Tillåtet med stigbett i hagen?

pastejja

Trådstartare
Känt stuteri och de har 2 av 2 ggr haft stigbett på en av hästarna i hagen. Idag på rätt håll, förra gången på fel. Är det tillåtet att ha det i hagen (ryser)? För mig fanns det inte ens på kartan..
/U

Sv: Tillåtet med stigbett i hagen?

Så länge det inte är obehag för hästen eller kan skada den så tror jag inte att det är förbjudet. Djurskyddslagen är ju väldigt allmänt skriven och säger ju egentligen bara att en hästs utrustning ska vara väl anpassad, utformad och i sådant skick att den inte orsakar hästen någon skada eller sjukdom. Samt att en häst ska hanteras väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

Jag kan inte riktigt förstå varför man skulle vilja ha stigbettet på i hagen??
Jag antar att bettet kan hamna fel i munnen på hästen lätt och orsaka skada och då går det under djurskyddslagen.Beror nog på vilken inspektör man ringer men de flesta skulle nog ge ägaren en tillsägelse om att ta bort det bara.

Tillåtet eller inte, det låter mycket konstigt :crazy: Jag ryser vid tanken bara om hästen fastnar i bettet.

vad är syftet? är hingsten så vild att dom inte klarar av att tränsa honom ute?

Jag tror inte risken att dom skulle skada sej är så stor faktiskt, det är inte så att det hänger ner något trampa på eller så.

Jag tror en del har det i hagen på hingstar som är svåra att leda annars och som det skulle vara svårt att få på stigbettet igen om man tog av det.

Nej jag tycker inte det är bra, och jag tror de flesta tar av det men inte är det så ovanligt inte. Stora stuterier med avelshingstar vill kanske inte riskera problem om de har olika erfaren personal som hanterar hingstarna tex. De går ju oftast ensamma i så fall så risken att de busar och råkar göra varandra illa med bettet finns inte. (Vore värre om det var flera hästar i hagen tex)

Men jag kan tycka att man ska kunna ta av det och ha bara grimman i hagen och helst även kunna leda utan stigbett, men det är ju en fråga om vilka hästar det är, vilken personal det är och andra omständigheter så det går inte att säga generellt.

På grund av hästar i boxvila leder jag dem oftast med stigbett nu när de har massa uppdämd energi (aldrig annars då de normalt sett är snälla och väluppfostrade) - men aldrig i mitt liv att de skulle ha det på sig i hage eller box! :eek:

Om de har svårt att tränsa hingsten ute i hagen kan de ju ta kedjegrimskaft och dra kedjan över nosen - då borde de kunna tränsa med stigbettet även ute i hagen? :confused:

Det funderade jag också på? :confused:

jag kan tyvärr inte ladda in bilder till photobucket från jobb, någon snabb frivillig som hjälper till? Jag fotade båda gångerna.

Jag föredrar att använda kedja. Jag kan bara tänka mig hur illa det kan sluta om hästen fastnar i något.. vad som helst kan de ju fastna i..
/U

Har du bilderna på epost och kan maila eller pm:a över dem kan du maila/pm:a dem till mig. :)
Annars väntar vi helt enkelt tills du kan ladda upp dem själv.

:confused:

Ja det sista puckot är tydligen inte fött än.

Ibland är man glad över att man missar såna saker IRL!

Här kommer - via mig - den utlovade bilden från pastejja! :)

stigbett.jpg

Och min kommentar till bilden är... Jaa... Hur kommer man ens på att göra vissa saker? :crazy:

Här kommer - via mig - den utlovade bilden från pastejja! :)

stigbett.jpg

Och min kommentar till bilden är... Jaa... Hur kommer man ens på att göra vissa saker? :crazy:

Dom kanske hade nån praktikant i stallet som inte visste hur man satte på det:angel: Och som inte heller visste att man skulle ta av det i hagen:rofl:

Fast pastejja skrev väl att de satte det så? Eller så tolkade jag det fel!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 822
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix