Sv: Tillåtet med stigbett i hagen?
Fö tycker jag att det är alldeles för lite fokus på hanteringsbart psyke inom aveln och alldeles för mycketfokus på ridbarhet/prestation, inom vissa raser.
En hingst kan vara bäst inom sin gren, men ha ett helvete till psyke... ÄNDÅ avlas det på denna...
Sedan tar stoägare som har mediokra ston och avlar på en hingst som är "halvt galen", ofta med mycket nerver, och får en avkomma som får mediokra gångarter med ett psyke from hell och nerver utanpå skinnet.
De som klarar av att rida en sådan häst har inget intresse i att köpa en häst med mediokra gångarter.
Därför hamnar dessa hästar hos lilla Anna som behövde en läromästare och abssolut inte ska ha en häst med psyke form hell och nerverna utanpå, men hästen var billig och den hade bra stam...
Även inom travet förekommer detta, och dessa hästar hamnar alldeles för ofta hos nybörjare som ska få sin första häst.
Vi som har travare som är mer rutinerade är så smarta att vi inte köper dessa vildjur eftersom vi vet att det finns så pass mycket travare tillsalu att det inte är värt att köpa den galna, när den snälla är lika billigt.
Fram för mer psykemedvetenhet inom avelsbedömningen...
Detta är också lite OT och lite glädjeskrytt om min häst
Hon är travare och snällare och mer väluppfostrad häst får man leta efter. Nu är det ju inte så att hon följer mig utan grimskaft till och från hagen varje dag ( skulle iofs klara av det efter lite träing för hon är så bra, men det är vanlig hantering jag menar nu). Hon är snäll att lasta, verka, ha på gången, i boxen, i transporten, leda, rida, osv osv osv osv i evighet. Trygg häst helt enkelt, aldrig sur eller vrång utan alltid snäll och go. Hon skulle aldrig någonsin bita eller sparka någon ens av misstag, så klok som få!
Hon är helt enkelt bara jävligt underbar! Och jag är jätteglad att hon är min!
Hon är en travare på 16 år och brukar benämnas som snällast i stallet ( bland halvblod som tävlar, vissa på medelsvår nivå), hon kostade mig 3000 kr med ALL tänkbar utrustning, som sadel ( värd några tusen) n massa täcken, borstar, grimmor, träns osv. Hon är verkligen en pärla!
Jag blir självklart glad när folk säger att hon är snällast i stallet, men samtidigt förvånad. HUr kan folk acceptera annat än snälla hästar? Hästar som fjantar när man leder, steppar runt på gången, slår i boxen och tramsar rent allmänt? Det gör inte jag. Oavsett ras och tävlingsnivå. Jag vill att fler hästar är som Akima i psyket. Kan man inte få både prestation och psyke när man avlar?