Tillverka egen saltsten?

Enligt NRC 2007 är underhållsbehov för 500 kg häst 3.5 mg jod.

Jodberikat salt innehåller 50 ug per gram.

ug = mikrogram.
mg = milligram

1 mg = 1000 ug

Så. Fullkomligt riskfritt.

Ja, som du ser ett par inlägg upp erkänner jag mitt misstag, jag hade blandat ihop mikro- och milligram och tänkt att det var samma enhet. Hästens övre gräns för vad den tål innnan det blir giftigt är 10mg/100kg kroppsvikt dvs typ 100g salt för en stor häst väl, eller har jag snurrat till det nu igen?
 
Falksalt med jod innehåller 5 mg jod/100 gram salt. Max tolererade intaget av jod är 10 mg/100 kg häst (utom dräktiga ston som ska ligga under detta). Så då får jag det till att max dos jodsalt för en stor häst (500 kg) blir 1 kg salt.
För att uppfylla jodbehovet med jodsalt till samma häst behövs 42 gram salt.
 
Ja, som du ser ett par inlägg upp erkänner jag mitt misstag, jag hade blandat ihop mikro- och milligram och tänkt att det var samma enhet. Hästens övre gräns för vad den tål innnan det blir giftigt är 10mg/100kg kroppsvikt dvs typ 100g salt för en stor häst väl, eller har jag snurrat till det nu igen?

Missade inlägget att du blandat ihop, du missade en bolla men någon annan rättade det ovan åt dig.
 
Visst borde det gå att tillverka egen saltsten av jodsalt?
Funderar på om man kan lösa upp jodsalt i vatten och sen koka bort vattnet.

Jag orkar inte läsa hela tråden men om det är jod du är ute efter så kan du ge lugols lösning istället för jodsalt.

Jod i jodsalt kommer från kaliumjodid som inte är stabilt. Koncentrationen av jod i jodsalt minskar gradvis med tiden i takt med att jodinnehållet oxideras och avdunstar.

Du kan köpa 5-procentig Lugols lösning där en droppe innehåller ca. 6,3 mg jod. Minimibehovet av jod för en häst som väger 500 kg är 3,5 mg. Dock bör man alltid ge lite mer, 4,2 – 5,5 mg. Eftersom 1 droppe egentligen innehåller lite för mycket jod så späder jag ut den 5-procentiga lösningen med destillerat vatten så att en droppe av blandningen endast ger 0,5 mg jod. 9 st droppar ger då 4,5 mg jod. Hur lätt som helst att droppa i lite av blandningen till hästens foder.

Sen kan du ge vanligt koksalt i fodret och/eller via vanlig saltsten.
 
@spaderÄss googlar jag Lugols lösning så innehåller den ju även kaliumjodid - är det inte instabilt i lösningen?

Lugols lösning innehåller en kombination av ren jod och kaliumjodid. Kaliumjodiden är mindre utsatt för oxidering i en lösning och dessutom befinner sig lösningen instängd i en flaska där syre inte kan tränga in (bortsett från en kort stund när du använder produkten).

Hur mycket av joden i jodsalt som oxideras beror väl på hur gamal jodsaltet är (från tillverkning ända tills produkten används). Klart är i alla fall att man inte bör hålla sig till NRC:s miniminivå om man använder jodsalt som jodkälla.
 
Jag orkar inte läsa hela tråden men om det är jod du är ute efter så kan du ge lugols lösning istället för jodsalt.

Jod i jodsalt kommer från kaliumjodid som inte är stabilt. Koncentrationen av jod i jodsalt minskar gradvis med tiden i takt med att jodinnehållet oxideras och avdunstar.

Du kan köpa 5-procentig Lugols lösning där en droppe innehåller ca. 6,3 mg jod. Minimibehovet av jod för en häst som väger 500 kg är 3,5 mg. Dock bör man alltid ge lite mer, 4,2 – 5,5 mg. Eftersom 1 droppe egentligen innehåller lite för mycket jod så späder jag ut den 5-procentiga lösningen med destillerat vatten så att en droppe av blandningen endast ger 0,5 mg jod. 9 st droppar ger då 4,5 mg jod. Hur lätt som helst att droppa i lite av blandningen till hästens foder.

Sen kan du ge vanligt koksalt i fodret och/eller via vanlig saltsten.
Jo, jag ger av Lugols lösning oxå. Har inte getet spä så han får en droppe två gånger i veckan . Väl utblandad i hemmagjord mash.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 213
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 129
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp