Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Hemma-recept på flugspray?

Tänkte också testa detta , står beredd vid spisen:D

Inte kokar väl grönsåpa i solen? (På hästens hud alltså)

Oj, 2 dl ska det vara.
Till Antiqua: Det kokar inte i solen. (Men grannen som också använder detta på sin vita islänning fick en skinande ren häst när hon sprutat honom och det strax efter kom en störtskur regn. Han blev verkligen kritvit.)

1 liter vatten som man kokar upp. Sen häller man i en påse rosmarin och låter det stå över natten, sen i med några teskedar äppelcidervinäger..
En kompis pappa som kommit på det, verkar funka bra :)

bigganl skrev:
Jag kokar upp 1 liter vatten med 4 msk Timjan. Det får stå över natten för att sedan silas och så tillsätter jag 2 kl vanlig Grönsåpa. Har haft det i 4 somrar nu och det funkar jättebra.

Det där var baske mig det bästa myggmedlet jag någonsin provat som var hemmagjort, men däremot luktade det inte hallon direkt, men det får man stå ut med! Rekommenderas!

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Jenny1 skrev:
Och för mig funkar inte Probs hästdeo så bra... Det är bromsar ändå, men det hör till de bättre insektsmedlen. Det och RB86, som fortfarande är det bästa jag testat men också det krångligaste... Har gett upp sprayen på RB och kör med gummihandskar och trasa, hopplöst kladdigt... :(

Varför går det inte lika bra å spreja RB86?

Carran82 skrev:
Det där var baske mig det bästa myggmedlet jag någonsin provat som var hemmagjort, men däremot luktade det inte hallon direkt, men det får man stå ut med! Rekommenderas!

Det tyckte inte min ena häst heller, hon sa upp bekantskapen med mig. :D

Nu ska jag ut och hårdtesta det! :idea:

Sv: Förbannade bromsar!

Man ska ALDRIG använda kemiska produkter som är till för kor och får på hästar, hästarna är MYCKET känsligare än kor och får. Produkterna till fåren och korna är alldeles för starka för hästar, annars hade det ju vart ett och samma medel för kor,får och häster, eller hur?

Sv: Förbannade bromsar!

Halvblod_Rider skrev:
någon som har erfarenhets utav Renons?
fungerar den mot bromsarna?

Enligt min uppfattning så funkar inte renons mot något, det är bara dyrt att köpa eftersom det tar slut efter 3-4ggrs användning..

Mitt häst har verkligen jätte ont av flugor,blinningar och bromsar. Har haft ett eget recept men det bara kladdade och fukade inget vidare. funderar på att köpa ett sånt där flugtäcke :confused:
nån som har bra tips mot bromsar o blinningar?
Tacksam för svar :D

Grålly skrev:
Varför går det inte lika bra å spreja RB86?

Därför att själva RB86 klumpar sig och lägger sig som ett lock ovanpå vattnet, det blandar sig inte.. Jo, på en gång om man blandar med varmvatten, men efter några dagar så har det separerat sig och blandar sig inte oavsett hur mycket jag ruskar sprayflaskan...

Pontiac skrev:
hejsan!

Jag är så trött på alla flugor, myggor m.m på sommaren, som bara biter hästarna. och alla flugmedel som man köper är så himla dyra. Jag brukar blanda eget flugmedel o spraya på min häst på sommaren, men det fungerar inte jätte bra. Jag blandar vitlök, citron, äppelcidervinäger o vatten.

är det någon som har något annat bra tips på hur man bladar sitt egtet flugmedel?

jätte tacksam för svar! :)

Det enda som funkat på min känsliga häst är horsewise sommarspray, vi köpte switch också men totalt värdelöst på mina hästar... kan dock bero på att det var väldigt mycket mygg nere vid sommarbetet de gick förut och switch är väl mest för knott och fästingar, har inte hittat en enda fästing på nån av dom iallafall ! :D

Vi använder ett medel som heter RB86 som är MKT BRA!!

Finns i de flesta butiker. :bump:

Men man får ju blanda nytt, kan ju inte låta det stå, klart det klumpar sig då, hallå lixom :rofl: Blanda nytt varje dag! Den som gjort RB86 borde för tusan har nobelpriset, så bra som det är :banana:

Vad är RB.. och Equimin? Och var kan köpa sådan? De är väll inte naturligt eller..?

Vi har rekord många brom iår och har precis fått en ny häst som var inte van med allt det här... Det är så löjligt!:cry:

Hej! Hur mycket av varje ingrediens ska man ta? Nyfiken på att prova ditt hemmagjorda flugmedel..! / Caroline

bigganl skrev:
Oj, 2 dl ska det vara.
Till Antiqua: Det kokar inte i solen. (Men grannen som också använder detta på sin vita islänning fick en skinande ren häst när hon sprutat honom och det strax efter kom en störtskur regn. Han blev verkligen kritvit.)

Ditt recept funkar minst lika bra som RB86 på våra pållar och det är ju bra för det är ju ingen karenstid på varken såpa eller Timjan och billigare blir det också! :idea:

Tack för tipset! :bow: :bow: :bow:

Lånar knapp

Har nu använt Absorbine-sprayen ett tag och det funkade mot mygg, men inte mot broms i längden. Och nu är det just broms som plågar hästarna. Köpte Equimin sommarspray på Eko häromdagen och det verkar funka otroligt bra. Sprayade på en häst igår, som innan sprungit sig svettig pga. de stora bromsarna. Efteråt stod jon helt lugn i hagen och hade inte ett djur på sig!

Myggmedel

Då var sommaren här igen och med den åxå myggen, knotten och bromsarna.. :cry:
Har provat det mesta men har inte hittat nåt medel som verkligen fungerar mot de små monstren.. De flesta sprayer och sånt funkar i ett par timmar men sen är dom jävlarna tillbaka igen :mad:
Det enda som jag har tyckt varit riktigt bra är beckolja, men nu vet jag inte var jag kan få tag på det. Det är ingen butik här i stan som verkar sälja det länge.. :confused:
Är det nån här som har nåt bra tips på myggmedel? (helst utan bekämpningsmedel..) Eller kanske nån vet var man kan köpa beckolja?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar