Tillåtet med svanskappa på tävling från 2009!

Sv: Tillåtet med svanskappa på tävling från 2009!

Okej, så ni menar alltså att en häst som slår sig har mindre rätt att få "skydd" än en som inte har ett bra sadelläge?

Vad är det lättast att åtgärda? Hästens benförflyttning och rörelse mönster eller att köpa en sadel som ligger bra...

Och jag tycker faktiskt att ni har sänkt nivån drastiskt på den här disskutionen. Jag tycker det jag tycker, ni tycker det ni tycker. Jag vill inte bli påhoppad bara för att jag inte håller med er. Acceptera att det finns lika många åsikter som det finns människor.

Vissa här är ju något grälsjuka och till och med hackar på personer som håller med denna. Ge er! Jag släpper den här tråden nu, det finns ju ingen mening eftersom man inte kan få framföra sin åsikt utan att bli lynchad för den!

Okej, så ni menar alltså att en häst som slår sig har mindre rätt att få "skydd" än en som inte har ett bra sadelläge?Vad är det lättast att åtgärda? Hästens benförflyttning och rörelse mönster eller att köpa en sadel som ligger bra...
Alltså personligen tycker jag man borde kunna få ha benskydd, men nu är det ju bestämt att man inte får, men att ställa dessa mot varandra anser jag vara fel.

Och jag tycker faktiskt att ni har sänkt nivån drastiskt på den här disskutionen. Jag tycker det jag tycker, ni tycker det ni tycker. Jag vill inte bli påhoppad bara för att jag inte håller med er. Acceptera att det finns lika många åsikter som det finns människor.
Nivån lägger du ju som sagt själv när du jämför graman med svanskappa, det är så befängt det kan bli.
Vissa här är ju något grälsjuka och till och med hackar på personer som håller med denna. Ge er! Jag släpper den här tråden nu, det finns ju ingen mening eftersom man inte kan få framföra sin åsikt utan att bli lynchad för den!
Jag upplever det att det var du som började hacka på TS för hon var glad för att man from 09 får rida med svanskappa på tävling, det är väl kanonbra!!
Sen finns det ju en del andra saker som jag inte förstår varför man tex måste ha som nosgrimma och sporrar, men du kanske vet?

En fråga till TS: var har du fått den informationen ifrån? Jag hittar inget på förbundets sida om det, bara att uppklassning slopas för häst (utom uppklassning från lokaltävling som kvarstår), och ny kvalregel.
Det vore intressant att se om det finns fler stora ändringar.

Senast ändrad av en moderator:

Du lägger dig själv på den nivån du beskyller andra för.:grin:

Man ska inte ha en svanskappa på en sadel som inte passar, man ska ha svanskappa på en sadel som passar, inget annat.

Det var ju precis det jag skrev? :cool:
Använd gärna svanskappa om du måste för att din sadel glider!

Det står i tråden att hon fått information via mail av någon på förbundet...

Men fio vet inte du att alla sadelutprovare är sveriges bästa :grin:

:devil: :angel:

Håller med - särskilt om man frågar dem själva :laugh:

Ännu mer fascinerande är att ingen av dessa Sveriges bästa är ryttare :cool:

Ingen av dem kan testa sina "kunskaper" i praktiken.

För att förtydliga - jag är inte emot svanskappor generellt.

Bara emot Sveriges bästa sadelmakare:p

Senast ändrad av en moderator:

Ännu mer fascinerande är att ingen av dessa Sveriges bästa är ryttare :cool:

Ingen av dem kan testa sina "kunskaper" i praktiken.

Hur kan du veta om de två som jag själv satte denna stämpel på inte rider när du inte vet vilka det är?

En fråga till TS: var har du fått den informationen ifrån? Jag hittar inget på förbundets sida om det, bara att uppklassning slopas för häst (utom uppklassning från lokaltävling som kvarstår), och ny kvalregel.
Det vore intressant att se om det finns fler stora ändringar.

Har skrivit det tidigare i tråden, men jag mailade en kvinna på ridsportförbundet och fick svaret att från nästa år så är svanskappa tillåtet på lokal tävling.

Genom att inte tillåta svanskappa kommer man knappast åt de som rider med illasittande sadel, den kan ligga illa och både störa och skada hästen fast den inte åker fram och de ryttarna får ju rida eller hur?

KL

Jag vill gärna att någon av er i tråden som menar sig ha en häst som jag, förklarar hur ni fått en sadel som passar optimalt och som ligger avstånd: bogens omliggande muskelatur- sadelns ortspets, 5-6 cm.Det innebär att när ni rider och i den gångart bogpendlingen är som störst ändå kan fritt känna hela er hästs bog med handen.

Om hästen är spikrak i ryggen, som min, finns inget sadelläge där sadeln lägger sig och kan få hjälp att greppa fast.
Lutar sedan denna rygg, nedåt, mot en obetydlig manke, hur får någon sadeln att stanna upp, i backen, och på ett bestämt ställe ligga still?

Det finns ju något som heter tyngdkraft, och mot det hjälper inte ett litet antiglidschabrak, och när då revbenen är rundade, samt även bröstbenet är byggt som så att det lutar mot frambenen, hur gör ni?

Spänner man en bra utpassad anatomisk gjord på en sådan häst, menar ni verkligen att gjorden går tvärtemot fysikens lagar och drar sadeln och ryttaren åt andra hållet för att motverka dragningskraften nedåt?

Sedan är en sådan häst som jag har,med revbenen runda, välvda och bröstbenet böjd byggda som en spole, spolen smalnar hela tiden av framåt. När jag då spänner en gjord och sadeln ligger på så är det, även med en anatomisk gjord omöjligt att med gjorden få sadeln att ligga still eftersom sadeln åker ner i nedförsbacken, och gjorden iom detta kommer att åka lite framåt, och eftersom hästen är spolig så blir sadelgjorden direkt lös och förlorar sin verkan.

Så vad har ni för sadlar som klarar av att greppa fast en sadel på ett bestämt ställe, i en rak nedförsbacke?

Jag ser två tilltänkta förklaringar, antingen har ni inte en häst med alla de extriöra defekter för ett bra sadlläge som jag räknat upp eller också är det så att ni inte har fått tag på sadlar som passar optimalt, alltså ligger med 5-6 cm avstånd, utan nöjer er med mindre.

Så ge mig andra förklaringar, mottages tacksamt.

Tack för ett bra inlägg:bow:

Jag hör till skaran "emot svanskappa på allt högre än shettis" men har fått inse att min kunskap är gammal och förlegad och dessutom fel.

Tack vare dina inlägg i den här tråden men också i andra trådar har jag insett att min kunskap om hur en svanskappa ska sitta har varit obefintlig:crazy:

Den enda informationen jag minns är att man skulle kunna få in en hand på högkant mellan korset och svanskappan, något jag nu vet är fel.

Min häst har nu inte riktigt lika dåligt sadelläge som din men hon är överbyggd, smalnar av mot bogarna, har manke, rak rygg, stora bogblad och rakt bröstben.

Att hon har rakt bröstben ställer ju till det eftersom sadelläget är på ett ställe och sadelgjordsläget är 30 cm längre fram, löser jag enkelt med svängd gjord tänkte jag, men så lätt var det ju inte, en svängd gjord stod på högkant med bara en cm anläggningsyta.

Att hitta en sadel som inte kanar fram har jag insett att det finns inte, jag har provat fler sadlar än jag ens vill minnas, inklusive bomlösa av olika sorter.

När jag nu äntligen hittade en sadel som låg bra överallt och som går att hoppa upp ifrån marken på:love: så får jag bita i det sura äpplet och ta på en svanskappa och inse att jag varit bra dum som inte insett tidigare hur den faktiskt fungerar.

I morgon (idag) blir premiären och jag hoppas att det går bra.

Nu hoppas jag ju att min tjeja ska "växa i sig" så att hon inte är så överbyggd när hon vuxit klart, men vad gör det om hon trivs med svanskappa så gör jag det med, fast då får det bli en finare i tärnsjö läder, i samma färg som sadeln och fylld med linfrön:love: nu i början får hon nöja sig med lammskinns ludd och en svanskappa i fel färg;)

egentligen kl

Varför ska man alltid diskriminera shettisar - de är ju hästar, inga leksaker :cool:

Absolut ingen diskriminering från min sida, jag tänker liten häst = liten lätt ryttare;)

Eftersom jag en gång lärde mej att det rycker i svansroten om ryttaren är tyngre, dvs vuxen så har jag haft den synen.

*KL*

Har inte så bra erfarenhet av hur en svanskappa ska sitta eftersom jag inte haft nån sån häst själv som behövt det. men varenda sadel min häst har på sig (utprovade och de ska enligt honom passa perfekt) glider fram mer eller mindre typ varje gång:devil:. så har funderat på att prova svanskappa på honom. men hur ska de egentligen sitta? andras hästar som jag ridit med svanskappa har ju redan suttit där utprovade efter hästen så det har ju bara varit att spänna fast den på angivet hål^^. det är väl därför jag undrar hur de ska spännas?

ursäktar trådkap:s

Läs ginnies inlägg i den här tråden och sök på andra inlägg hon gjort om svanskappor, hon förklarar utmärkt:bow:

Det var riktigt trevligt att höra att du har haft nytta av de skriverierna.:)

Det var riktigt trevligt att höra att du har haft nytta av de skriverierna.:)

Ja du kan verkligen ta åt dej äran till att jag vågade prova själv:bow:

Det blev ingen premiär tur igår, vi hittade tre halvt ihjäl frusna kattungar istället som vi fick ta hand om:crazy: dumma kattskrälle som lämnar dem vind för våg, alltid vid tre veckors ålder, fritt fram för rovdjur och eller kyla att ha ihjäl dem:mad: hon har gjort samma sak med alla sina kullar och eftersom hon är vild, född vild så har jag inte lyckats få tag i henne för kastrering trots tre års försök.
På sommaren har hon lagt dem i stallet och "mormor" har uppfostrat dem men denna gången liksom förra hösten så valde hon att lägga dem i ladugården istället och dit går inga andra katter.
I år hittade vi dem tack och lov i tid, förra året hittade vi bara skinnet av kattungar i hundens mun:(

Nog ot, men idag har vi testat och även om det bara blev en kort skritt runda i värsta ovädret så var det en väldigt trevlig tur med en sadel som låg helt still:love: hästen tyckte jag var konstig först men trivdes sedan.
Hon vågade ta för sig och fick samma steg hela turen som hon annars bara brukar ha de första tio metrarna.

Så tack igen för att du delar med dej av din kunskap och erfarenhet:bow:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 656
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 471
Senast: Manji
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka