Tips mot stum ländrygg på häst?

finapina

Trådstartare
Hej! Hästen jag rider gick genom en veterinär besiktning för en månad sen u.a. Dock sade veterinären att hon var ngt stum i ländryggen. Hon tipsade om massage och att verkligen rida hästen i form. Men jag undrar om någon har fler tips ? Vad tror ni t.ex om att löshoppa studs ?

Stum på vilket sätt? I muskulaturen som att den är spänd med muskelknutor eller spänd i rörelsemönstret, att det inte är superrörligt och smidigt men hästen är inte halt?

Lite spänd i rörelsemönstret, uppvisade även en halv grads hälta efter böjprov på ena bak. Antar det hör ihop???

Min häst har liknande problem. Jag tänker på att rida mkt galopparbete i framridningen, tempoväxlingar, förvänd galopp och verkligen tänka på att hon ska komma upp med ryggen. Bommar är givetvis bra, gärna i galopp.Har även en vetekudde (HotHorse) som jag använt regelbundet innan ridning och innan massage.

Min häst har liknande problem. Jag tänker på att rida mkt galopparbete i framridningen, tempoväxlingar, förvänd galopp och verkligen tänka på att hon ska komma upp med ryggen. Bommar är givetvis bra, gärna i galopp.Har även en vetekudde (HotHorse) som jag använt regelbundet innan ridning och innan massage.
Tack för tipsen. Låter bra! Hur länge har du vetekudden på? Låter som ett billigare alternativ än BoT...

Det är inte billigare, men jag tycker det är mer effektivt än BoT när man bara ska ha en kort stund. Jag har BoT också, då ett helt täcke men då har jag ju det på dygnet runt.
Jag gav runt 800 kr för min. Googla på namnet så hittar du. Dock bör du ju ha en mikro i stallet eller nära till hands.

Jag värmer i mikron enligt anvisning, sedan får den ligga på så länge som möjligt. Jag brukar ta in hästen, mocke och göra foder och så får hon stå med den under tiden, sedan tar jag av den precis när vi går ut. Jag har den 20-40 min innan ridning de dagar jag hinner.

@finapina vad sa vet om den halvgradiga hältan? Funderingar? Tips? Om det inte beror på något trauma eller sträckning/stukning i hov/ben så brukar hältor inte "bara" vara pga nån stumhet i länden, det beror på något som GÖR länden stum och orsakar hältan som t.ex. snedbelastning i ryggen/korset/bogen och då måste man komma fram till varför hästen snedbelastar eller kompenserar för att kunna löa problemet. Om vet. tycker det är okej och inte tror att det är problem med leder en ben så kontakta en duktig Equiterapeut som kan hjälpa dig behandla mjukdelar, skelletära (ord?) ojämnheter/snedheter innan du börjar labba själv med löshoppning eller vetekuddar.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 363
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 686
Senast: Ajda
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 576
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur