Och du är fri att leva vidare i tron att det inte är av betydelse.
Tack för rekommendationen! I gengäld vill jag tipsa dig att titta närmare på vad som händer i en hundflock när någon blir rädd. När du ändå håller på kan du särskilt notera hur den rädda hunden kommer läsa av resten av flockens reaktion för att se om det är läge att fly eller stanna kvar.
Det är helt okej för mig att du tycker att mina råd är meningslösa. Helt ärligt tycker jag inte att ditt bidrag där du direkt rekommenderar avlivning var särskilt lysande heller. Visserligen inte ett luddigt råd men nja, vi ser på det olika och så lär det förbli.
Jag har läst hela tråden, men pga dåligt minne och obefintlig koncentrationsförmåga kommer jag inte ihåg detaljer...så med risk för att ha fattat fel, missat något väsentligt...
Så förstårjag inte vad som argumenteras emot angående dina poster? Om jag håller mig lugn, trygg, inte blir upprörd, arg, höjer rösten, rör mig i snabbare, andas ytligare eller liknande som sker i kroppen (fysiskt) vid stresspåslag så hjälper det såklart min hund att hålla sig lugn, eller att återfå lugnet om den går upp i stress.
Sedan kan jag såklart använda godis, leksak, social belöning för att avleda/påverka hundens känsla/belöna också. Det ena utesluter inte det andra. Och jag måste förstå att min sociala påverkan på hunden påverkar hur den uppfattar belöningen, oavsett om det är godis, lek(sak) eller något annat.
Jag rekommenderar Kenth Svartbergs bok Bra relation, där han skriver om våra olika roller tillsammans med hunden, trygghet, samarbete, bestämmande. Där grunden till allt är trygghet. (Och bestämmande är den allra minsta delen, men vi måste vara medvetna om att vi bestämmer över våra hundar och hur det kan påverka dem. Och hur vi gör det på bästa sätt.)