Tillbakadragen & osäker..

zimba

Trådstartare
Har två små underbara chihuahua han valpar på 7,5 månader och dom är väldigt olika i sitt temperament :bump:. Den ena som även är den större till storleken är mer framåt och kommer och hälsar & kelar, apporterar, klarar att hoppa upp och ned i soffa och säng ja allmänt framåt. Den mindre killen är så go men väldigt försiktig & försynt. Han gillar inte att gå på golv utan föredrar mattor (vi har lagt ut mattor lite här och var), klarar inte av att hoppa upp och ned i soffa & säng (vi har byggt små trappor till honom). Har någon erfarenhet vad vi kan vi göra för att stärka hans självförtroende och få honom mer framåt? Känns som han kommer lite i skym undan då den andra valpen tar för sig väldigt mycket och gärna vill ta alla leksaker och äta först osv. Ska man sära på dom i olika rum när man inte är hemma för att den lilla killen ska få ha leksaker och mat ifred?
Tacksam för alla tips & idéer för att få båda mina små-killar att bli fina individer :love:

Sv: Tillbakadragen & osäker..

Självstärkande övningar; kör miljöagility genom att låta honom klättra/hoppa upp på och över saker inne, ute, balansera osv. Sen köra någon sorts spår eller sök - det ger en självförtroendekick som heter duga!

Lycka till :)

Är det ett existerande problem att hunden inte kommer åt mat osv? Är de elaka mot varandra? Annars ser jag ingen anledning att sära de åt när de är ensamma.

Ensamtid med den försiktiga valpen skulle jag dock rekommendera! Egen tid både i form av kel och gos men även lek och promenader på egen tass (med er naturligtvis).

Nej det är inte så hela tiden. Dom kelar och leker med varandra också ;) Egen tid får dom men där kan vi göra mer känner jag :up: Jag provade att sätta dom i olika rum när jag handlade och enligt sonen som vara hemma gnydde båda två på varsin sida av dörren hela tiden...dom blev såå glada när dom fick se varandra igen :D

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 811
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka