Tips och ventilering ang ras-val

Sv: Tips och ventilering ang ras-val

Är amstaff och staffordshire bullterrier samma ras? om inte har dom då samma mentalitet?

Nej dom är inte samma ras och skiljer sig ganska mycket i mentalitet.

Staffen är rent generellt förarvek och är inte alls vaktiga, ganska ointresserade av vilt, älskar alla människor och är mer lätt-tränade än Amstaffen.

Är du intresserad av rasen så PM:a så kan jag berätta mer ..

/C

Senast ändrad:

Cane Corso är fina hundar, men det finns rätt många nervösa och stressade individer där. Dom ger en några års jobb för att komma tillrätta med det..

.

Jag har då inte stött på CC's som är särskilt nervösa å stressade, men inte sagt att jag träffat alla cc's, men nervös å stressad e ju absolut inte de man önskar hos cc's tyvärr har ju intresset ökat dramatiskt för rasen de senaste åren å med de har de "ploppat" upp "uppfödare å kennlar" som avlar på vad för skit å skräp som helst....

Staffen har, enligt mina erfarenheter, lite mer "go" i sig när det gäller träning. Man kan säkert hitta ej samarbetsvilliga individer där med om man letar, men som jag har uppfattat det är dom mer lättjobbade än Amstaffen. Lite lättare att motivera kanske, helt enkelt :idea:

Min Stafftik är helt underbar, men hon har absolut noll terriermentalitet i sig, så man kan sällan jämföra henne med andra Staffar/Amstaffar.

Jag har träffat några stycken med den mentaliteten, och jag ville bara påpeka att det FANNS. Och att det är mycket oönskat, och inte kul att få en hund i den storleken som beter sig så. Den hunden jag träffat mest av alla, växte upp ihop med min förra hund, kommer ifrån en relativt stor uppfödare om jag har fattat det rätt.

Va den nervös å stressad? För som du säger -ett mycket oönskat beteende. Sen om de e en stor uppfödare betyder inte alltid att den har de mentalt bästa hundarna. Fler å fler gör MH på sina hundar, å de e ett viktigt redskap i rasen, avelsbasen har varit ganska snäv, eftersom de e en ganska "ny" ras i sverige, nu börjar de synas vad de avlade på för ett par år sen, jag anser att många av de hundar som användes flitigt för ett par år sedan bör tas ur avel, pga deras avkommor, man kan inte bara komma undan med snygga utställningsresultat.....

Tack för trevliga diskussioner och ventileringar! fortsätt :bow:

Vad ligger ca-priserna på hundarna som diskuterats i tråden?

Då menar jag en han-valp som passar till sällskap ev lite utställning. inga champions mao utan mer ett "normalt" prisläge ca på rasen.

Vad som helst, men ingen riesenschnauzer...Mamma har haft två, varav den sista förbannat otrevlig. (Detta kanske inte är vanligt för rasen, men en egen erfarenhet..)
Dessutom mycket pälsvård..

*KL*

Jag gillar också Jack Russels :love: men en annan liten ras som verkar vara väldigt trevlig är Lancashire Heeler. Bekanta har en och hon är en sportig, pigg, kul och barnvänlig hund. De har väl lite vallinstinkt också, och är kanske lättare att få inkallningen att funka på än en JR också... :angel:

Ändrat: Men nu såg jag att du var sugen på något betydligt större...

jahaja, det kanske ligger mkt arbete bakom en snygg och välfriserad riesen då? :angel: Jag vet som sagt inget om dom har mest sett på avstånd och tyckte det var väldigt vackra och trevliga hundar.

*stryker riesen från listan*

Jag kan bara priset på Amstaff och GD, och dom ligger på 12 000 kr och uppåt för det mesta. Beror då lite på föräldrarna, meriter på dom, import eller inte osv.

Ja, och så Frallorna då. Dom brukar ligga runt 16 000 kr om det är en bra stamtavla bakom.

Jag har fått uppfattningen att Riesen är väldigt trevliga hundar. Men, alla schnauzerhundar verkar kräva ganska mycket pälsvård för att ha en fin päls. Jag lånar en dvärgschnauzer då och då för att träna lydnad med och enligt ägaren är det mycket fix med pälsen. I övrigt är hon en helt fantastisk hund.

Har bara träffat några få Ridgeback, men de har verkat vara underbara mentalt. Lugna, trygga och tåliga. Salukitiken jag lånade då var ganska tuff i sitt sätt att leka med en ridgeback, men den bara skuttade på och var glad :)

Som någon annan sa: Har du funderat på dalmatiner? de var ju "hästhundar" förut? Har själv bara träffat 1-2 st i stall, men det har fungerat fint.

Haha ja, det är bara att spara på! Jag ska själv importera en tik om något/några år, och det blir till att spara ordentligt innan kan jag lova.. Då kostar det valppris + resa, papper, avgifter här och där.. Jag vill inte ens tänka på det än :angel:

Ps. Min mamma ska para sin ursnygga skäcktik, med en ännu snyggare rödskäckhane om sisådär 2 veckor ;) Dom Frallavalparna kommer nog till och med jag att tycka om.. Haha.

Jag hade tänkt föreslå dalmatiner, men Turali hann först. (inte heller partisk, är ju uppvuxen på dalmatinerkennel :angel:)

Dalmatiner är ganska lik Ridgeback och Boxer i temperamentet, lite lugnare än boxer, lite mindre vaktig än ridgeback (iaf jämfört med de ridgeback´s jag träffat).
Bullterrier då? ;)

Varning för smygreklam. Du vet bättre, bebben.

Mvh moderator Jadzia

Haha, det var ingen smygreklam. Panaccea vill inte ha Fralla, och dom valparna är inte till salu eftersom det är en superparning :p

bullterrier är också väldans charmiga hundar.. men vet inget om temperament osv.

Berätta gärna mer (antar att du har en med tanke på din avatar ;))

Har ingen bulle, men har haft och kommer skaffa en igen (troligen redan till hösten)

ENVISA, glada, tåliga hundar. Är gärna soffpotatisar, men följer glatt med när det är dags att röra på sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag får lite smått hjärnsläpp av alla såna inlägg i diverse grupper på Facebook. Värst av allt är att folk också svarar med förslag på...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 557
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 049
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
4 161
Senast: lil-sis
·
B
Övr. Hund Jag har en Schäferhane på 8 månader som är en helt fantastisk hund och hade varit nästintill perfekt om det inte vore för att han har så...
2
Svar
27
· Visningar
5 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka