger upp olika ämnen så att de komemr ut i blodet och på så sätt kan finnas i hela hsäten - inte bara där man behandlat ( tänk på nikotinplåster t.ex. )

Det har rapporterats om liknande händelser med blandning av RB 86 och andra prepoarat också. Det har tom. varnats för det i ridsport.

Bara i all välmening

:eek: O no! Å jag som har hällt i RB i mitt andra flugmedel å sen spätt ut med vatten.. Har sprutat över alla hästarna ink. fölet... *livrädd* Eller är det bara om man blandar med annat än flugmedel som det blir så??

RB86 är det enda min valack fått överkänslighetsreaktioner av. Däremot har andra hästar klarat det fint, så det tycks vara individuellt.

Jag använder dock inte RB86, meningslöst med ett flugmedel med tävlingskarens på liksom.

Tycker det bästa är Täcke!! Och så switch mot knotten. 4Ess salva avrådar jag starkt att använda under sommaren, dels kan den ge kraftiga allergiska reaktioner i kombination med flugmedel (o även vissa liniment), dels bränner den hästarna... det blir som att smörja in sig med vaselin och steka i solen. :crazy:

Det viktigaste är dock val av bete.... Den gräshagen som finns i stallet har sjukt mkt insekter, massa broms och klägg, hemskt att gå förbi där tom!

Så mina hästar får stå uppe på gården i grushagen som ligger på en höjd, där det fläktar skönt hela dagen och det är 1/10 så många insekter. Dom föredrar det alternativet!!

säger som Carolrita..

Pressa 2½ vitlök i 1 liter matolja, i en bunke med radien 1 dm...
med lock.. smörj på med svamp, blandningen klarar sig hela sommaren och fungerar kanon bra :)

Det är inte konstigt att hästen reagerar då den fått vitlöksblandningen i skapet... tänk dig själv det...

Jag kör med vitlöksblandningen på hela hästen utom känsliga områden så som skapet ansiktet osv... där kör jag med svartvita burken 4ess, i bland kan jag använda switch också menb ara i extrem fall för vitlöken tar det mesta...

Karensen sätts automatiskt för att det är ett naturmedel och inte för att det är giftigt för hästen.

Jag vet bara att det kan bli så.
Det blir ju inte så jämnt.:)

Det är lätt att tro att Rb 86 är milt då det är ett natumedel, men det är ett starkt naturmedel det är ju bekämpningsklass på det.

I mitt fall kan det nog ha med vaselinet i skillingarydssalvan ( som även den innehåller trätjära - som är cancerframkallande) att göra också, sedan så var det bläsen som svullnade upp.

De andra fallen vet jag inget om, tänkte bara jag skulle varan då de även fått flera fall inrapporterade med olika kombinationer.

Tora skrev:
*lånar*

Förstår inte den här hysterin som är på sommaren att hästarna måste vara ute dygnet runt.

I går så var det 45 grader i solen klockan 8 på morgonen. Tyvärr verkar det som om folk inte är så nogranna med skugga i hagen. Täcke skall de ha på sig så fort det blir under 20 grader men att stå ute i gassande sol med bortåt 50 grade i solen, det är tydligen helt okej.

Bromsar är ett utav de mest jobbiga djuren som finns. Har provat de flesta medlen genom åren och men har varit tvungen att inse att det enda som hjälper är att ta in hästarna under den värsta tiden. Vet själv hur det är när man går i hagen och tex skall greja med staketet. Man blir ju uppäten på 5 minuter när det är som värst.

Sen när det gäller de vilda djuren så har de oftast möjlighet att röra sig ganska så fritt. Bromsar brukar finnas mer på vissa ställen och mindre på andra. Förutsätter helt kallt att de vilda djuren har bättre möjligheter att välja ställen med mindre bromstäthet.

Det bästa för hästarna är om de får gå in i stallet eller om man har en ligghall. De flesta insekter brukar inte följa med in. Det ultimata är om man har en ligghall med så kallad köldgardin. Det "skalar av" insekterna när hästen går in och så håller det värmen ute.

Mvh

Tora
:bow: :bow: :bow: Mina hästar kommer in vid nio på morgonen och idag släppte jag ut dom vid 19 men även vid denna tid var det mycket:( Mina hästar står och väntar på mig vid grinden och är som galna.Att jag tar in dom innebär ju även att man får en piggare häst.Tänk att vara ute i denna värme med en massa glägg runt sig, det kan ju göra vem som helst slö.Som tur är så verkar det inte det minsta berörda av alla knott;) beror kanske på att de inte har en supertunn sommarpäls, de kanske inte kommer åt så lätt.Inte vet jag men glad är jag i alla fall för att de åtminstonde kan vara ute nattetid

:
axel skrev:
Det enda vettiga är ta ta in sto o föl nu när det är så varmt= mycket broms på dagarna o ha dem ute på nätterna.
:bow: :bow:

Vi har inga föl men tar in hästarna under de varmaste timmarna, det är svalt och skönt i stallet.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka