Tillåtet med svanskappa på tävling från 2009!

Sv: Tillåtet med svanskappa på tävling från 2009!

Jag vill bara påpeka att jag inte är motståndare till svanskappor, jag är motståndare till att ha det på dressyrtävling.
Håller du dig ifrån dressyrbanan har jag inga som helst problem med att man har svanskappa.

Sedan behöver ni inte berätta för mig om sadellägen, bogens rörelse och liknande, jag är fullständigt medveten om det.

Som tur är behöver ingen med svanskappa hålla sig borta från dressyrbanorna längre, oavsett vad du tycker..

*kl*

Var har du fått information kring 2009 TR?

Vilka fler förändringar kommer?

Jag mailade en kvinna på ridsportförbundet ang. mina önskemål kring att svanskappor borde var godkänt att tävla med, och då fick jag svaret att, hon som en glädjande nyhet kunde berätta att TR ändras så att svanskappor blir godkända på lokala tävlingar...

Har tyvärr inga flera insider-nyheter.. :)

Men då kommar man till resonemanget att man kanske inte ska rida en sån häst med sadel... Så kan man ju tycka men vi människor skiter i det. Om den här hästen har en möjlighet till samling under ryttare med hjälp av svanskappa, så ska man så klar ha svanskappa.

Jag förstår vad du menar. Jag tycker svanskappan är bra, den förhindrar lite och förbättrar mycket!

Du beskriver en dragster???:eek: Har den korta framben också? Använder inte du din häst till hoppning?

Jag är lika intresserad som fio av en bra ryggbild på denna pålle...

Oj, glömde:angel: för en gång skull, lågställd och korta framben, självklart, och ja, jag ska ha någon bra bild på ryggen, har försökt tidigare att skicka bilder till centaur, men det funkade inte, hmm....det berodde nog mer på mig än på datorn.

Precis, och jag tror ingen sätter på en svanskapp för skojs skull, hur roligt är det?

Kanske inte för skojs skull, men jag tror att många kommer att använda det istället för att köpa en sadel som passar för att det är en billigare lösning...

Kanske inte för skojs skull, men jag tror att många kommer att använda det istället för att köpa en sadel som passar för att det är en billigare lösning...

Det är ju ett resonemang som inte lär ändras nästa år? De ryttare som resonerar så rider ju i dagsläget med svanskappa hemma och utan på tävling o lär inte köpa nån sadel oavsett vilka TR-regler som finns och inte finns.

Jag är för så lite jox som möjligt på hästen oavsett om jag dressyrar, hoppar, rider ut i skogen eller vad som.
QUOTE]
Då rider du aldrig med benskydd, lindor eller nosgrimma heller;)
Sånt är fullständigt onödigt enligt mig.
Shabrak behövs ju inte heller på en väl passande sadel........
/T

*KL*

Haha, har läst hela tråden nu och faktiskt var det här en av de fjantigare diskussionerna jag läst på länge nu:D.

Personligen tycker jag att det är superbra att svanskappa blir tillåtet nu. Klart det finns sadlar till alla hästar (mer eller mindre) men i vissa fall så kanske man inte har råd med en superdyr sadel och därför nöjer sig med en som passar skapligt, typ när man står still, och med hjälp av en svanskappa även får sadeln att inte glida fram i ridningen. Samma sak som hopphästarnas förbyglar. visst visst, det är annorlunda, men det är samma princip iaf:). Jag tycker att förbyglar och bröstor också borde tillåtas:)

Jag är för så lite jox som möjligt på hästen oavsett om jag dressyrar, hoppar, rider ut i skogen eller vad som.
Visst finns det saker som t.ex svanskappa som är okej, men det känns som att tillåter de det nu så kommer det bara rulla på.

Varsågod:
http://www.youtube.com/watch?v=SVqg0XEzu-s

Riktat till alla efter att ha läst hela tråden:
Nej men alltså seriöst, vilket dagisprat det har varit i den här tråden!

Jag själv har absolut ingenting emot svanskappor, tvärtom är det ju superbra om man verkligen inte har en sadel som passar. Ser ju dock hellre att man verkligen försöker hitta en passande sadel innan man tar svanskappa som en "sista utväg".

Det finns ju så myckt skrot som är tillåtet som bara används för att man inte klarar av sin häst, varför kan då inte svanskappor få vara tillåtet som en hjälp?

Riktat till alla efter att ha läst hela tråden:
Nej men alltså seriöst, vilket dagisprat det har varit i den här tråden!

Jag själv har absolut ingenting emot svanskappor, tvärtom är det ju superbra om man verkligen inte har en sadel som passar.

Du lägger dig själv på den nivån du beskyller andra för.:grin:

Man ska inte ha en svanskappa på en sadel som inte passar, man ska ha svanskappa på en sadel som passar, inget annat.

Genom att inte tillåta svanskappa kommer man knappast åt de som rider med illasittande sadel, den kan ligga illa och både störa och skada hästen fast den inte åker fram och de ryttarna får ju rida eller hur?

KL

Jag vill gärna att någon av er i tråden som menar sig ha en häst som jag, förklarar hur ni fått en sadel som passar optimalt och som ligger avstånd: bogens omliggande muskelatur- sadelns ortspets, 5-6 cm.Det innebär att när ni rider och i den gångart bogpendlingen är som störst ändå kan fritt känna hela er hästs bog med handen.

Om hästen är spikrak i ryggen, som min, finns inget sadelläge där sadeln lägger sig och kan få hjälp att greppa fast.
Lutar sedan denna rygg, nedåt, mot en obetydlig manke, hur får någon sadeln att stanna upp, i backen, och på ett bestämt ställe ligga still?

Det finns ju något som heter tyngdkraft, och mot det hjälper inte ett litet antiglidschabrak, och när då revbenen är rundade, samt även bröstbenet är byggt som så att det lutar mot frambenen, hur gör ni?

Spänner man en bra utpassad anatomisk gjord på en sådan häst, menar ni verkligen att gjorden går tvärtemot fysikens lagar och drar sadeln och ryttaren åt andra hållet för att motverka dragningskraften nedåt?

Sedan är en sådan häst som jag har,med revbenen runda, välvda och bröstbenet böjd byggda som en spole, spolen smalnar hela tiden av framåt. När jag då spänner en gjord och sadeln ligger på så är det, även med en anatomisk gjord omöjligt att med gjorden få sadeln att ligga still eftersom sadeln åker ner i nedförsbacken, och gjorden iom detta kommer att åka lite framåt, och eftersom hästen är spolig så blir sadelgjorden direkt lös och förlorar sin verkan.

Så vad har ni för sadlar som klarar av att greppa fast en sadel på ett bestämt ställe, i en rak nedförsbacke?

Jag ser två tilltänkta förklaringar, antingen har ni inte en häst med alla de extriöra defekter för ett bra sadlläge som jag räknat upp eller också är det så att ni inte har fått tag på sadlar som passar optimalt, alltså ligger med 5-6 cm avstånd, utan nöjer er med mindre.

Så ge mig andra förklaringar, mottages tacksamt.

Jag vill bara påpeka att jag inte är motståndare till svanskappor, jag är motståndare till att ha det på dressyrtävling.
Men varför , du kan väl inte påstå att de som rider med svanskappor skulle ha någon som helst fördel gentemot de andra??
Håller du dig ifrån dressyrbanan har jag inga som helst problem med att man har svanskappa
Inte, så det är ok för dig att jag rider i skogen med svanskappa, tackar för det...:grin:

Precis som det måste bli ett visst tryck i nacken av träns, av sadelgjorden runt magen osv...

Jag är helt chockad;) över hur en såpass vanligt och enkelt tillbehör kan riva upp känslor såhär...:D

:rofl: jag med!!

Okej, svanskappa, men vad ska dom tillåta nästa gång? Graman?
Mkt fånig och omogen jämförelse. Menar du att graman har samma funktion på häst och ryttare som en svanskappa? Om jag har problem med att sadeln glider fram, kan jag avhjälpa problemet med en graman? Om jag vill köra ner nosen mellan frambenen på min häst, kan jag då istället sätta på en svanskappa?? Jag ska testa i allfall om det funkar. :grin:
Lindor antar jag att det har med säkerhet att göra, snubbelrisk om lindorna går upp mitt i programmet? Eller så har du utsmyckat hästen onödigt tex om du sätter på 4 vita lindor, det kan helt enkelt se bättre ut för ögat.
Nosgrimma då, varför måste man ha nosgrimma? sporrar, varför får man inte rida utan sporrar annat än på lokal?

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 656
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 471
Senast: Manji
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka