Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Hemmagjort flugmedel - någon som minns??

Många olika recept. :P Men man vill ju göra det lätt för sig, eller? ;) Har ju inte så mycket hemma, och åka och handla det när det man behöver finns hemma? x) Jag gör:
1 liter vatten
ca. 5 vitlöksklyftor
3 msk citronsaft
skalar vitlöen och delar i ca. 2-3 delar per klyfta.. Kokar upp vattnet. När det börjar att koka lyft bort från plattan och lägg i vitlöken, häll i citronsaften. Häll i en sprayflaska. När jag gör, gör jag så stora vitlöksbitar att dom inte fasnar i röret/slangen. ^_^ Hoppas det funkar lika bra på era hästar som på min.
/Har gott, Josefin.

Sv: Insektsmedel

.. Hum, se upp med Tea tree olja eller vad det nu heter. :smirk: Allergi framkallande på vissa hästar har jag hör :eek:

Sv: Knott, Flugor, Fästingar...........................

Jag har använt Renons.. Är väl sådär nöjd med resultatet, just nu är min ponny utan flugmedel för att mitt tog slut (ska göra eget i morgon!!). Han har fler flugor runt ögonen nu när han inte har någon Renons flugspray (vi sprayade int ei ansiktet på honom) men anars är de tväl lika mkt.. Gjorde ngn vitlös grej för hans mugg och skvätte lite i skapet, funkade super! :D

Sv: Tips på flugmedel?

axel skrev:
Det är tyvärr numera förbjudet.

Jag tycker att Switch är det enda som funkar.o eksemtäcken
Satte inte på det i sept. o en häst fick Erlichia.:devil:
Vad är förbjudet? :o

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Jag köpte och provade PROB hästdeo idag (6:e medlet jag prövar i år) och det var klart bäst hittills!

Framförallt hade jag en helt bromsfri ridtur :bow:

Sv: Recept på insektsmedel? NU

Har nu hittat ett.

Kokar 5 normalstora lökar i 5 liter vatten. När det kokat i ca 20 min, och löken blivit som "geggig" så silar ni det. "Lökvattnet" häller jag i en/flera 1½ litersflaska/-or. I det sätter jag sen 2-3 pressade vitlökar, 1 flaska bäckolja & en flaska djungelolja. Perfekt!

Sv: Bästa insektsmedlet?

Naggur skrev:
Vilket är det bästa insektsmedlet???
RB 86 hatar jag! visst de e säkert bra men hur i hel*ete ska man späda det med vatten? spelar ingen roll hur länge jag skakar flaskan. det lägger sig som ett lock på ytan på en gång:mad:

Nylanders hästkräm tycker jag e bäst av allt jag provat tror jag. Min polle bodde hon dom som gör Nylanders så han är väl insmetad med det så de räcker i många år framöver=) fast jag har haft han i 3 år nu så de har väl avdunstat=)

När jag hade min travare köpte jag nått medel som vi blev pålurade i nån hästbutik. Det luktade pepparkaka om det så det snarare drog till sig insekterna. stackars hästen va helt full av bulor=( han var jättekänslig mot insekter.

Vilket medel tycker ni e bäst?

Man måste sätta varmt/ljummet vatten. Om du redan gjort det, så vet jag inte.. Jag hatar den också. Den funkar inte ett dugg på mina hästar, och den blir klumpig och jobbig efter ett tag. Ve och fasa!

Sv: Myggmedel?

raven_82 skrev:
jag använder mej av matolja och vitlök.

jag brukar ta en halv liter matolja skiva ner 3-4 klyftor vitlök och låt stå över natten. funkar jätte bra på mina hästar.

Bränner inte oljan huden?

Bewelinn skrev:
Jag köpte och provade PROB hästdeo idag (6:e medlet jag prövar i år) och det var klart bäst hittills!

Å, den bromsfri ridtur, det enda jag önskar just nu.. Vart finns PROB att köpa?

Vi får ju inte länka här men om du googlar på PROB och hästdeo så får du upp deras hemsida och där har de listat återförsäljare. :idea:

Finns ingen i ditt område så får du beställa direkt från dem

Jag tar ca en liter vatten, en påse Rosmarin , en till två vitlöksklyftor, sen ibland lite curry och cayennepeppar, låter det koka nån minut, sen stå o dra i ett par timmmar. Sila bort kryddorna och sen hälla på flaska. har även funderingar på o ha i typ gelatinblad för att få en insektssalva.. Vet inte om det kan funka.. Men nog tycker jag insekterna blir avskräckta!

Jag blandar citronellaolja, lavendelolja, kryddnejlikeolja, teetreaolja, vatten och såpa.
Detta sprutar jag på pålle varje kväll och då smetar jag även in skapet med Skillingaryds hästsalva (fyra ess).
Än så länge fungerar det bra på våra skånska mygg, bromsar, flugor, getingar mm :)

Bewelinn skrev:

Och för mig funkar inte Probs hästdeo så bra... Det är bromsar ändå, men det hör till de bättre insektsmedlen. Det och RB86, som fortfarande är det bästa jag testat men också det krångligaste... Har gett upp sprayen på RB och kör med gummihandskar och trasa, hopplöst kladdigt... :(

va till eko nyss å köpte en flaska equimin sommarspray. hoppas de hjälper nu då. Jag ska nog uppfinna ett skibra medel mot bromsar=) men jag hoppas att equimin e bra nog=)

men jag va lika trött på rb som dig. sen va de nån klyftig sak här inne som sa att man ska blanda med varmvatten:idea:

De funkar skitbra!

De löser sig direkt. man får inte blanda så mycket satt det står i en vecka men tre dagars användning gör jag i ordning. ibland sätts röret på spraydelen igen men det är bara att ta varmvatten å pumpa igenom då=)

Sv: Hemma-recept på flugspray?

Funkade relativt bra! Rekomenderas! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka