Där tycker jag det är stor skillnad på befogad och obefogad rädsla/oro. För att hunden så småningom ska kunna skilja på dessa tror jag inte att det är en bra idé att ha för vana att skydda (i detta fallet bära) hunden så fort den blir rädd.
Är hunden utsatt för hot exempelvis i form av ett barn/en vuxen eller en annan hund som beter sig inskränkande så ja, skydda alla gånger men vid övriga tillfällen tycker jag det är bättre att hunden får ta sig igenom situationen med uppmuntran snarare än beskydd.
Där är det viktigt att anpassa svårighetsgraden gällande miljö och avstånd, alltså att börja på en rimlig nivå för att sedan successivt trappa upp. Ge hunden goda förutsättningar att lyckas.
För övrigt, har du sökt hjälp hos en professionell tränare för det här? Även om det finns gott om nyttiga tips och råd att få över internet eller per telefon kan det vara problematiskt att börja tillämpa dessa på just den specifika hund en har där hemma. Oavsett kunskapsnivå är det direkt omöjligt att på distans avgöra vilka justeringar just du och din hund är i behov av.
Varmt lycka till med lilla vovven!