Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Förbannade bromsar!

Naggur - du skulle inte hälla på Switch för det är 'giftigt', men du häller på RB86 som det är 96 h startkarens på?

Switch fungerar dock inte mot bromsar så ur bromssynpunkt kan du låta bli switch.

Och ang bromsen så jag har provat ALLT, inklusive hjorthornsolja m.m. Inget hjälper. Inte ens i kombination med täcken. Eksemtäcke och kleta in dem varannan timme ungefär fungerar hyfsat, men bara hyfsat.

Så, de går in på stall mellan 9 - 18 ungefär (och senare från 9 - 21). Det enda som ger en dräglig tillvaro för hästarna. Jag ser till att INTE tvätta/måla/etc under bromssäsong. Sent att göra något åt för er nu, men bra att tänka på till nästa år kanske?

Jag använder ett medel som ologiskt nog heter mygg o sånt. Det håller bromsen borta. Men jag måste spraya ofta iaf 2 ggr per dag för att det ska fungera bra.

Naggur skrev:
Vad kan man ha på hästen för att bromsarna inte ska vilja sätta sig? Jag kör med rb 86 mot flugorna och myggen och de å de funkar bra men bromsen skiter fullständigt i om hästen är dränkt i rb. Kompisen har nått hemmagjort medel som stinker sopor men bromsen säger bara - Mums!

Igår fölade ena hästen i stallet. stackarn har hela tuttarna fulla me broms. vad kan man göra åt det? Fölis vill ju inte att mjölken ska smaka skit=/

Å fölis. va kan man spruta på henne för att slippa insekterna? Är rb för starkt för ett föl? och är det farligt för mamman om hon slickar fölet?

Jag använder lappgubbens salva och den funkar jättebra ,pt btoms på min pålle.:)

vecka
. Mina hästar är inte störda av bromsen. Dom landar men lyfter igen.
Precis som mina Swichade hästar.

Det är lika mkt broms KRING hästarna, men de bekommer dem inte iom att de inte bits.

Har även eksemtäcken på.

Flusa, finns det speciellt för häst? eller använder du den som det står är avsedd för kor?
Kan det användas till dräktigt sto?

Är förbannat trött på dessa bromsar och är villig att prova allt nu känns det som.

Flusa???? Det har jag till fåren och det ska man INTE använda till hästar. Som nån annan frågade: Finns det till hästar??

jag fick tips om ett bra hemmagjort medel som jag tycker fungerar super. Bromsarna bits iallafall inte:banana:
jag ändrade medlet lite efter vad jag hade hemma, men det fungerar fortfarande lika bra.

4 dl Matolja
2 pressade vitlöksklyftor/ 4 ml vitlökspulver
1 pressad citron

behöver strykas på ungefär varannan timme.

kl

Täcken i all ära, men man vill gärna ha nåt som funkar så att man kan rida. Idag hade jag all möda att kommunicera med hästen överhuvudtaget, han skulle bara vifta åt kräken. Och detta var kl 22 på kvällen ungefär. Jag får testa nåt hem-hopkok.
Hur lång är broms-säsongen egentligen? Minns att vi ställde klockan förra året och red vid femtiden på morgonen. Det kanske är enda sättet.

Vill egentligen int elägga mig i andras svar,men vill bara nämna att RB 86 i kombination med andra preparat kan ge väldigt häftiga reaktioner.

Jag blandade samam preparat som du du och huden blev hysteriskt inflamemrad och svällde upp på mulen där jag haft tjärsalvan enbart.
(ville inte ha det starka i ansiktet)
Det gick inte att sätta på en grimma, för det gjorde så ont på hästen. Huden belv så skadad så att den till slut torkade och flagade av.

Man skall tänka på att huden är ett stort organ som suger upp olika ämnen så att de komemr ut i blodet och på så sätt kan finnas i hela hsäten - inte bara där man behandlat ( tänk på nikotinplåster t.ex. )

Det har rapporterats om liknande händelser med blandning av RB 86 och andra prepoarat också. Det har tom. varnats för det i ridsport.

Bara i all välmening

Bromsar håller inte till i skuggan i skogen.
Där är det mygg i stället :smirk:

KL

ÄR DET NÅN SOM VET VAR MAN KAN FÅ TAG PÅ HJORTHORNSOLJA???

Naggur skrev:
Vad kan man ha på hästen för att bromsarna inte ska vilja sätta sig? Jag kör med rb 86 mot flugorna och myggen och de å de funkar bra men bromsen skiter fullständigt i om hästen är dränkt i rb. Kompisen har nått hemmagjort medel som stinker sopor men bromsen säger bara - Mums!

Igår fölade ena hästen i stallet. stackarn har hela tuttarna fulla me broms. vad kan man göra åt det? Fölis vill ju inte att mjölken ska smaka skit=/

Å fölis. va kan man spruta på henne för att slippa insekterna? Är rb för starkt för ett föl? och är det farligt för mamman om hon slickar fölet?

Täcke till den stora + lösdrift till dem båda.

Susan skrev:
Bromsar håller inte till i skuggan i skogen.
Där är det mygg i stället :smirk:
Du har inte träffat våra bromsar hör jag:crazy:

KL

ÄR DET NÅN SOM VET VAR MAN KAN FÅ TAG PÅ HJORTHORNSOLJA???
Etikettgrossisten hb

*lånar*

Förstår inte den här hysterin som är på sommaren att hästarna måste vara ute dygnet runt.

I går så var det 45 grader i solen klockan 8 på morgonen. Tyvärr verkar det som om folk inte är så nogranna med skugga i hagen. Täcke skall de ha på sig så fort det blir under 20 grader men att stå ute i gassande sol med bortåt 50 grade i solen, det är tydligen helt okej.

Bromsar är ett utav de mest jobbiga djuren som finns. Har provat de flesta medlen genom åren och men har varit tvungen att inse att det enda som hjälper är att ta in hästarna under den värsta tiden. Vet själv hur det är när man går i hagen och tex skall greja med staketet. Man blir ju uppäten på 5 minuter när det är som värst.

Sen när det gäller de vilda djuren så har de oftast möjlighet att röra sig ganska så fritt. Bromsar brukar finnas mer på vissa ställen och mindre på andra. Förutsätter helt kallt att de vilda djuren har bättre möjligheter att välja ställen med mindre bromstäthet.

Det bästa för hästarna är om de får gå in i stallet eller om man har en ligghall. De flesta insekter brukar inte följa med in. Det ultimata är om man har en ligghall med så kallad köldgardin. Det "skalar av" insekterna när hästen går in och så håller det värmen ute.

Mvh

Tora

Stallägaren har inte semester hela sommaren. hon tvättar å målar på sin semester. inte så mycket att göra åt det. om hon inte vill ta semester undet den tråkiga tiden på sommaren...

Vi tar in dem vid 12 på dagen och släpper ut dem vid 4 igen, då slipper dem den värsta värmen och bromsarna. Våra hästar går inte ut på nätterna av en massa olika anledningar (bla opålitliga människor runt omkring, alla gillar inte hästar lika mkt som vi :crazy: )
Det funkar super.

biffen skrev:
FlyStar finns på granngården är det bästa jag provat.

Du köper väl den större förpackningen med en ko på flaskan? Samma innehåll men denna är billigare ...
Var åtminstone så förra året, innehållsförteckning finns säkert kvar här: http://www.lactamin.se/

Jag använder själv MD Miggdeo från Föllinge, kan användas både på djur och människor. Det kommer från Norrland, så de borde veta vad de håller på med...:)
Kan ha det överallt på hästen, snällt mot huden och bromsarna fördvinner direkt!!! Toppen. Har provat en del olika som min häst varit överkänslig mot, min ingen reaktion alls av detta. Finns att köpa på vissa välsorterade häst butiker eller på www.follingeprodukter.se

Vill inte heller lägga mig i andras tips egentligen, men.... Vitlök har man ju alltid sagt är bra för både mäniskor och hästar, men har nu läst på 2 ställen och pratat med en vetrinär om, att man upptäckt att vitlök är bra, i SMÅ mängder!! Bör absolut INTe ges som flug, mygg medel mot hosta och allt annat mellan himmel och jord... Hästarna lagrar vissa ämnen som inte är bra tydligen, blir alldeles för koncentrerat i kroppen, forskas tydligen mycket i det nu...

Lycka till med bromsarna...:devil:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka