Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

Sv: Tips om bra insektsmedel (Sammanslagen)

jag vill oxå väldigt gärna veta var man kan köpa det.... :bow:

*Lite knapplån*

Vet inte om ngn redan skrivit detta men vi blandar;

1 del citronsaft
1 del ättika
3 delar vatten

Sprayar med detta och det funkar jättebra.

PM:a gärna mig var man kan köpa!

Var har du köpt hjorthornsoljan. Minns att jag hade det på ett annat ställe där bromsarna var grymma. Det stank i alla fall så illa att människor höll sig borta! Jag är desperat nu, använder Switch och Renons samt Skillingarydssalvan under magen. Men det är löjligt!!! Hästarna springer sig svettiga vid grinden för knotten är så dj-a. Vill verkligen slippa använda täcke!

Usch för flugor, knott, bromsar och annat skit i luften och på marken.
Det e det värsta med sommaren, tycker synd om pållarna när dom börjar springa i hagen för att komma undan bromsar stora som helikoptrar. Men springa verkar ju funka förutom att dom blir helt sjöblöta av svett. Jag har oxo provat det mesta och det enda jag provat som funkat var hjorthornsolja. Vet inte ens om det säljs fortfarande, fick en gammal flaska av pappa som jag har kvar av ännu men den använder jag bara om pållarna har något sår som behöver vila från flugor. Det där med ättika ska jag prova oxo.

hej!
kan du Pm´a mig och berätta vart du köpt det där medlet?Absorbine Ultrashield ??
Tack tack på förhand!! :)

mvh
Zsara

Jag vill också veta var man köper Absorbine Ultrashield!
*tack*

Absorbine Ultrashield.. vill oxå ha pm tack på förhand:bow:

_Runaway_ skrev:
Kan tipsa om ett bra insektsmedel. Det heter Absorbine Ultrashield och kostar ca 400kr/litern. Sprayas på var femte dag (vissa behöver tydligen bara var fjortonde dag). Sprayade hästen igår och inte en fluga vågade stanna kvar. Nu ser jag utanför fönstret att min häst har svansen helt stilla, medan hans kompis strax bredvid fläktar som en propeller. Så det verkar funka.

Vad innehåller den..? Hur giftig är den....?

Jag gav 229 kr för 1 liter när jag köpte senast på Eko. Tyvärr verkar det inte så bra mot myggen, men i övrigt är jag supernöjd.

Undrar också om den är giftig?! Är det bekämpningsmedel, dvs samma klassning som Switch?
Jag har Switch på min häst och vågar därför inte använda några andra medel som inte är naturliga.

lasseman skrev:
Var har du köpt hjorthornsoljan.

Jag köpte i Danmark, ca 50 DKK för 150 ml (blandar sedan med 2 delar matolja för att få lagom konsistens)

Hjorthornsolja finns att köpa i Sverige också, genom postorderföretag som säljer lantbruksutrustning/tillbehör. Sök på Google eller AltaVista.

Immer

De senaste dagarna har jag tagit in alldeles svettiga och VÄLDIGT irriterade hästar pga av alla knott och skit i luften. :devil: Har switchat henne och haft renons. Hjälper föga. Kokade igår, i desperat tillstånd, ihop en egen brygd efter recept här på Buke. Hoppas det hjälper något mer. Annars är jag inne på att få tag i hjorthornsolja och dessutom köra RB86 - det låter som det har fungerat bäst av alla svar att döma. Frågan är bara hur mycket man kan dränka de stackars djuren (menar då fyrbenta - de övriga har jag mycket lite till övers för!!!). Kan de vara farligt att kombinera Switch och RB86, båda är ju bekämpningsmedel som någon tidigare nämnt. Hjorthornsoljan är ju inte nyttig, det fattar man ju men det blir trots allt så små mängder. Min erfarenhet är att den luktar så illa så att man bara behöver applicera några små ränder här och att det håller i flera dagar.

Vad säger ni? Hur försiktig ska man vara och vilket är värst? Kemikalier eller sönderätna och stressade hästar. De kan ju inte gärna stå inne hela dygnet... :confused:

knapplån

ättika har jag hört att många använder i sina medel, men går det lika bra med atamon? någon som vet?

*knapplån*

köpte idag nått nytt medel på h**ks vet itne vad de heter *glömsk*hade helt slut. så jag panikshoppade gamla medlet hade läckt. å hyllorna på h**ks gapade väldigt tomma.
hulda fick duscha bort all svett efter transport åkningen. tog resterna av de gamla myggmedlet och hällde de i en hinlk spädde ut med vatten å hällde på henne med svamp.

stod inne å torkade lite sen sprayade jag hals bog under magen mellan tuttarna å lite lite på sidorna på henne, med det nya medlet. sen ut i hagen. hon stod lite ljt å käkade lite. medans kompisen stod å tokviftade.. fortfarande 40 min senare så viftade hon bara lite sporadiskt mot nån elak broms. får se hur de ser ut imorgon. men de verkar iaf funka på min hulda.

I år så tycker jag inte att switch fungerar alls mot knotten. Kanske mot fästingar för det har jag inte hittat några ännu på mina hästar.
En tjej i mitt stall använder Autan (tror det stavas så) som egentligen är till för människor. Man köper det på apoteket och hon tycker att det fungerar jättebra mot mygg och knott. Ska tydligen sitta i minst 8 timmar. Vet att vi använde det på våra hästar i tyskland också. Det va faktiskt kanonbra!

Hej!
Är det någon som vet något bra naturligt medel mot alla flygfän? Använder just nu renons, men behöver komplettera. Också tips på någon salva man kan smörja skap med, någon som är mild alltså men effektiv. Har en del preparat hemma eftersom en häst har eksem. Nylanders, tjära, avs 14, equie-lotion och säkert fler som jag glömt...kan jag använda ngn av dessa tror ni? Minns inte om de är repellerande eller inte...

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, en häst jag rider och sköter om har exem som hon får av knott m.m. Hon får köttsår över hela manen och svansen och hon går och...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Belethien
·
E
Hästvård Nu börjar flugorna o myggen komma o jag behöver guide hjälp genom flugmedels djungeln! Vilket flugmedel är bäst, :confused...
Svar
5
· Visningar
1 115
Senast: Nora
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka