Tillbehör till grillat

Energi

Trådstartare
Jag har lite problem med att komma på goda tillbehör till grillat. Det blir mest hasselbackpotatis eller pommes - alltså hur tråkigt som helst!

Vad brukar ni ha till? Kasta gärna in recept!

Vi brukar göra potatispaket! Man skivar potatis och lägger i aluminiumfolie tillsammans med rosmarin, timjan, salvia eller andra kryddor samt hackad salladslök och salt. Man kan ha ost på också om man vill :) Sen lägger man paketet på grillen tills de är mjuka.

Sen brukar jag göra den här tomatsalsan som är såå god, den passar till mycket!

1 gul lök
3 tomater
1/2 kruka färsk koriander
1 spansk peppar
1 1/2 msk pressad limesaft
1/2 tsk salt

Finhacka alla ingredienser och pressa limesaften över. Låt dra i någon timme innan servering! :d

Jag har lite problem med att komma på goda tillbehör till grillat. Det blir mest hasselbackpotatis eller pommes - alltså hur tråkigt som helst!

Jag gillar en hemgjord fransk potatissallad till grillat. Med fransk senap, kapris, purjolök och kanske rent av lite svarta oliver.
Coleslaw är också mums.

Vi brukar göra potatispaket! Man skivar potatis och lägger i aluminiumfolie tillsammans med rosmarin, timjan, salvia eller andra kryddor samt hackad salladslök och salt. Man kan ha ost på också om man vill :) Sen lägger man paketet på grillen tills de är mjuka.

Sen brukar jag göra den här tomatsalsan som är såå god, den passar till mycket!

1 gul lök
3 tomater
1/2 kruka färsk koriander
1 spansk peppar
1 1/2 msk pressad limesaft
1/2 tsk salt

Finhacka alla ingredienser och pressa limesaften över. Låt dra i någon timme innan servering! :d

Det där med potatispaket lät mucho spännande! Ungefär hur lång tid tar det på grillen?

Lök, tomater, vitlök och olivolja i foliepaket på grillen.

Tzatziki!

Kikärtor med persilja och olivolja.

Matig sallad med fetaost och quinoa.

Hummus.

Caprese.

Smaksatt keso.

Antingen massor med grillade grönsaker och/eller grillad lök/vitlök, champinjoner, tomatsallad med färska tomater, röd lök och grovhackade suger snaps balsamvinäger, en god rapsolja, salt och peppar, coleslaw eller nyplockad färsk sallad, lite nyplockad vårlök, feta, oliver, tomater mm + en god dressing, kryddsmör på nyplockade färska kryddor, chili, rivet citrusskal, citrussaft, smör, salt, peppar och vitlök.

Det finns hur mycket som helst. :d

Sötpotatis
Potatis, squash, aubergine, paprika och rödlök - ungsbakat
Grillade skivor av butternutpumpa
Coleslaw
Slakad vitkål
Rostad blomkål
Grillade skivor av bakpotatis
Rödbetor i foliepaket på grillen
Squash skivad på längden och grillad

:)

• Gilla
Reactions: Sol
Vi brukar göra melon och fetaost sallad, de är jätte gott och super enkelt! Bara blanda vattenmelon och fetaost bitarna;)

Sen finns de ju goda recept på bröd man kan grädda på grillen, upprullade på grillpinnar tex:)

Det har ju kommit en massa bra tips redan. Men jag tycker också om att marinera Champinjoner och grilla och grillad Halloumi. Mums!
Sallad med feta, babyspenat, tomater, avocado etc är gott.

Förutom tsatsiki, hommous, chili-bea etc tycker jag om att ta turkisk youghurt och hacka fetaost, riva lite citronskal och klämma i citron i såsen ihop med lite peppar. Vill man kan man skippa citronen och ta några färska örter ist. Jättegott!

Rotfrukter i ugn eller i folieknyte på grillen är också gott. Man kan blanda potatis, rödbetor, polkabeor, gulbetor, morötter etc. Vill man kan man ha i paprika eller/och lök av något slag med.

Grillade paprikor fyllda med vad man gillar - för mig blir det oftast fetaost, creme fraiche och chili.

Det där lät jättegott! Det ska jag testa när jag grillar ikväll. :) Har du färsk chili i då? Och lägger du i fyllningen innan eller efter du grillat paprikorna?

Det där lät jättegott! Det ska jag testa när jag grillar ikväll. :) Har du färsk chili i då? Och lägger du i fyllningen innan eller efter du grillat paprikorna?

Jajemän, färsk hackad chili, fyllningen i paprikorna och sen på grillen tills mojset har smält. Mums!

Vi brukar köra potatisskivor i ugn, med lök, paprika (fetaost, soltorkade tomater), timjan, flingsalt, örtsalt och olivolja.

Majskolvar!

Sen ibland spett med ananasbitar lindade med bacon. Helt suveränt gott.

Och sen en vitlökssås som är helt fantastisk:

(Blir mycket så man kan halvera receptet...)
4 dl créme fraiche
2,5 dl majonnäs
3-4 pressade vitlöksklyftor
2 tsk italiensk salladskrydda
1 msk socker
1 msk citronsaft

Låt stå minst 4 timmar, gärna över natten!

Alla som smakat har bett om recept, så det tolkar vi som positivt.

En kan ju göra hur många olika variationer på potatissallad som helst! Jag och en kompis gjorde en häromdagen, med färskpotatis (som egentligen skulle vara ugnsrostad, men vi läste receptet högst sporadiskt så vi kokade den), kokad sparris, rädisor, romansallad och rostad mandelspån. Till det, en dressing på citron, pressad vitlök, olivolja, honung och hackad basilika. Supergott!

Andra potatisvarianter jag provat är att marinera potatis som jag skurit i halvor, i olja och pressad vitlök. Sen grillar jag dem på indirekt värme tills de är färdiga :)

Aioli är supergott till grillat och jätteenkelt att göra själv! Bara att vispa ett par äggulor och i med olja, och sen vitlök när konsistensen är bra (och salt och peppar så klart!).

Jag är ett jättefan av sallader! Jag brukar oftast blanda dom med quinoa, bulgur eller som passar nu; färspotatis. Jag kör blandsallad (valfri) sparris, avocado, gurka, tomat, tunt skivade rädisor och toppa med grillad halloumi. Så galet gott och sen kan man köra dressing på olivolja, balsamvinäger, fransk senap, honung och lite salt och peppar.
Annars har jag också gjord en god salsa på tärnad avocado och mango som man pressar lime över, vill man kan man ha i småtärnad paprika också. Jättefräscht till grillat.

Liknande trådar

Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
580
Senast: Caoimhe
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 944
Senast: Mabuse
·
Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 290
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama