Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Den ultimata mygg/flug/knott-tråden!!!

Och så passar jag på att fråga.
Hästen går på bete nu och är otroligt besvärad av flugorna - ögonen rinner ganska ordentligt på honom. Han kan inte ha flughuva för den tar han av sig. Finns det något medel om är effektivt men ändå milt, så att man kan ha det nära ögonen?

Och för att svara på tråden: Jag brukar använda Renons både på mig själv och hästen. Vet inte om det fungerar någon längre tid eller i hagen och så, men det hjälper otroligt mycket vid ridturer! Vi slipper alla flygfän som det annars kryllar av.

jag har köpt flugmedel för ca 500 kr och det enda som har hjälpt är horsewise sommarspray, funkar ASBRA verkligen. Min häst gick från att vara superirriterad och totalt sönderbiten till "ja, nu lämnar myggorna mig ifred, nu vågar jag vara ute!"

Har provat en uppsjö olika myggmedel då jag bor i knottarnas mecka! Det enda jag tycker hjälper är Föllinges MD hästdeo, kostar runt 200 kr för en halvliter som ska spädas med lika delar vatten. Synd att det är omöjligt att få tag i hjorthornsolja. Minns den "hemska" ponnytiden då man stank av eländet som ej gick att tvätta bort doften av, men effektivt det var det!
Renons tycker jag är som att kasta pengarna i soptunnan!
MD finns på välsorterade ridsportbutiker, går även att beställa från tillverkaren.

Senast ändrad av en moderator:

Kicki_J skrev:
Var får man tag på det???

Hööks, den är bra, men inte super.

Det finns inget som hjälper 100 %.

Jag har provat allt, och lagt ner tusentalskronor varje sommar och det allra bästa är att ta in dem....

Iår har jag lagt på switch, och sprayar med horsewiss eller den där andra från hööks, med tetree och citronella i.

Hittills har de vart ok, men jag har heller inte haft så mycket insekter.

Jag använder Switch pour on , chevalet, renons,
Renonsen sprayar jag på varje kväll.

Jag har flyttat till ett mindre knottrikt ställe nu, så allt har blivit bättre !

Men vid massiv invasion av flygfän kan man blanda till ättika och
vatten när man ska ut på en ridtur, billigt och effektivt för stunden,
Jag svampar även av mina hästar med en blandning av
äppelcidervinäger och vatten.

Jag vet faktiskt inte vad alla grejerna kostar, då det ändå ingår i min
"sommarhästbudget"
Självklart är täcke självklart på mitt eksemsto som jag även smörjer
med AVS 14 samt grön hästsalva samt 3 ess osv...........

Dom går även in och ställer sig i sitt lösdriftsstall vid skymmningen !

Hej från Hambo

Prova att fläta in tunna läder band i pannluggen, funkar även med balsnören i värsta fall. Har provat och funkar som förlängd pannlugg.

Tigertofflan skrev:
Och så passar jag på att fråga.
Hästen går på bete nu och är otroligt besvärad av flugorna - ögonen rinner ganska ordentligt på honom. Han kan inte ha flughuva för den tar han av sig. Finns det något medel om är effektivt men ändå milt, så att man kan ha det nära ögonen?

Jag brukar smörja 4S salva runt ögonen på mina kusar :smirk: hittils tycker jag att det har funkar ganska bra :)

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

lånar..

många här har tipsat om tjära ser jag, men jag skulle vara försiktig med det.
hade tidigare en blandning av tjära och olja på min häst, men slutade eftersom det svider ordentligt när det är sår i huden av insekterna. blandningen blev också vädigt het i solen..

men funkar det för er så grattis:)

Sv: Flugmedel !

man får gå på känn, de ska lukta starkt!
har de i en sprayflaska:)

_Sarah_ skrev:
Hur mycket vatten ska man spä ut äppelcidervinägern med? och som lousie säger baddar man på eller sprayar?

Många tips, tack alla:bow:

Jag brukar använda switch, men vågar jag det verkligen på mitt föl som bara är 2 dagar nu (måste ring vetrinären och fråga)?

Rb86 använder jag med, men resultatet varierar.

Jag tvättar bägge stona varje dag, ska prova att blanda i äppelcidervinäger i vattnet o se hur det funkar.

Fler tips någon!

Antagligen 4 ess hästsalva, Skillingarydssalvan :) svart burk som luktar tjära... :eek: Funkar rätt bra mot flugor och mygg, samt som sårsalva! :bow:

När vi hade sto och föl så switchade vi stoet, vet sa att fölet fick switch av mamman genom kroppskontakten, och att det räckte och det skulle heller inte vara farligt. Sen sprayade vi med vinäker också. Vet inte om det hade någon effekt:angel: :confused:

Evergreen skrev:
Antagligen 4 ess hästsalva, Skillingarydssalvan :) svart burk som luktar tjära... :eek: Funkar rätt bra mot flugor och mygg, samt som sårsalva! :bow:
Funkar på små brännskador, skavsår, mm

Funkar på det mesta tycker jag ;)
Har använt det i nödfall på min hästs sommareksem på mulen då kortisonsalvan var slut och det funkade... Likaså dom få gånger hon har haft mugg.

4 ess, Skillingarydssalvan är ombärlig i stallet tycker jag! Den funkar utmärkt när barnen bränt sig på brännässlor också! :idea: Lite kletigt, men man tager vad man haver när barnen trillat i brännässlor vid stallet!

Min häst är nu jätte irriterad på flugorna, bromsarna och myggen jag har provat rb 86 och horsewise sommarspray och 4 ess hästsalva. Rb 86 funkar men håller inte bromsarna borta Horsewise Sommerspray funkar inte alls flugorna surrar runt honom jättemycket 4 ess hästsalva är bra men det blir så himla kletigt. :crazy:
Jag har inte haft häst förut utan det här är min första sommar med häst så jag behöver tips om vad som är bra .
Jag har sett massor av tips ska prova dom men jag skulle vilja veta vad de är till för ex om det är för alla flygfän eller bara bromsar mygg osv.

Tackar på förhand:bump:

Tycker jag har provat det mesta, men min lilla shettis tål inget! Switch går & det håller fästingarna borta vilket är skönt. Men alla medel, salvor och liknande blir han skinflådd av. Hade en natursalva som min mamma skulle sätta på lite av, nu när jag var borta, runt ögonen då han får inflammationer i dem så fort en fluga sätter sig där. Varnade henne att han är känslig & på en natt så var han skinflådd med sår i halva ansiktet! Har använt den tidigare utan problem, men denna gång gick den inte.
Men! Flystar! Det tål han! Det håller alla flugorna & myggen borta, men det är dyrare.
Sen Mygg&Sånt fungerar utmärkt mot bromsarna & myggen, men han är lite känslig mot det oxå.
Däremot har jag märkt att Äppelcidervinäger håller just bromsarna borta ett tag i alla fall.

Aja man får väl fortsätta leta efter bättre medel hela tiden!:bump:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka