Då mina hundar vänder sig till mig för stöd och vägledning utgår jag ifrån att de vill att jag gör den bedömningen. Eller tolkade jag frågan fel?Vem är det som bedömer den rimligheten? Du eller hunden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då mina hundar vänder sig till mig för stöd och vägledning utgår jag ifrån att de vill att jag gör den bedömningen. Eller tolkade jag frågan fel?Vem är det som bedömer den rimligheten? Du eller hunden?
Första stycket är ju väldigt självklar och jag är inte det minsta oenig där så vi kanske har missförstått varandra någonstans?
Det jag däremot inte nödvändigtvis håller med om är tillvägagångssättet att rutinmässigt lyfta upp hunden då den upplever rädsla. Som problematiken är beskriven låter det inte som att TS kommer få göra annat än att bära omkring på sin hund och jag ser inte hur bärandet ska kunna hjälpa TS hund att övervinna sina rädslor.
Då mina hundar vänder sig till mig för stöd och vägledning utgår jag ifrån att de vill att jag gör den bedömningen. Eller tolkade jag frågan fel?
Då mina hundar vänder sig till mig för stöd och vägledning utgår jag ifrån att de vill att jag gör den bedömningen. Eller tolkade jag frågan fel?
Jag vet inte, jag förstår nog inte vad du menar med befogad och obefogad rädsla? Kan du ge exempel? Jag har svårt att se att rädsla hos en hund kan vara obefogad alls, ur hundens synvinkel.Då mina hundar vänder sig till mig för stöd och vägledning utgår jag ifrån att de vill att jag gör den bedömningen. Eller tolkade jag frågan fel?
*kl*Jag vet inte, jag förstår nog inte vad du menar med befogad och obefogad rädsla? Kan du ge exempel? Jag har svårt att se att rädsla hos en hund kan vara obefogad alls, ur hundens synvinkel.
Jag försöker och inne går det ganska okej med hennes favorit enhörning. Brukar kunna springa runt och busa lite ute på fältet men det är ungefär så långt det sträcker sig. Klicker är hon inte intresserad av, går liksom inte att klicka in henne när hon har noll intresse för godis/leksaker. Godis inne går inte att gömma, hon kan lämna godis fullt synligt utan att bry sig.
*kl*
Håller med och förstår inte heller. Är man rädd så är man ju rädd. Spindlar är ju många rädda för, åtminstone i Sverige är det helt och hållet obefogat, det hjälper föga för dem som är rädda för spindlar.
Sen tror jag inte att TS behöver bära sin hund hela tiden, men säker ofta. Sen skulle jag om jag hade en sån hund se till att den ofta hamnade i miljöer där det inte fanns något att vara rädd för. Där i den miljön skulle jag bygga relation. Sen skulle jag bege mig till en plats till exempel 50 meter från ett dagis och sitta där med min hund.
Men jag skulle ha full acceptans för att den antagligen aldrig kommer att sluta vara helt rädd.
Vad är det för godis som du använder? Jag har också en extremt svårmotiverad hund men med extremt gott godis (kyckling, leverpastej.. inget annat funkar) så går det faktiskt att träna. Jag använder inte klicker utan belöningsmarkör. Mest för att jag är så extremt snurrig så jag hade nog glömt klicker 9/10 gånger.
Min tik är väldigt osäker vid hundmöten, och hon har sen valpåldern varit osäker med människor. Och det är inte lätt. Jag kanske uppfattas som den som "tröstar" min hund men hon vet också att om det blir jobbigt så skyddar jag henne. Jag lyfter inte upp henne utan hon ställer sig upp mot min höft för att få närhet. Så möter vi nya människor så brukar hon alltid komma till mig och "gömma" sig tills hon känner sig mer bekväm.
Skinkost på tub?Har testat allt möjligt! Korv, köttbullar osv (vilket jag gärna slipper köpa då jag är vegetarian) och när hon väl är osäker/stressad så finns det inget som intresserar henne. Är hon trygg och lugn kan hon äta en mjuk hundgodis (efter att testat många sorter hittade vi en som föll damen i smaken), men hon är inte sådär jätte intresserad ens då. Men tillräckligt för att rulla runt med sin "godisboll" för att få ut godisarna här hemma. Hon är helt enkelt inte matdriven alls...
Alla mina fd hundar har jag tränat in diverse onödiga trix med, för att det varit kul. Men denna har jag inte lyckats lära mer än att sitta när jag ber om det, för hon ser liksom ingen anledning att anstränga sig för en godisbit får hon inte godiset enkelt så skiter hon i det
Min vill också gömma sig bakom mig, men tycker hon att det blir för otäckt så vill hon fly. Hade varit bra om hon iaf bara kunde gömma sig hos mig. Men jag hoppas det kommer mer med tiden
Fast jag har inte ifrågasatt huruvida hunden är rädd eller inte. Det jag ställer mig frågande till är om ägaren ska hantera hundens upplevda fara som ett reellt hot eller inte.*kl*
Håller med och förstår inte heller. Är man rädd så är man ju rädd. Spindlar är ju många rädda för, åtminstone i Sverige är det helt och hållet obefogat, det hjälper föga för dem som är rädda för spindlar.
Man kan inte belöna bort rädsla. Tyvärr.Har testat allt möjligt! Korv, köttbullar osv (vilket jag gärna slipper köpa då jag är vegetarian) och när hon väl är osäker/stressad så finns det inget som intresserar henne.
Men man kan jobba mot att förändra den känsla.Man kan inte belöna bort rädsla. Tyvärr.
Både ja och nej, skulle jag säga. Det där med rädsla hos hund är så komplext. Risken är att om man tränar/försöker förändra känslan i vissa situationer så förstärker man den istället. Det kan vara svårt att skilja på rädsla och osäkerhet.Men man kan jobba mot att förändra den känsla.
Har testat allt möjligt! Korv, köttbullar osv (vilket jag gärna slipper köpa då jag är vegetarian) och när hon väl är osäker/stressad så finns det inget som intresserar henne. Är hon trygg och lugn kan hon äta en mjuk hundgodis (efter att testat många sorter hittade vi en som föll damen i smaken), men hon är inte sådär jätte intresserad ens då. Men tillräckligt för att rulla runt med sin "godisboll" för att få ut godisarna här hemma. Hon är helt enkelt inte matdriven alls...
Alla mina fd hundar har jag tränat in diverse onödiga trix med, för att det varit kul. Men denna har jag inte lyckats lära mer än att sitta när jag ber om det, för hon ser liksom ingen anledning att anstränga sig för en godisbit får hon inte godiset enkelt så skiter hon i det
Min vill också gömma sig bakom mig, men tycker hon att det blir för otäckt så vill hon fly. Hade varit bra om hon iaf bara kunde gömma sig hos mig. Men jag hoppas det kommer mer med tiden
Skinkost, räkost, skagenost, renost och vanlig mjukost, gav upp sen för det är ju synd att slänga så mycket matSkinkost på tub?
Man kan inte belöna bort rädsla. Tyvärr.
Hur reagerar hon om du smetar henne på nosen med någon typ av mjukost?Skinkost, räkost, skagenost, renost och vanlig mjukost, gav upp sen för det är ju synd att slänga så mycket mat
Reagerar inte alls, låter klicken med mjukost sakta glida ned medans hon stirrar förskräckt på barnen (som är lååååångt ifrån)Hur reagerar hon om du smetar henne på nosen med någon typ av mjukost?
Funkade på min som blev blockerad (visserligen av annan anledning), hon skickade bort den på ren reflex och det bröt blockeringen och hon kunde efter det ta godis.