Tips och råd inför förlossning!

Sv: Tips och råd inför förlossning!

Glömde: Epiduralen var effektivast som smärtlindring för mig, kände inte då den lades för den lades mitt i en monstervärk dock pratade narkosläkaren med mig så jag missade suga lustgas då så jag skrek "vafan gubbjävel nu får jag ta väääärken utan gaaaasen" :rofl:

Men fyyyy! Det var väl inte den uuuunderbara doktor Troskylasky som du skällde på? När han kom med sin stora spruta så blev allting bara underbart!

Till TS: Om BM frågar om du vill ha epidural under förlossningen - säg ja!

Jag låg på rygg med ena benet i en sån gyn-grej och typ 4 pers höll i mina ben..
Jag fick ändra ställning då och då eftersom hjärtljuden gick ner emellanåt. Jag lydde bara BM snällt. Då ska jag ju tillägga att jag höll på och krystade ett tag. Jag stod åt alla håll och kanter.

Jag hade varit öppen 10 cm sen kl 14 ungefär. Kl 18 fick jag EDA. Det var underbart. Men jag ångrar absolut inte att jag kämpade mig upp till de där 10 öppna cm innan! Kunde dock ha tagit den tidigare, men då trodde man ju att ungen skulle komma. EDAn fick jag ju först när de trodde att det skulle bli akutsnitt

Nåt jag ska komma ihåg till nästa gång är att ta med egen saft som jag faktiskt gillar.

Senast ändrad:

hmmm jag minns inte en liten ljus man... tror jag (efter bedövningen verkade så friade jag ju åt honom :rofl: )
Sen var det en annan lockig narkosläkare då jag akutsnittades, han såg så snobbig ut men hade stor snorkråka i näsan så jag lyssnade knappt på vad han sa :rofl:

En sak är säkert, om jag inte redan var gift, då hade jag försökt fixa mig en narkosläkare.... dom kan grejer dom.... :banana:

Jag säger också: ta det som det kommer. Läs på om de olika ställningarna som finns, prova lite och se om det redan nu är någon du trivs bättre med (inget som säger att du kommer vilja ha den ställningen när det väl är dags dock) och läs på om de olika typerna av smärtstillande som finns. Ha en öppen inställning till smärtlindringsmetoderna och prata med barnmorskan om du är osäker på någon metod. När du väl är inne på förlossningen kommer den ansvariga barnmorskan kolla av med dig om du vill ha smärtlindring och hon/han kan hjälpa dig att välja lämplig smärtlindring.

Jag var väldigt öppen och tog det som det kom och allt blev jättebra. Gynläge var otänktbart för mig med tanke på forglossningen men jag behövde inte tänka på det. När krystvärkarna drog igång kastade jag mig instinktivt på sidan i sängen och så låg jag. För mig behövdes inte mer än lustgas som smärtlindring. Lustgasen och fokusering på andningen (öva andning, det är jättebra!) tog mig igenom förlossningen alldeles strålande.

Något som kan vara bra att veta är att förlossningen brukar göra som ondast när man öppnar sig vid ca 8 cm (man ska ju öppnas 10 cm så då är förhoppningsvis öppningsfasen snart över +att kanterna ska "bort" innan det är dags att krysta), och att det kan tex ta lång tid i början för att sen gå snabbt, eller tvärtom.
Och att man ska "hålla andan och pressa" när det är dags för krystvärkar. Ber barnmorskan dig att inte krysta, så kom ihåg att andas, det stoppar upp krystningen lite.
Och VILA så mkt du kan vid "värkvilan" mellan värkarna! :)

jag skrev bland annat i förlossningsbrevet att jag ville se till att amningen kom igång innan jag gick hem.
Och i mina förlossningsbrev stod det typ "vill undvika smärtstillande, men kan tänka mig epidural och akupunktur. Tycker inte om att må illa men kan prova lustgasen för att se om det funkar".

förresten, glömde en sak. Ta profylaxandning på fullaste allvar. Be dem VISA dig hur du använder lustgasen. När kvällsbarnmorskan kom kl 14 hade jag så ont att jag SKREK EDA och höll näsan krampaktigt i lustgasen. Hon andades med mig genom ett par värkar och helt plötsligt kändes allt hanterbart igen!

Jag läste (och hörde) så mycket gott om lustgasen innanjag födde att jag trodde den skulle vara super.
När jag väl låg där och provade lustgasen var det det absolut värsta jag varit med om (kändes det som då i alla fall)
Kändes som jag inte fick någon luft alls, blev jätteyr och fick nästan panikattack.
Släppte masken nästan direkt och började hyperventilera.
Jag provade masken vid 2 värkar sen kastade jag den långt långt bort.

Så det var en konstig känsla, att först tro på något jätte mycket som sen bara förvärrade
hela situationen. Så blir det ett barn nr 2 vill jag inte ens höra talats om lustgas :crazy:

Angående utdrivningsskedet ladet dom mig på rygg och där fick jag ligga.
Men efter att jag tryckt på 2 ggr (lite lagom fega tryck) Sjönk dotterns hjärtljud drastiskt,
så då talade dom om för mig att bebisen måste komma ut NU, och en barnläkare kom in i
rummet, så då var det ca 3 krystar och sen var hon ute. Men först då vågade jag riktigt
ta i. Så hon kom ut snabbt som tur var, helt frisk och kry.

Ett annat råd är att duscha. Det var väldigt skönt. Dock var jag kanske öppen 5 cm då, så det var precis innan det började göra riktigt dunderont för mig. För gör det dunderont är duschen bara jobbig.

För mig var duschen (och epiduralen) det enda som hjälpte mot smärtan. Jag stod i skållhettvatten (42 grader) i 7 timmar. Jag hade brännskador på svanken, men den smärtan var så mycket mer uthärdlig än vad värkarna var. :angel:

Mina två barn har jag fött i olika ställningar. Första barnet födde jag liggande på sidan med ena benet uppe på sånt där "gynstöd". Det var kanon att ligga så. BM masserade min rygg och pappan masserade magen, en annan BM baddade med varma handdukar i mellangården, jag själv slukade lustgas ;). Det var en helt "perfekt" förlossning.

Med barn nr 2 ville jag också ligga så eftersom det funkade så bra första gången, men det fick jag inte. " Du ska föda ett så stort barn å då måste vi ha full kontroll så du kan inte ligga på sidan" Sa BM. Jag blev både orolig och besviken, men gjorde som hon sa. Tyckte inte alls att det kändes lika bra att föda så. Dels fick jag så ont i ryggen och dels kände jag mig mindre avslappnad. Sen var det kanske bra att jag ändå låg så eftersom en BM fick trycka sin armbåge i min mage för att hjälpa bebisen lite på traven. Tycker iofs att de kunde t ex rekommendera att pröva föda stående på knä eller nåt för att med hjälp av tyngdlagen hjälpa bebisen på traven.

På nästa förlossning i mitten av april skulle jag vilja testa att stå på knä, sluka lustgas och sköta allt själv. Vi får väl se hur det blir...

Å du...var inställd på att det kanske inte alls blir som du tänkt dig och förberedd inför. Mitt bästa råd är att helt enkelt vara öppen för förslag och att samarbeta med din kropp så ska det säkert gå jättebra. Smärtan är svår att komma ifrån, men är du bara avslappnad och inte rädd så undviker du en hel del av smärtan. Jag har inte haft speciellt ont av mina "värkar" i öppningsskedet, utan bara i utdrivningsskedet, vilket för mig varat i max 35 min.

kl

Jag säger som så många andra, läs på om dom olika ställningarna och va öppen för förslag!

Innan förlossningen ville jag absolut stå på knä i sängen o föda.
När vi kom in på förlossningen hade jag superont när jag satt/låg i sängen. Det enda som hjälpte va att hänga på gåbordet och vagga fram o tillbaka med höfterna. Lite senare fick jag akupunktur som hjälpte en hel del. Bm visade lite pressurpunkter som sambon och BMstudenten tröck på, bla ett tryck rätt på svanskotan va UNDERBART när värkarna kom!! Lite senare värmde BM på två vetekuddar som jag satte i svanken.

Efter nån timme började det göra ordentligt ont och jag bad om lustgas. Fick lägga mig i sängen för dom ville se hur öppen jag var. 8cm. Sen kom jag inte upp. Jag låg på högersidan och sög lustgas! UNDERBART! Somnade en liten stund och vaknade upp när krystvärkarna började.

När krystvärkarna kom va jag helt orörlig så BM fick dra upp mitt ben på ett gynstöd. Jag hade lite svårt att hitta rätt ställning för att få kraft så så BM frågade om jag ville lägga mig på rygg istället. Jag satte upp benen på några stöd och jag hittade rätt position direkt. Tog bara några krystvärkar så va han ute.. Jag fick världens kraft.

Alla tankar jag hade om bedövning INNAN förlossningen blev som jag trodde men ställningnen skulle jag aldrig klarat av. Jag kunde knappt röra benen när det va dax att krysta.

Vad jag ahr förstått så kan man få ont i ryggen eller fram i magen. Och då är magen svårast att bedöva.. Finns inget direkt som hjälper.. Jag blev en "magvärkare" men fick aldrig så ont att jag kände att jag behövde epidural..

Lycka till med din förossning!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 993
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
Gravid - 1år Kan vi inte ha en förlossningstråd? Jag vet att det säkert skrivs mycket om det i alla säsongsföräldratrådar, men jag tänkte att det...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 805
Senast: Is
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 502
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar