Tillåtet med svanskappa på tävling från 2009!

L

LiselotteA

Hejsan allesammans!
Vill bara meddela att jag är så himla glad att TR ÄNTLIGEN ändras till 2009 och man numera får tävla häst med svanskappa i alla fall på lokal tävling!

Nu är det bara en tidsfråga innan det godkänns på övriga nivåer också!

HURRA för alla hästar som behöver svanskappa!!!

Sv: Tillåtet med svanskappa på tävling från 2009!

Vad bra :laugh:.

Om jag mot all förmodan skulle få för mig att beträda en tävlingsbana igen eller om någon annan vill ta en sväng med min spole:p.

För övrigt fattar jag inte varför det inte var tillåtet med svanskappa men med nästan vilket järnskrot som helst i munnen...

Åh toppen! Hade sadelprovare ute till ridskolehästarna för några veckor sen och fick reda på att "min" häst är svanskapps häst. Så detta kan inte komma mer lägligt u när jag går över till stor häst vid årsskiftet :D

Ja inte ser det så roligt ut på en dressyrhäst. Min syster hade svanskappa på sin 170 cm häst. Den råkade dessutom vara gulbrun så den såg ut som en förväxt jätteponny. När hon började klättra uppåt i klasserna så vägrade hon dock att ha denna mer och skaffade en slags "vojlock" med stöd fram så att sadeln inte skulle glida fram. Funkade hyfsat. Kommentaren var inte illa menad men jag vet att syrran var förtvivlad.

Gud va skönt! Då vet jag att jag iaf kan ha en av mina sadlar from. nästa år! :D

Ja inte ser det så roligt ut på en dressyrhäst. Min syster hade svanskappa på sin 170 cm häst. Den råkade dessutom vara gulbrun så den såg ut som en förväxt jätteponny. När hon började klättra uppåt i klasserna så vägrade hon dock att ha denna mer och skaffade en slags "vojlock" med stöd fram så att sadeln inte skulle glida fram. Funkade hyfsat. Kommentaren var inte illa menad men jag vet att syrran var förtvivlad.

Tråkigt att man ska behöva vara förtvivlad för att man skonar sin häst från kraftigt obehag när sadeln ligger på bogarna... Skulle inte jag vara... Nu rider jag inte med svanskappa, men i vilket fall som helst så hade jag valt det alla gånger framför en skadad häst.

Det är dags att man kommer in i 2000-talet även i dressyrvärlden och uppskattar de hjälpmedel som finns för att underlätta för hästen, och även ryttaren ska nämnas!

Det är aldrig moraliskt riktigt att välja det estetiska framför vad som passar hästen...

Fast ju mer hjälpmedel som tillåts i dressyren dessto längre bort från dressyren kommer man ju...

Förlåt för OT

Fast dressyr innebär ju inte att hästen ska tvingas stå ut med en sadel som ligger på bogarna, eller hur? Dressyr innebär ett mjukt kommunicerande mellan häst och människa vilket knappast kan störas av att hästen har en svanskappa!

Fast svanskappa ger ju inga direkta fördelar mot andra ekipage, bara samma förutsättningar som hästar med bra sadelläge.

Försök att fixa snygga ökningar sittande framme på halsen....:mad:

Det är dags att man kommer in i 2000-talet även i dressyrvärlden och uppskattar de hjälpmedel som finns för att underlätta för hästen, och även ryttaren ska nämnas!

Jag syftade mest på den här meningen och framförallt sista biten om ryttaren, jag gillar inte tanke sättet. Okej, svanskappa, men vad ska dom tillåta nästa gång? Graman?
Som någon sa så finns det ju andra sätt att få sadeln att inte åka fram.
Men, att man ska tillåta hjälpmedel som underlättar för ryttaren? Nej tack, då är det ju lika bra att lägga ner.
Jag är för så lite jox som möjligt på hästen oavsett om jag dressyrar, hoppar, rider ut i skogen eller vad som.
Visst finns det saker som t.ex svanskappa som är okej, men det känns som att tillåter de det nu så kommer det bara rulla på.

Fast ju mer hjälpmedel som tillåts i dressyren dessto längre bort från dressyren kommer man ju...

Förlåt för OT

Ehhhh... nu vet jag inte riktigt... har väl ingenting att göra med hur man dresserar hästen om sadeln åker fram.. lite mysko kommentar.

Jag syftade mest på den här meningen och framförallt sista biten om ryttaren, jag gillar inte tanke sättet. Okej, svanskappa, men vad ska dom tillåta nästa gång? Graman?
Som någon sa så finns det ju andra sätt att få sadeln att inte åka fram.
Men, att man ska tillåta hjälpmedel som underlättar för ryttaren? Nej tack, då är det ju lika bra att lägga ner.
Jag är för så lite jox som möjligt på hästen oavsett om jag dressyrar, hoppar, rider ut i skogen eller vad som.
Visst finns det saker som t.ex svanskappa som är okej, men det känns som att tillåter de det nu så kommer det bara rulla på.

Svanskappa är även ett hjälpmedel för ryttaren.. försök och sitt helt korrekt som sadeln ligger framme på manken? eller få en totalt lösgjord häst, när den har spänningar i hela ryggen.. Man har inte direkt hjälp av sadeln då...

Ditt resonemang håller ungefär lika långt som till benskydd på hopphästar... Det är till för att skydda hästen mot obehag.. (förhoppningsvis i de flesta fall i alla fall).. och det är precis vad svanskappan är till för...

Tror inte de människor som är medvetna nog att sätta på en svanskappa på hästen använder graman faktiskt...

Finns en jättebra artikelserie om sadelinpassning på Agrias hemsida som jag tycker du borde läsa.. där finns en hel del bra synpunkter varför svanskappa borde vara tillåtet, och det nu ÄNTLIGEN är!

Nej, jag tror mer det beror på att de ryttarna på hästarna som rids utan svanskappa är rädda för konkurransen..;)

Hmm varför inte köpa en sadel som passar istället :confused:

Tänkte precis samma sak. Men det borde ju finnas ngn förklaring till att man väljer en svanskappa istället för en passande sadel till hästen?

Tänkte precis samma sak. Men det borde ju finnas ngn förklaring till att man väljer en svanskappa istället för en passande sadel till hästen?

Ja troligtvis för att dom sadlar som passar sådana hästar (har en själv) kostar runt 30 lapp idag.
Jag hade tur som bara betalade 15 fast det var ju typ 6-7 år sedan.

Tja.. du får gärna komma hit och prova ut en, som både stor hästaffär och andra mindre sadelprovare tydligen har misslyckats med...

Tro det eller ej, men i den här världen så finns det faktiskt hästryggar som det inte finns en sadel till, som man inte behöver hjälpa... Konstigt vore väl annars, eftersom hästar är individer inte inte fabrikstillverkade...

(Såklart finns det måttbeställda, men det inte är inte säker de kan ligga stilla och inte åka fram heller, tex på en överbyggd häst.)

Svanskappa är inte mer allvarligt än att använda en fyllnadspadd tex, så jag förstår inte problemet..

Jag tycker du ska läsa vad jag skriver inna du börjar uttala dig om saker och ting.

Jag skriver på minst två ställen att jag inte har nått problem med svanskappa, men undrar vart de ska sluta, tillåter man en sak kommer de som har en annan sak snart börja gapa om att deras grej ska tillåtas också. Varför får hon ha svanskappa när jag inte får ha lindor? Hästmänniskor och framförallt tävlingsryttare är ju som de värsta småbarnen ibland.

Som parantes tror jag hästen överlever de 5 minuter det tar att ratta runt banan utan svanskappa.

Jag tycker du ska läsa vad jag skriver inna du börjar uttala dig om saker och ting.

Jag skriver på minst två ställen att jag inte har nått problem med svanskappa, men undrar vart de ska sluta, tillåter man en sak kommer de som har en annan sak snart börja gapa om att deras grej ska tillåtas också. Varför får hon ha svanskappa när jag inte får ha lindor? Hästmänniskor och framförallt tävlingsryttare är ju som de värsta småbarnen ibland.

Som parantes tror jag hästen överlever de 5 minuter det tar att ratta runt banan utan svanskappa.

Men jag läser ditt inlägg... och vad jag förstår så är du inte nöjd med att de har tillåtit svanskappa, för vad ska det då sluta?

Jag tycker personligen att alla hjälpmedel som gör att hästens utrustning ligger som den ska,ska tillåtas, ungefär som paddar redan är det idag.. eller sadelgjordsskydd för känsliga hästar osv osv.... Lindor är nog inte ett av dom faktiskt...

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 058
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 846
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 476
Senast: Manji
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka