Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Blad från en tomatplanta,(finns väl alltid nån med växthus) gnugga försiktigt runt ögonen. Hjälper ganska bra mot flugor. Gammalt knep.

Använder för tillfället Prob Deo, fuktar en svamp för att gnida in huvudet för att akta ögonen.

lizzie skrev:
Jag blandar själv:

0,5 l äppelcidervinäger
1 hel vitlök där klyftorna är skalade och delade. Får stå och dra över natten.

Häller av vitlöksbitarna. Blandar i:
0,5 l vatten
14-15 dr citronellaolja
8-10 dr kryddnejlika
8-10 dr lavendel.

Man kan även ha i 8-10 dr pepparmyntsolja också om man vill.

Tycker det funkar alldeles utmärkt. Blir också bra mycket billigare än att köpa färdigt. Jag köper billig äppelcidervinäger av märket euroshopper.

/Lizzie

Jag har gjort din blandnig och den funkar jätte bra på min häst men i stället för pepparmyntsolja så använde jag tea tre olja.

Tack så mycket för receptet.

Sv: Hemmagjort flugmedel - någon som minns??

kl* Olja bränner väl på hästen?
Inte i den lilla dosen som dessutom bildar ett mycket mycket tunt lager. Dessutom är det ofta olja i exemprodukter för häst, och jag har använt ren olivolja på min häst nu när han fått exem. Det blir mycket bättre, han kliar inte och inte tecken på att det bränner, för den funderingen hade jag med.

Jag tror att efter som att hästen har päls så kan ju inte oljan bränna så som den gör på en människas hud när vi lägger oss i solen.

Jag kan garantera att flugmedlet INTE skadar hästen pga oljan. :bow:

Du, jag skulle vara försiktig med ren olja på hästen när solen står på. Det har hänt upprepade gånger att hästar har bränt sig, inte så att det syns alla gånger, men särskilt trevligt för hästen är det inte, så byt ut oljan eller en del av oljan mot grönsåpa istället. Det binder de eteriska oljorna på hästen och får flugmedlet att vara längre.
Det du kan göra om du vill är att mortla den pressade vitlöken och ev. kryddor du vill ha med i lite olja och sen blandar du det med såpan. Men det ska bara vara litelite olja.
Vilket recept som funkar beror mycket på vart du bor och vilka insekter du har, men jag har kört på vitlök, yttepyttelite olja, såpa och eukalyptusolja och det har funkat super. Blandat ut det med vatten och svampat på, men då på HELA hästen, inte lämnat några ytor obehandlade. Funkar lika bra som bromsbroms, men varar längre. Var försiktig runt ögonen. Bättre att köra på Skillingaryd eller liknande i ögon och öron. Då kommer inte de där små äckliga djuren som bosätter sig I öronen. Barnängens zinksalva ska tydligen funka bra i öronen också, man kan säkert prova med idomin eller liknande också.

Jo ttl, olja bränner ;)

Jag körde lite på måfå...tog 1/3 olja och 2/3 vatten, 1 citron och 4 vitlöksklyftor! Luktar grymt äckligt av vitlök, känner även lite av citronen! Men problemet är att vitlöken sätter sig i slangen i flaskan!

Stoppa ner vitlöksklyftorna hela, men pricka dem med en gaffel eller dyl innan. Det stinker lika illa :devil: men det blir inte stopp lika lätt in the tube.
- cecil

Pontiac skrev:
hejsan! :rofl:

jag brukar göra ett eget flug medel:

8 st vitlökar
3 citroner
1 dl äppelcidervinäger
2 msk olja

Man skalar de 8 vitlökarna (alltså inte 8 klyftor utan 8 st vitlökar) och pressar dem i en burk med ca 2 liter vatten i, sedan låter man det stå så i ca 1 dygn. När det har gått ca 1 dygn tar man en gammal diskhanduk o silar vitlöksvattnet genom handuken, så att det inte blir några bitar i. När man har gjort så att alla bitar är borta (då menar jag alla) ska man pressa citronerna och sila dom så att dom blir fria från bitar. Sedan blandar man det o häller i äppelcidervinäger och oljan. sen är det färdigt för att sprutas på på hästen.

//Pontiac

Vilken sorts olja använder du? Skulle vilja prova ditt recept om det fungerar bra:)

ta en tom flaska och fyll till hälften med äppelcidervinäger och mosa några vitlöksklyftor och lägg i flaskan. sätt på korken och skaka. häll på tvättsvamp och stryk över hästen. akta ögon m.m.

har själv aldrig använt detta men det sägs vara bra. har även hört att man kan ha äppelcidervinäger i hästens dricksvatten så hålls flugor och mygg borta. man kan också ge äppelcidervinäger i fodret.

Det här receptet har jag använt och jag tycker att det fungerar bra. Hittade det förra året på Bukefalos.

1,5 liter vatten
7 msk Rosmarin eller Timjan ( Finns billigt på ÖB)
5 klyftor vitlök delat i 2 -3 delar.

Kokas upp och får stå över natten.
http://www.koddeboke.se/ Säljer Citronella till bra pris.
Tillsätt 1 dl vinäger och 30 droppar Citronellaolja

Filtrera genom melittafiler i tratt. Spraya på hästen.
Luktar jättebra.

Om man har problem med att vitlöken fastnar i sprayflaskans rör så kan man istl ta vitlökspulver,funkar bättre=)

Vi använder en blandning på:
en ½ liter vatten,
en ½ liter vinäger och
10 mosade vitlöksklyftor.

Vi har detta i en dunk, vitlöken lägger vi i en nylonstrumpa. Vi häller detta i en sprayflaska, nylonstrumpan är för att vitlöken inte ska vara i vägen för sprayflaskans pump. ;) Så tänk på det om vitlöken fastnar! Det här tar vi på på morgonen när de går ut och när vi ska rida.

Vi gör eget medel på 1 liter vatten som kokas med 4 msk Timjan. Det får stå över natten och silas. Sen tillsätts 2 dl grönsåpa. Har använt det i 4 somrar nu och det funkar väldigt bra.

Rosen skrev:
Det här receptet har jag använt och jag tycker att det fungerar bra. Hittade det förra året på Bukefalos.

1,5 liter vatten
7 msk Rosmarin eller Timjan ( Finns billigt på ÖB)
5 klyftor vitlök delat i 2 -3 delar.

Kokas upp och får stå över natten.
http://www.koddeboke.se/ Säljer Citronella till bra pris.
Tillsätt 1 dl vinäger och 30 droppar Citronellaolja

Filtrera genom melittafiler i tratt. Spraya på hästen.
Luktar jättebra.
Tyvärr säljer inte Koddeboke citronellaolja längre. Vet att jag köpte det där förra året men nu fanns det inte längre.

Idag har jag gjort en riktigt stinkande flugspray som jag hoppas ska hålla flugorna på avstånd:devil:. Vad tror ni om det här:
3dl vatten
massor med timjan
5 vitlöksklyftor
4 msk citronsaft
½dl äppelcidervinäger

jag kokade det och silade av i en sprayflaska så imorgon ska vi testa...

Mitt absolut bästa tips är att försöka hålla hästen hyffsat ren och fräsch. Till exempel vara noga med att svampa av svett, hålla svansen fräsch, bada och så vidare.

Nu på sommaren badar jag min häst ungefär en gång i veckan, använder ett milt schampoo med aloe vera från Fiebings som är kanon. Hästen blir blank och fin, luktar fräscht och all skit bara rinner av. Svansen tvättar jag ibland ännu oftare. Så länge man har ett milt schampoo är det ingen fara.

Jämför man henne med de tre skitgrisarna hon går med så är det ingen tvekan om vem som har absolut minst insekter på sig.

Köpte ett nytt spray idag också som verkar kanon, det heter "Mygg och sånt" och enligt förpackningen har undersökningar visat en effektivitet på 91 % även efter 8 timmar, vilket låter kanon! Luktar gott också, som pepparmint. Köpte mitt på CityGross (Eko).

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka