Tillåtet med svanskappa på tävling från 2009!

Sv: Tillåtet med svanskappa på tävling från 2009!

håller med.
svanskappa-anhängarna kan säga vad dom vill, det KAN bara inte vara bekvämt att knyta fast sadeln i svansen. :crazy:

det går att hitta en sadel till alla hästar, förutom dom som är exteriört helt okorrekta (och såna borde man kanske inte ens rida...) det är bara en fråga om pengar och envishet. det finns även antiglidpaddar och anatomiska gjordar.

och jag håller med basiclisa; jag tycker lindor är nödvändigt så hästen inte risikerar att skada sig. om det anses att svanskappa är nödvändigt för att hästen inte ska skada sig, varför får jag då inte ha lindor?? tycker lite av tjusningen med tävlingsdressyren försvinner om man ska utstyra hästarna som shettisar. dressyr ska ju vara vacker och elegant. svanskappa passar inte riktigt in i den bilden...:p

håller med.
svanskappa-anhängarna kan säga vad dom vill, det KAN bara inte vara bekvämt att knyta fast sadeln i svansen. :crazy:

det går att hitta en sadel till alla hästar, förutom dom som är exteriört helt okorrekta (och såna borde man kanske inte ens rida...) det är bara en fråga om pengar och envishet. det finns även antiglidpaddar och anatomiska gjordar.

och jag håller med basiclisa; jag tycker lindor är nödvändigt så hästen inte risikerar att skada sig. om det anses att svanskappa är nödvändigt för att hästen inte ska skada sig, varför får jag då inte ha lindor?? tycker lite av tjusningen med tävlingsdressyren försvinner om man ska utstyra hästarna som shettisar. dressyr ska ju vara vacker och elegant. svanskappa passar inte riktigt in i den bilden...:p

Bemödar mig inte ens att svara på det här inlägget, mer än åk då aldrig till Spanien och titta på bland den vackraste dressyren du kan se... finns en hel del svanskappor där....

därav TÄVLINGSDRESSYR.

i spanien har dom ju all möjlig konstig utrustning som inte är tillåten här så det var ingen bra jämförelse.
dessutom så är deras förbyglar och svanskappor till för att hålla sadeln på plats i skolorna ovan mark. inte för att sadlarna glider fram i vanlig ridning.

Senast ändrad:

Jag tror inte heller att det är särskilt bekvämt med sadeln fastsatt i svansen... blir ju ett stort tryck då sadeln strävar framåt och dessutom en ryttare i den.

Finns många hästar som inte tolererar svanskappa så det tyder ju på att det inte är bekvämt. Sedan finns det ju ett helt gäng hästar som tolererar det mesta trots kraftigt obehag...

ja. :crazy: är hästen bara tillräckligt kuvad så säger den ju inte ifrån...

Fast dressyr innebär ju inte att hästen ska tvingas stå ut med en sadel som ligger på bogarna, eller hur? Dressyr innebär ett mjukt kommunicerande mellan häst och människa vilket knappast kan störas av att hästen har en svanskappa!

:bow::bow:

Många behöver inte ens vara kuvade. De står helt enkelt bara ut med allt, vet många hästar som trots flergradiga hältor på båda fram (svårt att upptäcka) springer på som att ingenting hänt...

Hmm varför inte köpa en sadel som passar istället :confused:

Det finns hästar som har ett sådant sadelläge, där hur bra sadeln än passar så åker sadeln ändå fram, eller jag kan till och med påstå, att man kan få en sadel att ligga kvar, kant i kant med bogen, om den inte passar, ex är för bred och dyker ner bakom bogarna, men då kommer ändå ortspetsen att, vid varje bogrörelse, att slå i hästens bog.

Tja.. du får gärna komma hit och prova ut en, som både stor hästaffär och andra mindre sadelprovare tydligen har misslyckats med...

Jag har haft ute 2 av Sveriges duktigaste till min häst, har provat mycket och beredd att lägga upp 40000 kr, bara en sadel passar, den finns inte.

ja. :crazy: är hästen bara tillräckligt kuvad så säger den ju inte ifrån...

Nu är du bara löjlig, jag har förklarat för dig förut att en svanskappa ska sättas dit på ett korrekt sätt för att inte vara obekväm för hästen.

KL
Och till er andra som är motståndare, hästen har inte sadeln och hela ryttarens vikt i svansen om vinkeln är rätt och kappan korrekt spänd, det blir då lite samma princip som att flytta en tung sten med ett järnspett, man orkar inte få bort stenen för egen hand, men med spettet får man en hävkraft som gör att man inte behöver ta i så mycket och man får bort stenen ändå, samma sak med vinkel på kappan och spändheten, ryttarens vikt minskar.

Fungerar inte hästen med svanskappa är det troligt att den är fel ditsatt.

Många behöver inte ens vara kuvade. De står helt enkelt bara ut med allt, vet många hästar som trots flergradiga hältor på båda fram (svårt att upptäcka) springer på som att ingenting hänt...

Det finns inga som helst forskningsresultat på att en svanskappa gör hästar halta, tvärtom, däremot är det påvisat från flera håll att en sadel som ligger på, över eller kant i kant på bogen ger hältor och muskelspänningar som kan leda till skador och som till slut gör det.

Jag undrar hur många av er i tråden som inte gillar svanskappa som bara tror att ni har en häst och en sadel som inte åker fram?:devil:

Man ska när man rider kunna känna hela bogens rörelse utan att sadeln är i vägen, kan man inte det ligger sadeln för långt fram och hindrar hästens bog.

Lägger till: dressyrsadel.

eh ingen har sagt att svanskappa GÖR en häst halt eller kuvad... ^^

spelar ingen roll hur du säger det, det är en självklarhet att det MÅSTE bli ett tryck i svansen. annars skulle det ju inte finnas någon anledning att ha svanskappan.. sen kan man diskutera hur stort trycket blir och hur negativt det påverkar hästen. men påstå inte att det inte drar i svansen..

. men påstå inte att det inte drar i svansen..

Jag påstår inte det, men ibland finns inget alternativ och då är en x svans långt mkt bättre än att hästen ska ha ryttarens hela vikt på bogarna och dessutom en sadel som skaver på där.

Så visst, jag drar i min hästs svans, jag drar, ibland, precis som du gör, i min hästs mun.

Jag kan bara hålla med dig... Om det tom nu är så att Agrias sidor rekomenderar användande av svanskappor på de hästar som behöver det, just för att minska skaderisk på muskler, ryggan och framvagn, så måste nog den mest kritiska börja att fundera om.

Helt okej att man tycker det är fult, men bara för man tycker någonting är fult så behöver det inte vara förbjudet.. I sådana fall skulle man kunna börja förbjuda olika färger på hästar som var och varannan domare inte tycker om.

Diskutionen att svanskappor skulle vara plågeri för hästen ger jag mig inte in på. Jag vet bara av erfarenhet att hästen blir gladare och går mycket bättre när sadeln inte trycker på bogarna... svansen håller han upp så fint ändå, även utan svanskappa, så den stör honom inte alls.... Jag lovar att han skulle säga till.

eh ingen har sagt att svanskappa GÖR en häst halt eller kuvad... ^^

spelar ingen roll hur du säger det, det är en självklarhet att det MÅSTE bli ett tryck i svansen. annars skulle det ju inte finnas någon anledning att ha svanskappan.. sen kan man diskutera hur stort trycket blir och hur negativt det påverkar hästen. men påstå inte att det inte drar i svansen..

Tror inte trycket i svansen är större än trycket på magen för att hålla sadeln på plats, och jag antar att du rider med sadelgjord utan att tycka att det är plågsamt för hästen?

Detta kommer att mynna ut i en diskution som inte är menat för denna tråd. Däremot är man välkommen att förklara varför man nu skulle vara motståndare till Ridsportförbundets ändring av TR... Men funktionen av svanskappor vet nog de som använder den själva... Men det var ju väldigt snällt av er att försöka hjälpa era medryttare...

Det gäller ju att se det stora hela just nu.

Nej, det är troligtvis inte särskillt bekvämt med svanskappa. Jag tror säkert att det finns sadlar till alla hästar utan att behöva svanskappa om man har tid och pengar.

Men. Nu finns det människor som har köpt en häst utan gott sadelläge som vill lulla i skogen och tävla lite, människor som inte har de pengar som krävs för att tillslut efter en tids testande hittar det optimala. De har en sadel som ligger bra när den är på plats, men som åker fram. Svanskappan kan snabbt och billigt sättas på plats (så länge hästen tillåter) och ger ekipaget betydligt bättre förutsättningar.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 658
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 471
Senast: Manji
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka