Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Förbannade bromsar!

Sparf skrev:
jag fick tips om ett bra hemmagjort medel som jag tycker fungerar super. Bromsarna bits iallafall inte:banana:
jag ändrade medlet lite efter vad jag hade hemma, men det fungerar fortfarande lika bra.

4 dl Matolja
2 pressade vitlöksklyftor/ 4 ml vitlökspulver
1 pressad citron

behöver strykas på ungefär varannan timme.

Hur sjuttorn har man tid till det när man jobbar...?

jahaa, det kan man undra:smirk: Jag smörjer dock inte på varannan timma utan bara när jag ska rida och efter ridturen. Men sen så tar jag in hästarna en timma eller så och duschar av dem ibland och släpper ut dem igen. Vi har inte hypermycket med broms här så hästarna klarar av att ta bort bromsarna själva också.

fast o andra sidan så tycker jag faktiskt att receptet håller sig lite längre. Det blir ju kletit där man har smörjt och insekterna vill inte landa i kletet.

Nora_ skrev:
Det är inte konstigt att hästen reagerar då den fått vitlöksblandningen i skapet... tänk dig själv det...

Jag kör med vitlöksblandningen på hela hästen utom känsliga områden så som skapet ansiktet osv... där kör jag med svartvita burken 4ess, i bland kan jag använda switch också menb ara i extrem fall för vitlöken tar det mesta...
mmm... men alla andra av våra hästar funkar det bra på.:confused: dom får inte ont eller något. men dom kanske inte är lika känliga... nu kör vi med rb86 där istället för den reagerar han inte på...

*knapplån*

Jag har ett mkt bra tips. För det första så tycker jag att alla dessa flug och myggmedel bara är skit. Det enda som hjälper är beckolja och det använder jag på de värst drabbade områden som skapet och vid bringan osv.

Annars så gör jag en hederlig gameldags myggrök! Hästarna älskar detta och ja den håller i ett dygn ungefär om man gjort det rätt. Hästarna kan själv välja när de vill ha det mygg fritt och när de känner att de kan gå iväg en stund för att äta igen.

Halvblodet jag har är yberkänslig mot mygg. Det räcker med en för att han ska bli tokig och notera att vi bor i norrland och gissa vad vi har här. Typ allt! Han står inne i röken och bara njuter.

Så gör myggrök, det rekomenderar både jag och alla mina hästar starkt.

Hur gör man då en bra myggrök? Jo gör upp en vanlig grilleld på en bra plats i hagen, man måste ju se till att elden inte kan sprida sig åt ngt håll förstås. Låt det ta sig rejält och täck sedan elden försiktigt med hästskiten+spånet, alltså det du mockat ut under vintern. Eller använd bark eller dylikt. Det viktiga är att det är ett material som torkar underifrån så att det fortfarande kan glöda annars slocknar det och ja då blir det ju ingen rök som sagt.

Prima ballerina:)

Jag bara undrar (ingen som ska känna sig utpekad för jag har ingen aning)
borde inte täcke göra det jobbigare för hästen? De "skakar" ju på/ rycker i huden för att bli av med alla insekter och om man då har ett täcke på så måste ju effekten av skakningarna gå förlorad.:confused: eller? Då kan väll insekterna sitta på täcket och sticka igenom? Täckena brukar ju inte vara så tjocka precis...

någon som har erfarenhets utav Renons?
fungerar den mot bromsarna?

Naggur skrev:
Vad kan man ha på hästen för att bromsarna inte ska vilja sätta sig? Jag kör med rb 86 mot flugorna och myggen och de å de funkar bra men bromsen skiter fullständigt i om hästen är dränkt i rb. Kompisen har nått hemmagjort medel som stinker sopor men bromsen säger bara - Mums!

Igår fölade ena hästen i stallet. stackarn har hela tuttarna fulla me broms. vad kan man göra åt det? Fölis vill ju inte att mjölken ska smaka skit=/

Å fölis. va kan man spruta på henne för att slippa insekterna? Är rb för starkt för ett föl? och är det farligt för mamman om hon slickar fölet?

Jag vet inte om någon annan redan har tipsat dig eller om du redan provat men jag kan verkligen rekommendera Equimin Sommarspray!!

Har själv en pålle som får fullständig panik bara han hör surret från en broms. Han rusar i vild panik genom de två stora sommarhagarna och ända bort till vinterhagen där vi har ett vind/regn-skydd. Han rusar in och sen står han där och "ugglar" större delen av dagen när det är som värst. :(

Jag har provat åtskilliga medel, t ex Renons, MDx, Lincoln, m fl, m fl...
De flesta har hjälpt mot de vanliga flugorna, mygg, knott mm men INTE mot bromsarna! De skiter fullständigt i allt vad jag sprutat på! :devil:

Fick så ett tips av en tjej om just Equimin Sommarspray och tänkte att "okej då, några hundralappar till får jag väl stå ut med" :smirk:

Snacka om skillnad! Åkte till stallet å sprejade och satte mig sen för att kolla. Ganska snart kom det en äcklig broms surrandes och pålle stelnade förstås till och såg ut att vilja fly. Bromsen surrade ilsket som en bålgeting runt honom men satte sig aldrig!
Pållebörjade ändå dra sig mot vinterhagen och skjulet men han sprang inte utan gick sakta allt medans bromsen surrade runt utan att landa. Till slut stannade pålle, vände och gick tillbaka! :banana:

Jag satt sen i säkert 1 timme i hagen och kollade men bromsarna skyr honom som pesten och han betar lugnt.

Jag vet dock inte hur länge verkan finns kvar men det ger i alla fall min pålle lite "andrum" och kan beta i lugn och ro.

Enda kruxet är att jag köpte sista flaskan i den affären (EKO) så jag hoppas de beställer hem mer. Det fanns massor av andra sorter kvar så folk måste tycka att Equimin är den bästa.

Halvblod_Rider skrev:

Jag köpte Renons just för att jag hört att den var så bra. Vi sprutade in hela pållen och släppte honom. Tror det tog ca 5 min sen kom den första bromsen och landade på rumpan på honom. Han sprang som en galning och blev av med den men sen dök nya upp.
De struntade totalt i att han hade Renons på sig! :(

Så enligt min erfarenhet så hjälper det säkert mot andra flygfän men inte bromsar! Prova Equimin sommarspray i stället. Har jag provat i dag med lyyyyyysande resultat! :)

Jag kan bara hålla med dig!!! Hela förra sommaren använde jag Equimin Sommarspray och det var aldrig en broms som ens landade på min häst. I år har jag lyckats göra slut på en flaska och nu har inte min butik (EKO) haft det på flera veckor, suck.
Jag har ALDRIG haft något annat som fungerat lika bra som det!!! Om de får hem igen ska jag bunkra med flera flaskor trots att det är svindyrt!
När det gäller verkan så behöver jag iallafall bara spraya min pålle en gång om dagen med det, jag sprayar honom på morgonen. Kanske det kan behövas ytterligare en gång om man har extremt mycket broms.

Dessutom är det heller inte klassat som bekämpningsmedel.

Har det varit slut i flera veckor? Ja det är ju ett bevis på att det verkligen är bra och att alla vill ha det!

Jag köpte som sagt sista flaskan på "mitt" EKO så nu får jag försöka hushålla med det. Man kan förstås beställa på nätet säkert men det blir ju ännu dyrare med frakt å allt. :(

Jag ska också "bunkra upp" inför nästa sommar för det är väl värt pengarna! :)

_paniiik_ skrev:
Jag bara undrar (ingen som ska känna sig utpekad för jag har ingen aning)
borde inte täcke göra det jobbigare för hästen? De "skakar" ju på/ rycker i huden för att bli av med alla insekter och om man då har ett täcke på så måste ju effekten av skakningarna gå förlorad.:confused: eller? Då kan väll insekterna sitta på täcket och sticka igenom? Täckena brukar ju inte vara så tjocka precis...
Jag , som har massa aningar, vet att täcket är det bästa mot broms. Då har jag ett heltäckande eksemtäcke, som inte är jättetjockt. Hästen rör sig hela tiden och täcket är inte klistrat på pälsen så det rör sig ganska mycket. Jag har inte hittat en enda bula efter insekter undet täcket. Däremot är han blank som en spegel undet täcket så det polerar visst bra.
En häst med täcke på är en lugn häst som får tid att äta:devil: , men hellre det .
Kan tillägga att jag gör av med ganska lite myggmedel jämfört med många här på Buke.

Ok, ja han verkar inte ha tagit skada i alla fall! Han får ingenting i ansiktet.. Ingen av hästarna får det.

Btw: Testade "Mygg och sånt" idag. Bäst hittills!!! Min häst kunde stå och vila i säkert en kvart utan att behöva slå omkring med benen:banana: . kan tillägga att han har flugtäcke... Alla flugorna satte sig på täcket ist. och bromsen såg jag nästan inte till...

På "mitt" Eko kostar 750 ml 229:-, men jag tycker det är värt varenda krona!!!

Jag provade olja, vinäger och krossad vitlök (rena salladsdressingen ;) för några år sedan. Strök på den med svamp. Men efter ett litet tag hade jag inte två vita hästar i hagen utan två zebror. Så en varning till alla som har ljusa, vita hästar att svampdragen mörknar efter en kort stund. Inte snyggt! Inte heller var det verksamt mot stickande busar mer än en direkt när man hade på det. Så det bästa är ändå om man har möjlighet att ta in hästarn på dagen och låta dem beta på natten i stället.

erfarenheten på min häst,som blir galen av bromsar, är att täcket inte funkade, bromsen flög in under magen och upp på sidorna under täcket, hon kunde inte få bort dom och blev ännu mer förtvivlad och tokig, hon som galopperade omkring i hagen tidigare gick nu inte ens att få kontakt med så att jag kunde ta in henne,suck stackarn!!!:crazy:

Absorbens ultrashield är bra men jag vet inte var man kan få tag på det längre, butiken som jag köpte det av förra året har lagt av.
funderar på sommar spayen som ni pratar så varmt om, men nu kör jag med säkra kort, hästarna inne mellan 9 och 17 och dom älskar det!:banana:

Senast ändrad av en moderator:

okej. men så faligt va de ju inte i alla fall=) vart ligget "ditt" eko då?=)

Halvblod_Rider skrev:

hehe, Hej:devil:

Jag köpte renons för ganska länge sen och min ena häst fick en allergisk reaktion av det. Så jag slutade med det illa kvickt så jag vet inte riktigt om det funkade eller ej (på honom). Den andra hästen fungerade det ganska bra på, han har iallafall inte lika mycket broms och skit på sig.

*KL*
RB 86 provades fram -88 o då funkade det ganska bra.
Tror att de har muterats sen dess.
Tycker att de har blivit markant fler på de sista 6-7 åren.

I Malmö, så det blir nog lite långt för dig ;-)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka