Tips och ventilering ang ras-val

Sv: Tips och ventilering ang ras-val

Vi var faktiskt lite inne på en Bulle nu om vi ska skaffa en till hund, eftersom bulle i regel inte kräver lika mycket som Staffen.

Men vi ångrade oss ruskigt snabbt när vi tittade på hur en Bulle på min brukshundklubb är med sin matte/husse. :crazy:

Alltså mer envisen hund får man leta efter, h*n skiter fullständigt i husse/matte när det finns roligare att titta på ( läs : allt är roligare än husse/matte ).

Lite envisa får dom gärna vara, men jag vill gärna att hunden ska tycka att jag är den roliga och inte att alla andra är mycket roligare.
:rofl:

Tur att inte min bulle var sådan, då hade jag blivit GALEN!!!
Det enda som var mer intressant än husse/matte var ifall någon lekte med en boll i närheten, då var det väldigt svårt att få kontakt med henne...

Vad som helst, men ingen riesenschnauzer...Mamma har haft två, varav den sista förbannat otrevlig. (Detta kanske inte är vanligt för rasen, men en egen erfarenhet..)
Dessutom mycket pälsvård..

Jag har nu och har i 25 år haft riesen..totalt 4 st
För mig säger det en hel del om rasen!
En toppenras!
Jag har haft mina barn tillsammns med hundarna från det att dom kom från BB,ja listan kan göras lång över allt positivt,men negativt,nej inget just nu jag kan komma på!

Jag tycker på din beskrivning att det låter som en boxer!

*lagom storlek
*nada pälsvård. Räcker ofta att torka av med fuktig vettexduk efter lerpromenad i skogen.
*stryktålig som få
*ofta ingen jakt eller vallning och lagom vakt
*lätta att ha och göra med men busiga och riktiga pajasar
*inge skäll eller pip

på minuskontot kommer då
*fryser lätt = täcke på under vintern och kan inte lämnas i bilen/stallet hur som helst när det är kallt (sadelkammare går bra om den är uppvärmd+täcke och fårskinnsfäll att ligga på)
*busiga och riktiga pajasar
*går inte alltid bra ihop med andra/okända hundar

Dessutom är de glada och spralliga alltid. Mycket pussiga och vill gärna slicka i ansiktet/öronen (det får man ju träna bort om man inte gillar det, men jag tycker personligen att det är en del av charmen). Hoppiga, samma där, det får man träna bort om man inte gillar det. Barnglada och älskar ALLA människor.
Mycket energi men har lätt för att koppla av. Tydlig on/off knapp kan man säga. Funkar lika bra som soffpotatisar om man är sjuk en vecka eller vid tråkigt väder. Gillar man att träna så funkar alla bruksgrenar men även lydnad eller agility. Kanske inte samma pli som en schäfer men å andra sidan bjuder de ofta på skratt på träningsplanen :D. Allt kan göras på det rätta sättet eller på boxer-sättet!!!

Du har faktiskt dessutom träffat min boxertik när jag hjälpte till med den store gule i ditt stall för något år sedan. Har henne med i stallet alltid och även lös när jag rider ut. Funkar kanonbra, men har ju tränat henne på det sedan hon var valp.

Lite tankar om vad jag är ute efter.

* inte för liten
* inte mkt pälsvård
* "stryktålig" (stallhund) :D
* vill inte ha en hund med extrem instinktera (jakt, vallning eller vakt)
* lätta att ha o göra med (gör dock inget om det är lite jobb, är mkt hundvan)
* hundar med "anlag" för skäll och pip går fetbort
TPFH :bump:

Något helt annat - men som jag tycker passar in på dina krav - LABRADOR?

F.ö. hade vi en riesen i stallet och det funkade kanonbra. Men de tränade mycket med den vid sidan av att den var "stallhund". Pälsen klipptes.

Dalmatiner är faktiskt ingen ras som jag ens tänkt på, tanken har jag slått bort då jag bara träffat på otrevliga individer som hamnat snett hos småbarnsfamiljer som vill ha en "pongo-hund" :smirk:

dom jag träffat har mest varit understimulerade ADHD JoJo´s :D

Jag har fler "dallar" och förr fanns det många som kunde vara reserverade mot främlingar men det är inte särskilt vanligt numera. De har jobbat på att få fram dalmatiner som är öppna, glada, sociala och trevliga så som de ska vara. En dalmatiner ska inte vara reserverad - tvärt om. Underbara hundar som fungerar väldigt bra i stallet! Besök gärna www.dalmatiner.nu Vet att "min" uppfödare fått valpar nu efter väldigt fina föräldrar, har själv en från samma hane och hon är helt lovely!

Riesenschnauzer har min kompis haft. Två stycken. Den ena fick de avliva då den var aggressiv och den andra var väldigt morrig och jag kände aldrig att jag kunde lita på den..

Något helt annat - men som jag tycker passar in på dina krav - LABRADOR?

F.ö. hade vi en riesen i stallet och det funkade kanonbra. Men de tränade mycket med den vid sidan av att den var "stallhund". Pälsen klipptes.

Min släkting har en labbe och jag vet inte om det finns någon sjukdom den hunden inte har haft. :( Är det mycket problem med den rasen eller har de bara haft världens största otur rent ut sagt? För annars är den mycket trevlig i temperamentet.

Antingen har din släkting inte varit tillräckligt noggran när h*n valde uppfödare, eller så har h*n haft enorm otur.

Men däremot tvivlar jag på att en Labrador verkligen skulle passa TS, men det är en annan historia.

:D ja allt du säger stämmer har en själv *s*det är aldrig tråkigt har haft många olika raser från små till riktigt stora hundar men ingen hund har varit så lättlärd och så lyhörd som just dallis det är en utmärkt stall hund.

så jag säger också

Dalmatiner:banana::banana::banana:

Mkt vakt? svåra att ha o göra med?

Cane Corso är svåra att ha att göra med, ja.
De är krävande och är avlade för att vakta om
jag kommer ihåg rätt, så att de har stor vaktinstinkt
går inte att komma ifrån. Men de kan såklart vara
tysta för det, men är väldigt kraftiga hundar och likt många "mastiffraser" har de använts till hundkamper så
vitt jag kommer ihåg. Men har bara mött en IRL, och den
var trevlig fast inte alls speciellt lydig.

Vill du ha en lättare hund borde du nog inte skaffa en
mastiff, och Riesen är ju brukshundar med mycket vilja
och stora krav vad gäller träning. Men trevliga, det är
de och med rätt träning blir de helmysiga :D En Mellanschanuzer
är nog bättre som stallhund om jag får säga mitt ^^
Mindre krävande och lättare att ha och göra med :b

Nåja, hoppas det går bra! :bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag får lite smått hjärnsläpp av alla såna inlägg i diverse grupper på Facebook. Värst av allt är att folk också svarar med förslag på...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 557
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 049
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 161
Senast: lil-sis
·
B
Övr. Hund Jag har en Schäferhane på 8 månader som är en helt fantastisk hund och hade varit nästintill perfekt om det inte vore för att han har så...
2
Svar
27
· Visningar
5 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka