Tillverka egen saltsten?

Kan du ge betfiber/lucern som utfyllnad och ev. något smakrikt han gillar som topping och vänja in sakta sakta? Det hade jag provat hellre än att ha en saltsten med jod. Dels för att du har mindre koll med en saltsten och dels för att jag inte tror att det skulle fungera att göra egen saltsten. Jag glömde ett paket salt i stallet under några månader och visst fick jag slänga det men någon saltsten hade det inte blivit utan det var helt enkelt stora klumpar salt. Salt innehåller ju klumpförebyggande medel så att få en hållbar saltsten då tror jag inte ens går.
Hur mycket jodsalt beräknar du att han behöver?
Närmare två msk jodsalt är behovet av NaCl men tar bara drygt en som jag blandar med ca 1 liter hemmagjord mash och den blandingen blir jättesalt. Möjligt att han skulle gilla den ännu saltare, ska testa.
 
Närmare två msk jodsalt är behovet av NaCl men tar bara drygt en som jag blandar med ca 1 liter hemmagjord mash och den blandingen blir jättesalt. Möjligt att han skulle gilla den ännu saltare, ska testa.

Min ena är jättesvår att få i mineralerna överhuvudtaget och passar saker och ting inte ihop enligt hennes smak så är det omöjligt. Sött ihop med salt går inte alls t ex. men 2 dl betfiber, 1 dl soja (utan sojan går det inte alls) och 1 dl linfrökaka, då går det ner. Lätt beska/surhet som blir av fosforn (ja jag har doppat fingret i blötläggningsvattnet för att få referensram) är enligt hennes åsikt bättre än något sött inblandat. Mina får drygt 60 gram jodsalt/dag+andra mineraler så sammanlagt ca 110 gram/dag.
Jag kan inte ge mina mineralerna på betet, är de inte hungriga så äter de inte alls och helst ska de in i boxarna och jag gå därifrån för att de ska äta. De får alltså gå ifrån betet några timmar innan de får mineralerna.
 
Delvis Knapplån.

Jag tycker det är vanligt att många hästar inte gillar salt tillsatt i fodret. Däremot har jag erfarit att det går att vänja in till en viss nivå med lite tålamod .
Annars om man behöver tillföra hästen extra elektrolyter (saltlösning) i större mängd är det enklaste att spruta in i munnen. De flesta har inget problem att tolerera det, och säkraste /enklaste alternativet om man som sagt anser att de behöver tillskott de annars ev ratar i maten.

Det är ju dessutom ingen livskris om de skulle slabba ut lite - det är ju ingen livsviktig daglig medicin det handlar om .
 
Han åt upp det mesta av mashen när jag hade 1,5 msk jodsalt i men då hade han gått utan betesreducerare. Ska testa med 2 msk i dag när han gått med korgen. Med 2 msk får han precis i sig behovet av klorid, ok natrium men det fattas fortfarande jod.
 
Min ena är jättesvår att få i mineralerna överhuvudtaget och passar saker och ting inte ihop enligt hennes smak så är det omöjligt. Sött ihop med salt går inte alls t ex. men 2 dl betfiber, 1 dl soja (utan sojan går det inte alls) och 1 dl linfrökaka, då går det ner. Lätt beska/surhet som blir av fosforn (ja jag har doppat fingret i blötläggningsvattnet för att få referensram) är enligt hennes åsikt bättre än något sött inblandat. Mina får drygt 60 gram jodsalt/dag+andra mineraler så sammanlagt ca 110 gram/dag.
Jag kan inte ge mina mineralerna på betet, är de inte hungriga så äter de inte alls och helst ska de in i boxarna och jag gå därifrån för att de ska äta. De får alltså gå ifrån betet några timmar innan de får mineralerna.
Han brukar gilla salt. Han brukar slicka på saltstenen samtidigt som han äter sin mash. Det är nog mest jag som tyckt att blandningen varit i saltaste laget. 60 gram salt var inte lite. Jag blöter 2,5 dl lusernpellets, 2,5 dl kruskakli, 1 dl öljäst tillsammans med mineralerna. Han är mycket förtjust i öljäst. Jag kan testa med ännu mera salt. Han kanske tycker om det.
 
Han åt upp det mesta av mashen när jag hade 1,5 msk jodsalt i men då hade han gått utan betesreducerare. Ska testa med 2 msk i dag när han gått med korgen. Med 2 msk får han precis i sig behovet av klorid, ok natrium men det fattas fortfarande jod.

Hur länge provade du och hur sakta höjde du?
 
Visst borde det gå att tillverka egen saltsten av jodsalt?
Funderar på om man kan lösa upp jodsalt i vatten och sen koka bort vattnet.
Vad tror ni?
Eftersom min ena häst är saltstensmissbrukare (äter en tiokilossten på en dryg vecka, dricker enorma mängder och kissar ner hela boxen = ohållbart) så ger jag grovsalt som jag strör på grovfodret (han får inget kraftfoder) och så har han saltsten i hagen som han inte äter lika frenetsikt på. (I ärlighetens namn så är nog saltstensätandet inne ett tidsfördriv för honom snarare än ett enormt saltbehov). Hur som helst kan du kanske bara strö jod-salt på grovfodret tänker jag :)
 
Alla hästar jag träffat uppskattar ett kar med saltlösning i hagen. Enkelt att göra, hästar ska ju kunna reglera sitt saltintag själva så jag låter dem ha fri tillgång på saltvatten helt enkelt.
Det är extremt uppskattat.
Funkar kanske inte om man vill veta exakt hur mycket salt de får i sig iofs.
 
Alla hästar jag träffat uppskattar ett kar med saltlösning i hagen. Enkelt att göra, hästar ska ju kunna reglera sitt saltintag själva så jag låter dem ha fri tillgång på saltvatten helt enkelt.
Det är extremt uppskattat.
Funkar kanske inte om man vill veta exakt hur mycket salt de får i sig iofs.
Vilken koncentration är lämplig?
 
I början blandade jag "fysiologisk lösning", men vartefter har vi slarvat mer och mer och det verkar kvitta så länge det inte blir för salt. Till en 90-litersbalja slänger jag i en dl salt ungefär.
Fysiologisk lösning blir 1 dl salt till 10 l vatten om jag inte räknar fel.
 
Enligt NRC 2007 är underhållsbehov för 500 kg häst 3.5 mg jod.

Jodberikat salt innehåller 50 ug per gram.

ug = mikrogram.
mg = milligram

1 mg = 1000 ug

Så. Fullkomligt riskfritt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 213
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 129
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp