Tillåtet med svanskappa på tävling från 2009!

Sv: Tillåtet med svanskappa på tävling från 2009!

*kl*

Jag har haft stora problem med att hitta sadel till min häst. Har haft ut två oberoende sadelmakare som tyckte att min sadel låg bra. Den ena (som även har förespråkat mkt med detta om svanskappa) sa att ALLA sadlar oavsett kommer att åka fram på hästen pga av hans byggnad (ngt överbyggt fullblod). Om hästen inte kunde ha svanskappa så kunde jag ju prova med ett visst antiglid-schabrak.

Jag gjorde så att jag inte riktigt höll med dessa två sadelmakare och åkte därför iväg till en tredje. Han visade med avklädda sadelbommar att bommen ej passade min häst - varför sadeln gled fram. istället fick jag prova en sadel med annan typ av bom. Helt plötsligt gled inte sadeln fram längre och hästen kunde äntligen börja använda frambenen ordentligt och höja ryggen :bow: Skillnaden var enormt! Efter tre månader fick jag bredda sadeln rejält då han hade satt så mkt muskler!

Jag vill bara påpeka att jag inte är motståndare till svanskappor, jag är motståndare till att ha det på dressyrtävling.
Håller du dig ifrån dressyrbanan har jag inga som helst problem med att man har svanskappa.

Sedan behöver ni inte berätta för mig om sadellägen, bogens rörelse och liknande, jag är fullständigt medveten om det.

Jag håller med till viss del, det är ju samma sak med dom hästar som enligt ägarna inte kan ha bett i munnen :confused: Då kan man ju tillåta bettlöst oxå.
Jag vill absolut inte utesluta någon från att tävla men nu tror jag kanske det tyvärr kan blir risk för att vi får se mer svanskappor än bra liggande sadlar, iallafall i dom lägre klasserna. Mentaliteten "vi slänger på en svanskappa istället för att köpa en ny sadel för det är billigare"

Jag tror alla er som har vänt ut och in på hästsverige för att få tag i en passande sadel men som inte lyckats så ni behöver inte ta åt er.

Jag har haft ute 2 av Sveriges duktigaste till min häst, har provat mycket och beredd att lägga upp 40000 kr, bara en sadel passar, den finns inte.

Den finns inte för att du har haft ute hela 2!! st sadelprovare :confused:

2 av Sveriges duktigaste?? Jag lovar dig det finns säkert en radda människor som tycker just dom 2 är Sveriges sämsta och att just 2 andra är Sveriges bästa ;)

Vad har din häst för avvikelser som gör att inga sadlar passar?

Oj då , där ser man! Jag undrar om din nr 3 är med på Ginnies lista över dom 2 duktigaste i Sverige :rofl:

Eller annars så kan du ju kanske droppa namnet via pm till henne/honom :idea:

*kl*

Men snälla! Tycker ni som är motståndare att svanskappan borde tas bort på ponny också? För det är ju faktiskt synd om alla ponnyskruttar som får dras med den hela livet... Sedan så är det såhär att bara för att man har en häst över ponnymått så betyder inte det att den har ett bra sadelläge och sadelgjordsläge utan det finns alla sorter.

Någon nämde att nu är det ju bara att slänga på en svanskappa istället för att köpa ny sadel, visserligen sant men hur många storhästryttare vill egentligen ha svanskappa så i de flesta fall så provas nog en ny sadel ut.

Jag rider min fjordhäst bland stora hästar och hon har verkligen inget bra sadelläge. Överbyggd, smala bogar, böjd bröstbenskurva och megabred, jag har änsålänge inte hittat en bomsadel som legat still i alla lägen så för att skona hästen så sitter svanskappan där. Tro mig jag har försökt hur länge som helst att hitta något som ligger stilla men det är bara bomlöst som funkar.

Jag tror säkert att det finns sadlar till alla hästar utan att behöva svanskappa om man har tid och pengar.

Men. Nu finns det människor som har köpt en häst utan gott sadelläge som vill lulla i skogen och tävla lite, människor som inte har de pengar som krävs för att tillslut efter en tids testande hittar det optimala. De har en sadel som ligger bra när den är på plats, men som åker fram. Svanskappan kan snabbt och billigt sättas på plats (så länge hästen tillåter) och ger ekipaget betydligt bättre förutsättningar.

Du har fel i ditt resonemang, det finns inte sadlar till alla hästar som kan ligga still och det hjälper inte alls att lägga ner all tid och all peng på att få en sadel till dessa hästar.

Förklara för mig hur en häst som har spikrak rygg och som är högre i bakre delen av sadelläget, alltså lutar framåt, hur den sadeln ska ligga still när ryttaren kommer upp? Den kanar ju t.o.m ner utan ryttare, trots antiglid och gjort.

Jag har t.o.m provat sadlar till min med bommar som passar ryggmuskelaturens vinkling, det har du antagligen inte gjort.

KL

En häst som har ett sadlläge som gör att sadeln åker fram kommer hela tiden, av sadeln, få sin bogmuskelatur ihopklämd, den utvecklas inte som den ska eller kan. Om man då har svanskappa en tid, så bogmuskelaturen kommer fritt kan det bli så att sadeln, senare, när muskelaturen växt till, kan ligga still, utan svanskappa, tyvärr hör inte min häst dit.

Samma med sommarfeta hästar, svanskappa kan behövas en tid, tills magen minskar så att bogens muskler kan utvecklas fritt.

Han visade med avklädda sadelbommar att bommen ej passade min häst - varför sadeln gled fram. istället fick jag prova en sadel med annan typ av bom.

Det beror på att om bommens vinkling kommer rätt mot ryggmuskelaturen så får sadeln bättre fäste.

Vad har din häst för avvikelser som gör att inga sadlar passar?

Helt rak rygg, men den är i kraftig nedförsbacke,obetydlig manke, bogen före den obetydliga manken,välvda runda revben, samt böjt bröstben.Liksom allt på en gång.;)

Oj då , där ser man! Jag undrar om din nr 3 är med på Ginnies lista över dom 2 duktigaste i Sverige :rofl:

Eller annars så kan du ju kanske droppa namnet via pm till henne/honom :idea:

Skratta lagom,men du brukar inte läsa så dåligt, jag skrev två av Sveriges duktigast. Det innebär inte att jag inte förstår att det finns fler, eller hur?:cool:

Sedan kan det vara så att vi faktiskt har haft ute samma, inte så många sadelutprovare som har full koll på sadelbommarna och dess vinklingar gentemot ryggmuskelaturen.

Den finns inte för att du har haft ute hela 2!! st sadelprovare :confused:

För att vara övertydlig, jag har haft ute 4 till, men de har inte arbetat så länga att de anses vara några av Sveriges bästa. Behöver jag säga att alla de gick bet?

Senast ändrad:

spelar ingen roll hur du säger det, det är en självklarhet att det MÅSTE bli ett tryck i svansen. annars skulle det ju inte finnas någon anledning att ha svanskappan.. sen kan man diskutera hur stort trycket blir och hur negativt det påverkar hästen. men påstå inte att det inte drar i svansen..

Precis som det måste bli ett visst tryck i nacken av träns, av sadelgjorden runt magen osv...

Jag är helt chockad;) över hur en såpass vanligt och enkelt tillbehör kan riva upp känslor såhär...:D

Helt rak rygg, men den är i kraftig nedförsbacke,obetydlig manke, bogen före den obetydliga manken,välvda runda revben, samt böjt bröstben.Liksom allt på en gång.;)

Så där ser min okså ut. Det är ett helsike :devil:. Har dock inte behövt ta till svanskappa utan väl utprovad sadel + antiglidschabrak från Equest (man får specialbeställa direkt från tillverkan så det går på +10% om man vill ha den riktigt bra modellen i dressyrschabrak) + antiglidpadd + bred anatomisk lädergjord. DÅ sitter det på plats :angel:.

Jag funderar på hur många som kört häst/ponny utan baksele, då kan man ju snacka om tryck i svanskappan.

Det eventuella trycket av en svanskappa på en sadel torde vara ganska försummbart i jämförelse.

Det låter intressant, du har ingen bild?

Du beskriver en dragster???:eek: Har den korta framben också? Använder inte du din häst till hoppning?

Jag är lika intresserad som fio av en bra ryggbild på denna pålle...

En dragster har jag haft! O hon fick tillsist en sadel efter mkt letande!

*kl*

Var har du fått information kring 2009 TR?

Vilka fler förändringar kommer?

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 656
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 471
Senast: Manji
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka