Tips för ledarskapsövningar

PrittePuff

Trådstartare
Har en blandrastik på 16 veckor, som jag hra lite problem med.
Det är inkallningen som går åt skogen, jag har fått tips och hjälp hur jag ska kunna ändra på det, men jag har märkt att hon typ skiter i mig, ibland ser hon mig som ledare, men inte alltid.

Jag får henne att va lugn när vi är inne så det funkar, jag kan få henne att koppla av.
Leker det gör vi också, jag försöker va den som bjuder in henne på leken och den som avslutar den, (inte alla gånger men 80% av gångerna)

Men jag behöver tips för att få henne att se mig som ledaren, ALLTID!

Va kan jag göra för övningar? Va ska jag tänka på?

Sv: Tips för ledarskapsövningar

Din fråga om ledarskap är svår att svara på på ett forum. Jag rekommenderar dig att gå en kurs i vardagslydnad så att du får ett helhetstänk. Det finns en massa kurser, både brukshundklubben och privat med olika filosofier och tänk. Läs på hemsidor och se vad som kan passa dig. En del ställen har som filosofi att man i princip aldrig får korrigera hunden och en del är betydligt tuffare. Man får se vad som passar en själv helt enkelt.

Kursen jag gick var ovärderlig och trots att jag läst en massa böcker och skrivit och frågat på forum så föll bitarna på plats när jag fick instruktioner och tips IRL.

Angående inkallningen har jag följande tips:

1. Kalla in bara när du vet att hunden kommer (när den har tråkigt, redan är på väg mot dig exempelvis) och gör det positivt att komma till dig. Belöna alltid med en liten godis eller lek och beröm mycket.

2. Kalla inte in bara när det är något tråkigt på gång tex att hunden ska kopplas eller ni ska gå in efter promenaden. Kalla in, ge godis eller lek lite och släpp sedan igen så att hunden förstår att inkallning inte är lika med slut på det roliga.

3. Ha alltid samma ord, ex "hit" eller "kom" så att inte hunden blir förvirrad.

4. Var konsekvent, låt bli att kalla in om du inte menar det. Annars lär sig hunden att du inte egentligen menar vad du säger.

5. När hunden vet vad inkallningen betyder, ställ krav! Kalla inte bara in när du vet att den kommer. Lär den att den inte kan smita undan och att du är snabbare än vad den är. Lättare med små valpar, svårare med äldre hundar som är snabbare!;)

Alltså att säga till nån "Gå hem och se till att du blir en bättre ledare" tycker jag är som om min ridlärare skulle säga. "Är du snäll och rider lite bättre" Eller som en läkare skulle säga. "Nu får du gå hem och öva på att vara friskare".

Det är en så universalgrej det här med ledarskap, jag brukar ställa fråga "Vad tycker du är ledarskap?" När jag är på seminarium eller kurs.

Anders Hallgren tycker man är en ledare när man är en resurs för sin hund.
Eva Bodfält sa nåt i stil med, "När man har en på och avknapp på sin hund som är självklar" Högst olika svar på samma fråga.

Själv pratar jag heldre om sammarbete, där tydligheten om vad som ska göras kommer från dig, och för hunden ska det löna sig att samarbeta.

Övningar.
Lägg en köttbulle till vänster om dig och ställ, inte sätt, hunden till höger om dig. Hunden får inte ta köttbullen eller sätta sig. Vad sen hunden ska göra för att få köttbullen bestämmer du. Tex att den kontaktar dig=varsågod.
Eller att den står upp en viss tid utan att sätta sig=varsågod.

Gör samma sak utomhus. Sätt en trevlig mäniska som håller köttbullen, det går att göra hur svårt som helst.

TACK för era kloka ord!
Diskurs: Det va så jag tränade först på inkallning, men eftersom hon inte ser mig som ledare är det knepigt, hon kommer lite närmare (om jag har tur) sen skiter hon i mig och springer runt och leker/sätter sig och tittar på nåt helt annat, verkligen ignorerar mig, så det är därför jag behöver träna... Trodde inte det skulle va så svårt med ledarskap, utan jag kunde jobba med det.

Självklart ska jag gå kurs, men jag hade tänkt att vänta till våren då valpkursen kör igång, men jag får nog fundera på att göra nåt tidigare.

Blandrastik: Det va ju inte så att nån tränade inkallning med mig upplyste mig om problemet och sen struntade i oss. jag var med min mamma vi tränade, sen insåg både hon jag jag att jag hade lite strörre problem, och hon är tyvärr inte sååå kunnig så hon kunde hjälpa mig mer just idag. Ska åka och träna med mammas sambo mer i veckan.
Men jag vill vidare, nu! :) Så jag ville ha tips av buke:)
Din övning låter smart, ska se om jag kan lyckas med den, genom att hon får ta kontakt med mig för att få köttbulle. Jag kan redan sätta henne och lägga godis nån meter bort och hon sitter kvar, tills hon får "varsågod" så det ska nog kunna gå att bygga vidare på, att hon går till mig för att få gå till den. :bow:

Är hon inte intresserad av godis eller varför kommer hon inte ända fram till dig? Eller får hon godis fastän hon inte kommer ända fram?

Ett tips (just eftersom hon inte kommer ända fram) är att inte böja dig fram mot henne när hon kommer eftersom det kan bli lite psykiskt tryck på hunden, backa istället snabbt bakåt så att hon får jaga dig lite, bara en meter ungefär, så att du istället "drar" hunden mot dig. När hon kommer ända fram så godis och beröm.

Hon får inte godis förrän jag kan hålla i/på henne.

nä, hon är inte jätte intresserad av godis, inte heller leksaker.
I början när jag tränade henne på att sitta och så låg det en godis på marken framför henne, och hon skulle vänta tills jag sa varsågod, när hon testade om hon kunde ta den så sa jag Nej, och föste tillbaka henne, så titta hon på godiset och rste sig och gick därifrån. Nu sitter hon kvar, tills hon får varsågod och då tar hon godiset, men ibörjan så va godiset väldigt ointressant.

Men jag är inte helt säker på om det bara är godiset det hänger på.
Ibland hamnar jag liksom själv ifrågeställningen, Varför kommer hon inte ända fram...?

Idag när vi tränade och hon hamnade liite för långt bort så först prövade jag att springa iväg igen och kalla på henne, men sen testade jag att ösa beröm fastän hon stog "långt" bort, det fick henne att ta dom sista stegen. Men sen vet jag inte hur länge det funkar, hon är lite så, vissa saker funkar ett tag, sen är det "blä"

Jag ska testa detta med att backa nästa gång vi övar! :)

Måste bara berätta idag nåt som gjorde mig aningens frustrerad.
Jag hade kallat på henne, hon tittar på mig, sen trippar hon iväg några meter och sätter sig och kollar på KOSSORNA! Inte halvmorrar som hon brukar göra när hon ser dom, utan hon sätter sig och studerar dom, lägger huvudet på sne och liksom bara tittar på kossorna. Total ignorans mot mig...

Men, men det kommer aldrig mer ske, det blir koppel, koppel, tills vi kommit förbi problemet

Tips. Änvänd långlina när du tränar inkallning.

Dessutom så kan du göra så här. Hunden tittar på dig, du säger hit (lr vad du nu använder dig av) skiter hon i dig så knyck till lite i linan (inte hårt utan bara så hon hajjar till) sen när hon är på väg mot dig, hoppa o tjoa o va så rolig du bara kan vara! O ge godis o klappa o gör det skiiitroligt att komma till dig. Dessutom så får du tänka på att det är en valp, världen är stor och måste utforskas :bump:

Du beskriver en hund som ger klockrena lugnande signaler.

Det är väldigt typiskt, halvfart fram till några meter innan matte, sen börjar det gå trögt, sen stannar det hela. Ibland sätter sig hunden ner, och i värsta fall så vänder den bort huvudet och slickar sig runt nosen.
Jag kan rekommendera Turid Rugaas "Lugnande signaler" en liten bok med stort innehåll.

Sen är det frågan om varför hon väljer att skicka lugnande signaler till dig istället för att komma till dig.
Jag har märkt på mina kurser att tex. Matte står och tjoar hundens namn, när hunden närmar sig och skickar en lugnande signal till matte, dsv den börjar släpa benen efter sig. Så ökar matte intensiteten i inkallningen. Hon blir jätterolig, skuttar omkring, springer och gömmer sig och gör allt hon kan komma på.
Hunden tycker det är skitstressigt och kontrar med ytterligare en lugnande signal, den sätter sig. Vilket bara gör matte ännu mer intesifierad. osv

Isället så ska du öva inkallning i lugn och ro, gärna med koppel. Försök använda så små ord och bokstäver som möjligt.

:idea:

Du talar om min hund! Va klockrent du beskrev henne, hon är precis så.

Okej,jag ska låna en lång lina och börja träna. Gå till bibblan och låna "Lugnande signaler" och sen komma fram till "varför hon väljer att skicka lugnande signaler till mig istället för att komma till mig"

Ser hon mig som ett hot??? Varför?

Kanske för att hon inte förstår helt vad du förväntar dig av henne och för att du är för intensiv i ditt språk?

Min tik funkar också så. Kalla in och prova att lite fint vända ryggen till henne och gå iväg en bit när hon närmar sig dig så att hon kan komma upp vid din sida istället för att springa rakt fram till dig.

Min tik kunde inte bära på apporten i min närhet eftersom en undergiven hund lämnar ifrån sig "byten" till högre hundar (typ), så hon kom aldrig närmare än en halvmeter innan hon spottade ut den. Rätt frustrerande, tills man förstod varför hon gjorde så. :) Idag går det bättre. Jag var för dominant och fick ändra inställning och försöker idag höja henne istället så att vi har ett kompanjonskap, att vi ligger mer på samma nivå. Det är inte längre "ledarskap" utan kommunikation och samspel.
Jag kan inte vara för högljudd, för peppande eller för på - då törs hon inte riktigt längre. Bättre att vara dämpad, mjuk och uppmuntrande. Att berömma för mycket är jobbigt för min hund, en godis, lite klapp på magen funkar bra. Att tjoa runt och klappa henne runt huvudet funkar inte alls, det tycker hon är obehagligt.

Senast ändrad:

Gör det! Det är en verklig Aha!-bok! Man ser aldrig på Hunden med samma ögon efter att ha läst den! Det är mer ett litet häfte än en bok, men oj så innehållsrik! Se till att få just Turid Rugaas "Lugnande Signaler", det finns en annan med samma namn av en armerikansk tjejj tror jag, med klickerinriktning.

Sen undrar jag - vilket sorts godis använder du, TS? Små hårda torkade bitar ur påse...? Byt isåfall till t.ex. små bitar blodkorv, kokta bitar kyckling, leverpastej rentav, det ska vara nåt hunden verkligen börjar dräggla av! :d

Se ovan! Du kanske måste beställa den, jag har aldrig sett den på biblioteket. Den finns hos Canis! Men se till att få Turids Rugaas bok!

Turid Ruugas bok är jättebra..en annan bok som jag tycker är bra också är Kontaktkontraktet av Eva Bodfält.

Kanske för att hon inte förstår helt vad du förväntar dig av henne och för att du är för intensiv i ditt språk?

Det tror jag också att du är. En av de vanligaste inkallningar vi har är ju när vi sätter oss på huk. Då kommer hunden sättandes, för då brukar det bli trevligt gos hos matte. Under förutsättning att hunden gillar att bli klappad på.
Prova att ha hunden bara nån meter ifrån dig, sätt dig på huk, vänd dig gärna om, kan funka alldeles utmärkt som inkallning. Se till att det blir lönsamnt att komma till dig. Lös ut med hopp och lek och gör om.

Vi är så himla förtjusta i vårt språk, vi vet ju exakt vad "hit" innebär, men när vi umgås med hundar anser jag att hålla klaffen och observera tar oss längre.
Jag har nog bara tyst inkallning på min hund, däremot använder jag rösten för att bryta. Tex vi är ute och går, han är framför mig och det kommer en hund mötandes.
Jag bryter, dvs påkallar hans uppmärksamhet, det kan vara en harkling om han är nära, eller ett "hörru" om han är längre ifrån. Sen kommer inkallningen, och den är alltid tyst.

Nån gång kan jag förstärka med "Kom", men det gör jag bara när han redan är på väg.

Turid Ruugas bok är jättebra..en annan bok som jag tycker är bra också är Kontaktkontraktet av Eva Bodfält.

Blandrastikens tre heliga skrift:

Eva Bodfält-Kontaktkontraktet (har även gått utbildningar för Eva)
Turid Rugaas -Lugnande signaler
Karen Pryor- Skjut inte hunden (positiv förstärkning som även funkar på chefen)

Lyckades gå in på bibblan och låna den på fjärrlån, så den borde komma om en vecka.
Skulle vilja köpa den, men jag försöker spara lite nu.

Sen ska jag göra köttbullar ikväll så jag har nåt gottis när vi tränar. För jag har bara haft torra godisar, men testat lite olika.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 081
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 193
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 898
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka