Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Förbannade bromsar!

Jag har faktiskt också min inne mitt på dagen nu, mellan typ 10-17. Han tycker det är så skönt!
Men han måste ha antingen Equimin på sig när han går ut på morgon och kväll eller insektstäcke. Alltså är det täcke nu när jag inte kan få tag på Equimin.

jo de blir en bit. men jag har tio minuter med bil till "mitt" eko i länna=) på vägen till stallet e de dessutom=) bara hoppas att dom har det då=/

Luxus skrev:
erfarenheten på min häst,som blir galen av bromsar, är att täcket inte funkade, bromsen flög in under magen och upp på sidorna under täcket, hon kunde inte få bort dom och blev ännu mer förtvivlad och tokig, hon som galopperade omkring i hagen tidigare gick nu inte ens att få kontakt med så att jag kunde ta in henne,suck stackarn!!!:crazy:

Absorbens ultrashield är bra men jag vet inte var man kan få tag på det längre, butiken som jag köpte det av förra året har lagt av.
funderar på sommar spayen som ni pratar så varmt om, men nu kör jag med säkra kort, hästarna inne mellan 9 och 17 och dom älskar det!:banana:
Man måste ha RÄTT täcke, inte modell regntäcke. Utan ett som smiter åt , gärna med magplatta.
Just nu ringde min kompis och berättade att hon rättade till täcket på min häst och han var den ende som kunde gå och beta i lugn och ro.
Dom andra sprang omkring för att komma undan bromsen, alla ryms inte under storgranen!

Recept på insektsmedel? NU

Här i norr är nu väldigt mycket broms, och jag vet inte vad jag ska ta mig till! Har provat alla möjliga medel, men inget verkar hjälpa mot bromsen. Har för mig att det finns något medel man kan blanda själv? Något med olja och vitlök.. Har ni det receptet, eller något annat så skriv. Jag (och hästarna förstås) blir galen...

Naggur skrev:
Vad kan man ha på hästen för att bromsarna inte ska vilja sätta sig? Jag kör med rb 86 mot flugorna och myggen och de å de funkar bra men bromsen skiter fullständigt i om hästen är dränkt i rb. Kompisen har nått hemmagjort medel som stinker sopor men bromsen säger bara - Mums!

Igår fölade ena hästen i stallet. stackarn har hela tuttarna fulla me broms. vad kan man göra åt det? Fölis vill ju inte att mjölken ska smaka skit=/

Å fölis. va kan man spruta på henne för att slippa insekterna? Är rb för starkt för ett föl? och är det farligt för mamman om hon slickar fölet?
Vi satte på våra hjorthornsolja balndat med rapsolja-vitlök-rosmarin o vatten o äppelcidervinäger.
den blandningen smetade jag på skapet o la en sträng under magen o mellan skinkorna .
Det funkade!!
inga bromsar eller andra djur ville bita mina hästar o vi har massa flygfän här :)

Sv: Recept på insektsmedel? NU

Använd sökfunktionen, dessa recept finns massor av tråda om!

Annars är det bara att blanda ltie på känn, jag brukar ta olja, vinäger massor av vitlök och oregano. Bara det blir starkt och luktar lite illa.;)

Oljor som citronella och likande är också bra att ha i.

Grålly skrev:
Här i norr är nu väldigt mycket broms, och jag vet inte vad jag ska ta mig till! Har provat alla möjliga medel, men inget verkar hjälpa mot bromsen. Har för mig att det finns något medel man kan blanda själv? Något med olja och vitlök.. Har ni det receptet, eller något annat så skriv. Jag (och hästarna förstås) blir galen...
ta en liter rapsolja pressa i en hel vitlök o lägg o en klase rosmarin typ en kruka ..tillsätt en dl äppelcider vinägar och ca 3msk hjorthornsolja + varmt vatten .
vi andväder denna blandnig under hästen i skap o mellan skinkor .under svansen o dyl även på bogen .
det funkar!

orcide skrev:
ta en liter rapsolja pressa i en hel vitlök o lägg o en klase rosmarin typ en kruka ..tillsätt en dl äppelcider vinägar och ca 3msk hjorthornsolja + varmt vatten .
vi andväder denna blandnig under hästen i skap o mellan skinkor .under svansen o dyl även på bogen .
det funkar!
men bränner inte oljan huden?

nej vi lägger den på undersidan på hästen där solen inte tar .
men om jag ska smörja där solen tar då späder jag med mera vatten bara ..
det blit inte vackert så ni vet , det blir orange fläckiga hästar sen hehe
jag har skäckar så ni kan tänka er hur dom ser ut nu *s*

Bromsbett. vad ha på?

Pålle har fått en del bromsbett runt sitt heliga. vill ju inte vräka på massa insektsmedel på där för de lär ju svida rätt bra. igår kväll kletade jag på en massa idomin på betten och sprutade medel sen. då kommer det ju inte direkt på såren i alla fall. betten är svullna och själva såren är väl en två tre mm i diameter. hur tycler ni att man ska behandla?

Jag vill inte ha tips på vad man ska ha på för att han ska slippa bromsarna. de har jag redan en tråd om=) utan vad man gör åt redan uppkommna bett.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Sv: Bromsbett. vad ha på?

Jag kletade på Helosan/Aloevera och sen insektsmedel :)
Och det "verkar" fortfarnde nu efter 3 dagar.
Men nu har han fått ett bett till så nu ska han smörjas in igen.

Naggur skrev:
okej. vad kostar en sån flaska då?

Den kostar här (EKO i Hyllinge utanför Helsingborg) 199 kr för 750 ml.
Men nu köpte jag sista flaskan så jag hoppas verkligen de beställer hem mer! :)

Aloe vera är perfekt använder det både på mig själv och hästen

Finns en hästsalva med tjära i kommer inte ihåg vad den heter men burken är svart som jag brukar kleta på i förebyggande syfte verkar fungera rätt bra men vi har inte så extremt med broms här som ni kanske har hos er.

Skulle fixa såndär equimin sommarspray idag på ekohallen i Malmö. Så skumt, 750 ml kostar 199 och 500 ml kostar 129. Rätt sjukt att det blir billigare per ml att köpa fler småflaskor än de stora flaskorna... (från mysis som uppenbarligen inte har mycket viktigt annat att tänka på just nu):smirk: Jag köpte två små, smålänningen i mig satte in...

4S hästsalva, tjärsalva och allt vad man kan kalla den...:)

Oumbärlig! Men tyvärr ingen hit att kleta in hela hästen i.
Jag smörjer in bringa och juver varje dag, och det lindrar och håller odjuren borta ett tag iaf.

Så var den hette ja, nej kanske inte kleta in hela hästen i men bringa ohc andra utsatta delar, har köpt flugtäcke till de som är värst utsatta verkar fungera ganska bra.

alla som svarat aloevera!

gör det så svullnaden går ner och läker såret? Hur e de med flugmedlet då? skyddar aloevera såren om jag sprutar på flugmedel?

Naggur skrev:
alla som svarat aloevera!

gör det så svullnaden går ner och läker såret? Hur e de med flugmedlet då? skyddar aloevera såren om jag sprutar på flugmedel?

Det är kylande och det hjälper också småsår, och ja aloen skyddar såren mot flugemedlet, det är ju trots allt en gel som inte rinner bort i första taget.:)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka