Tillåtet med stigbett i hagen?

Sv: Tillåtet med stigbett i hagen?

De kan inte äta bra med det i munnen så låt oss hoppas att hästarna inte får lunch ute.

Det kanske sitter så för att hästen inte skall kunna äta?
Den kanske käkar jord/staket/träd eller något annat dumt annars.
Eller är konvalescent och får inte äta alls.

Fö tycker jag att det är alldeles för lite fokus på hanteringsbart psyke inom aveln och alldeles för mycketfokus på ridbarhet/prestation, inom vissa raser.

En hingst kan vara bäst inom sin gren, men ha ett helvete till psyke... ÄNDÅ avlas det på denna...

Sedan tar stoägare som har mediokra ston och avlar på en hingst som är "halvt galen", ofta med mycket nerver, och får en avkomma som får mediokra gångarter med ett psyke from hell och nerver utanpå skinnet.

De som klarar av att rida en sådan häst har inget intresse i att köpa en häst med mediokra gångarter.

Därför hamnar dessa hästar hos lilla Anna som behövde en läromästare och abssolut inte ska ha en häst med psyke form hell och nerverna utanpå, men hästen var billig och den hade bra stam...

Även inom travet förekommer detta, och dessa hästar hamnar alldeles för ofta hos nybörjare som ska få sin första häst.
Vi som har travare som är mer rutinerade är så smarta att vi inte köper dessa vildjur eftersom vi vet att det finns så pass mycket travare tillsalu att det inte är värt att köpa den galna, när den snälla är lika billigt.

Fram för mer psykemedvetenhet inom avelsbedömningen...

Vore det inte bättre med en sådan stop feed korg eller vad de nu heter? Sådan munkorg som inte skadar hästens mun?

Vore det inte bättre med en sådan stop feed korg eller vad de nu heter? Sådan munkorg som inte skadar hästens mun?

Inte vet jag.
Jag har ingen erfarenhet av varken eller.
Men munkorgarna har väl sina problem de också.

Jag tror att det finns en orsak till detta felvända bett.
Och det vore verkligen intressant att få veta vilken.
Hoppas TS ringer och frågar.

Dels har dom trådar ovanför staketet så där gnager den nog inte.....Dels hindrar inte ett stigbett som sitter så att hästen tuggar.

Det som däremot kan hända är att den fastnar med ringen om den står och grejar och gnider med nosen, ev för att får bort det som sitter där.......:cool:
Det är hur som helst ännu mer oansvarigt att ha ett bett så än på det "rätta" sättet, i hagen.

Nej jag funderade bara.

Ja det vore intressant att få veta.
Iom att bettet var rättvänt dagen efter så kan vi anta att det inte var meningen att det skulle sitta på så.

*Kl*

Jag vill på det bestämdaste protestera mot hur ord som grisigt, svin och gris används i tråden. Det är varken mer eller mindre en förolämpning och dessutom rasistiskt att pådyvla det ädla djuret svin/gris negativa egenskaper av typ dom som ouppfostrade hingstar uppvisar. :mad:

Svin är mentalt på område efter område mer begåvade än hästar, fr a hingstar, och skall respekteras såsom varande ett högre stående djur.

Därför, använd fortsättningsvis i stället uttryck som galen, felhanterad, livsfarlig, ouppfostrad, korkad etc. Då slipper vi också få tråden stängd p g av olämpligt språkbruk! :laugh:

LIA

det är som vår granne, som har ett föl fött i somras som går med grimskaft i hagen?! Det är precis så att det inte släpar i marken.. först trodde vi att de hade glömt ta av det men sen har vi sett att fölet alltid har det så (när vi åkt förbi kanske 5ggr). Fölet verkar inte ha obehag av det, men vi har ju bara sett det när fölet stått still. Kan ju inte vara roligt att trampa på det hela tiden när man betar.. Antar att dom har det för att fölet är svårfångat, men då tycker jag inte att detta är den lämpligaste metoden till att få den mer lättfångad.

jag tycker inte hästar ska behöva ha utrustning i hagen om det inte finns skäl till det. I hagen ska hästarna vara "fria".

Det såg ut som om någon hade blandat ihop den med en kapson.

Fast en kapson lämnar du ju inte i hagen så då kan man undra hur de tänkt där.
Sen är väll själva tanken med en kapson att den inte är något som ska ligga i munnen utan "utanpå" hästen? Iallafall de kapson jag sett.
Sedan kan en kapson givetvis kombineras med ett bett men de jag sett har inte varit tillverkade som ett "kombobett" med både en kapson och ett bett ihop, i samma konstruktion och inte går att dela på.

Förlåt ts, detta är eg helt ot men..

Jag konstaterade att eftersom hästen inte var hemsk helatiden så var det itne lynnesfel, skrev aldrig att du påstått det. Jag klargjorde att vi kunde stryka det alternativet.

En hingst som inte blir korrigerad i tid är ouppfostrad tills dess korrigeringen tas om hand.
Vilket skall göras av Kunnig person.

Precis som i naturligt tillstånd så ska inte hingsten avra den som är ledaren över flocken, om det är hingsten som är ledare så kommer hingsten inte att må bra. De är födda att följa ett sto.

Jag hävdar fortfarande att en hingst som inte är hanteringsbar är ouppfostrad, oavsett om det finns andra hingstar i närheten eller inte. Han ska inte behöva hävda sig mot dessa för den som ska vara högs i rang är människan.

En hingst är inte en "gris", är den ouppfostrad, och folk därmed kallar den en gris, så ligger det på människan att uppfostra och inte skylla hans beteende på allt annat.
Det yttersta ansvaret för hästen svälmående och hanteringsbarhet ligger på oss.
Människan är den som har det yttersta ansvaret,

:bow::bow::bow:
Mycket bra!

Egentligen är det ju inte helt OT iom att detta med hanteringsbar inte bara gäller hingstar utan alla hästar. :) Så du bryter ju inte mot trdens ämne.

Nu kanske det finns en anledning till varför hästen letts med stigbett, den kanske är extra stuttsig pga boxvila.

Men att leda en häst konstant med stigbett är inte en lösning i min värld. Det är att gömma problemet.

Senast ändrad:

Hästen kanske hade bettet för invänjning, eller? Är inte det möjligt? :)

Om så är fallet så finns det bra mkt bättre och säkrare bett för hästen att ha på sig om den nödvändigtvis måste ha bett utan att vara under uppsikt. :crazy:

Jag blir så lessen när jag hör att folk ha stigbett på hästarna ute. ;( Jag har jobbat på en del hingst stationer som har haft HEMSKA HINGSTAR!! men aldrig att dom skulle låta dom ha det kvar i hagen. Oftast så har vi använt kedja. Vissa hingsthållare jag har träffat på har haft kedjan i munnen på besvärliga hingstar men vi har alltid kollat munnen efter som satt kedja där.
Jag tror att det är folket som är rädda för hästen om dom gör på detta viset, jag skulle ifrågasätta varför dom gjorde så!!
Fråga vad det är bra för!! Får inte hästarna nå mat ute? vore jag häst så skulle inte jag vilja ha ett sådant på mig.

Jag kan tycka att en ilsken, svårhanterlig hingst inte är något bra avelsmaterial.

Jag kan tycka att en ilsken, svårhanterlig hingst inte är något bra avelsmaterial.

Lite vad jag tänkte också. Jag vågar nästan påstå att de flesta i Sverige inte behöver några topphästar där mentaliteten ursäktas pga hög kapacitet

Fö tycker jag att det är alldeles för lite fokus på hanteringsbart psyke inom aveln och alldeles för mycketfokus på ridbarhet/prestation, inom vissa raser.

En hingst kan vara bäst inom sin gren, men ha ett helvete till psyke... ÄNDÅ avlas det på denna...

Sedan tar stoägare som har mediokra ston och avlar på en hingst som är "halvt galen", ofta med mycket nerver, och får en avkomma som får mediokra gångarter med ett psyke from hell och nerver utanpå skinnet.

De som klarar av att rida en sådan häst har inget intresse i att köpa en häst med mediokra gångarter.

Därför hamnar dessa hästar hos lilla Anna som behövde en läromästare och abssolut inte ska ha en häst med psyke form hell och nerverna utanpå, men hästen var billig och den hade bra stam...

Även inom travet förekommer detta, och dessa hästar hamnar alldeles för ofta hos nybörjare som ska få sin första häst.
Vi som har travare som är mer rutinerade är så smarta att vi inte köper dessa vildjur eftersom vi vet att det finns så pass mycket travare tillsalu att det inte är värt att köpa den galna, när den snälla är lika billigt.

Fram för mer psykemedvetenhet inom avelsbedömningen...

Detta är också lite OT och lite glädjeskrytt om min häst :)

Hon är travare och snällare och mer väluppfostrad häst får man leta efter. Nu är det ju inte så att hon följer mig utan grimskaft till och från hagen varje dag ( skulle iofs klara av det efter lite träing för hon är så bra, men det är vanlig hantering jag menar nu). Hon är snäll att lasta, verka, ha på gången, i boxen, i transporten, leda, rida, osv osv osv osv i evighet. Trygg häst helt enkelt, aldrig sur eller vrång utan alltid snäll och go. Hon skulle aldrig någonsin bita eller sparka någon ens av misstag, så klok som få!

Hon är helt enkelt bara jävligt underbar! Och jag är jätteglad att hon är min!

Hon är en travare på 16 år och brukar benämnas som snällast i stallet ( bland halvblod som tävlar, vissa på medelsvår nivå), hon kostade mig 3000 kr med ALL tänkbar utrustning, som sadel ( värd några tusen) n massa täcken, borstar, grimmor, träns osv. Hon är verkligen en pärla!

Jag blir självklart glad när folk säger att hon är snällast i stallet, men samtidigt förvånad. HUr kan folk acceptera annat än snälla hästar? Hästar som fjantar när man leder, steppar runt på gången, slår i boxen och tramsar rent allmänt? Det gör inte jag. Oavsett ras och tävlingsnivå. Jag vill att fler hästar är som Akima i psyket. Kan man inte få både prestation och psyke när man avlar?

ja men inte avelshingstar... hur menar du då att aveln skulle gå framåt om vi kastrerade alla hingstar? det är en avelshingst jag talar om.

Så alla hingstar som finns är galna? :confused: Så det går bara att få hingstar som är galna, till vår avel?
:grin:
Människan får ta sitt ansvar och inte använda ilskna hingstar inom aveln. Sen är det En sak att ha en hingst som är "hemsk" för att den är felhanterad, och en helt annan sak att ha en hingst som är hemsk för att den är det mentalt/nedärvande.
Tyvärr är det svårt ibland att kunna se skillnaden.

Mer psykepoäng på avelsvärderingen!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 822
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix