Sv: Förbannade bromsar!
Naggur skrev:
Vad kan man ha på hästen för att bromsarna inte ska vilja sätta sig? Jag kör med rb 86 mot flugorna och myggen och de å de funkar bra men bromsen skiter fullständigt i om hästen är dränkt i rb. Kompisen har nått hemmagjort medel som stinker sopor men bromsen säger bara - Mums!
Igår fölade ena hästen i stallet. stackarn har hela tuttarna fulla me broms. vad kan man göra åt det? Fölis vill ju inte att mjölken ska smaka skit=/
Å fölis. va kan man spruta på henne för att slippa insekterna? Är rb för starkt för ett föl? och är det farligt för mamman om hon slickar fölet?
Jag vet inte om någon annan redan har tipsat dig eller om du redan provat men jag kan verkligen rekommendera Equimin Sommarspray!!
Har själv en pålle som får fullständig panik bara han hör surret från en broms. Han rusar i vild panik genom de två stora sommarhagarna och ända bort till vinterhagen där vi har ett vind/regn-skydd. Han rusar in och sen står han där och "ugglar" större delen av dagen när det är som värst.
Jag har provat åtskilliga medel, t ex Renons, MDx, Lincoln, m fl, m fl...
De flesta har hjälpt mot de vanliga flugorna, mygg, knott mm men INTE mot bromsarna! De skiter fullständigt i allt vad jag sprutat på!
Fick så ett tips av en tjej om just Equimin Sommarspray och tänkte att "okej då, några hundralappar till får jag väl stå ut med" :smirk:
Snacka om skillnad! Åkte till stallet å sprejade och satte mig sen för att kolla. Ganska snart kom det en äcklig broms surrandes och pålle stelnade förstås till och såg ut att vilja fly. Bromsen surrade ilsket som en bålgeting runt honom
men satte sig aldrig!
Pållebörjade ändå dra sig mot vinterhagen och skjulet men han sprang inte utan gick sakta allt medans bromsen surrade runt utan att landa. Till slut stannade pålle, vände och gick tillbaka!
Jag satt sen i säkert 1 timme i hagen och kollade men bromsarna skyr honom som pesten och han betar lugnt.
Jag vet dock inte hur länge verkan finns kvar men det ger i alla fall min pålle lite "andrum" och kan beta i lugn och ro.
Enda kruxet är att jag köpte sista flaskan i den affären (EKO) så jag hoppas de beställer hem mer. Det fanns massor av andra sorter kvar så folk måste tycka att Equimin är den bästa.