Tillåtet med stigbett i hagen?

Sv: Tillåtet med stigbett i hagen?

jag har fattat det som om att hon gått/åkt förbi bara och sett hästarna/hästen i hagen

Fast om hästen flippat bettet själv borde väl remmen vara vriden där den fästs mot ringarna och det är den ju inte.

Dom kanske hade nån praktikant i stallet som inte visste hur man satte på det:angel: Och som inte heller visste att man skulle ta av det i hagen:rofl:
Jag tycker också att det ser ut så. Tror inte hästen har vridit runt bettet på egen hand för då borde nackremmen som sagt vara vriden och "ut och in" längst ner, vilket den inte är.

Pastejja: Har du sett hästen/hästarna(?) något mer med stigbett (på felaktigt vis) i hagarna?

om m an kan bör m an ju slippa använda det. men att leda idet är ju ok.

Altså det sitter både upp och ner och bak o fram (spännena på höger sida man har dem alltid på vänster) Varför stannade inte ts och frågade:confused: Det verkar absolut vara nån som satt det fel och då ockå missat att det ska tas av i hagen så det hade väl varit all anledning att istället för att fota och förfasa sej på buke, leta upp nån och påpeka det:cool:

Är det lag på att ha spännen på vänster sida?
Alla kanske inte vill få sina hästar så "vänstervridna" som det är vanligt att många blivit.

Lite dumt inlägg eller hur? Vad har spännet med vilken sida man leder hästen att göra:rofl: Jag skrev hur man brukar ha...Någon har uppenbarligen satt det fel, det var poängen.

ett sätt skulle väl vara att träna sin häst med att kunna kommunisera så att man inte behöver leda sin häst utan att den följer dig vart du än går ändå hihi;) inget är omöjligt ;) men om man lägger ner den tiden att lära sig själv hur man gör och tränar med sin häst så slipper man alla leda problem ju ;)

ett sätt skulle väl vara att träna sin häst med att kunna kommunisera så att man inte behöver leda sin häst utan att den följer dig vart du än går ändå hihi;) inget är omöjligt ;) men om man lägger ner den tiden att lära sig själv hur man gör och tränar med sin häst så slipper man alla leda problem ju ;)

:confused::confused::confused:

Vad i all världen pratar du om nu? Vem kan inte leda sin häst:confused:

Stackars pålle... Hur lyckas man sätta ett stigbett fel?

Jag har försökt vrida det i min hjärna för att se om hästen själv kunnat lyxas göra dteta men kan inte se att det går utan att sidremmarna skulle bli snurrade.

Hade en helgpersonal i ett stall som lämnade stallägarens hingstar med stigbettet på utan att hästägaren visste om detta. (helgpersonalen hade tillstånd att leda hästarna i stigbett). Efter att jag ringt stallägaren och sagt till om det så fixade det sig. Helgpersonsalen fick inte ens skäll.

De kan inte äta bra med det i munnen så låt oss hoppas att hästarna inte får lunch ute.

Hästen på bilden hade en lite "barnslig" blick så kanske det är en unghäst/unghingst? Och stallpersonal är rädd för att leda ut den och inte fattar att ta av stigbettet?
Eller så är det inte det...
Bara en tanke.

Iallaflal tycker jag du ska ta kontakt med stallet och säga att stigbettet var avigt häromdagen. Du behöver ju inte ens ifrågasätta att hästarna går med stigbett i hagen, säg bara att det satt fel väg och att du ville göra ägaren uppmärksammad om det, de kanske har en praktikant eller ny hästskötare. Det är ju bra om stallägaren får veta att hästen hade det fel.

Senast ändrad:

vad har stigbett för verkan? :$

Stigbettet känns för hästen ungefär som ett vanligt bett så länge man lägger tryck bakåt eller neråt/bakåt. Men vid tryck framåt ökar trycket i munnen samt att det verkar i nackremmen. Bettet är framtaget för stegrande hästar - därav att bettet ej inverkar skarpt förrän grimskaftet dras framåt/hästen reser sig/kastar sig bakåt - och därav namnet STIGbett (på engelska rearing bit. Rearing = stegring/stegrande).

i ett stall jag jobbade förut hade vi en hingst som var så jävla grisig att jag har aldrig sett maken på det :crazy: alltså han försökte slå ner folk och rida på dem och gud vet vad. världens trevligaste häst i stallet och när man jobbade han men att leda han till hagen var på liv och död. han var kung i stallet och ute på gården och de skulle tydligen alla veta om!!!

han gick med stigbettet på sig i hagen för de var totalt omöjligt att ta på det ute i hagen för han var så dum. försökte du ens trä nåt över huvet på han så hade han bitit dig eller slagit ner dig. grejen var den att han var inte elak utan de var rivaliteten mot alla andra hingstar som gjorde att han gick runt och skrek som en gris och viftade med frambenen. och alternativet var ju att han inte fick gå ut alls eller att han hade bettet på sig och då var valet ganska enkelt. fanns inget i hagen han kunde fastna i direkt så heller. så de kändes rätt ok. en kedja var inte möjligt för då hade han tagit armen, de behövde gå fort att bara haka dit ett grimskaft och sen hålla sig på avstånd så gick de utmärk.

sätta på det i boxen var väldigt trixigt de med - men då såg han inte nån annan häst så då var han inte lika grisig. men de gällde att vara på sin vakt å att man var två st. grimman har han nog aldrig varit utan. skulle aldrig få på den igen :crazy: på gången när man pysslade och på tävling gick de hur bra som helst att ta av grimman men i boxen var lönlöst!

så jag har inte sett nåt negativt med att ha stigbett på sig i hagen för han hade de i flera år utan att påverkas negativt. men han var åxå ett extremfall! helst av allt har jag ingenting på huvet på en häst ute.

Senast ändrad:

Hingsten var inte en gris, han var ouppfostrad...

Kan han vara uppfostrad på gången, och inte vara elak i boxen är det inte frågan om lynnesfel.

Att han ville malla upp sig för de andra hingstarna/hästarna är helt klart ouppfostran.

har aldrig någonsin nämnt lynnesfel!! det är ovanligt på hästar. men där emot hingstighet kan vara vanligare.

ouppfostrad skulle jag aldrig kalla honom. han betäckte naturligt och de gjorde inte saken bättre tyvärr. de brukar bli rätt jobbiga att handskas med då. sen finns de hästar och hingstar som är jobbigare än andra utan att de behöver betyda att de är ouppfostrade så som du menar. och ja han var snäll på gången och i boxen så länge stallet var tomt. han hade bara ett väldigt stort problem med andra hästar av samma kön. på tävling tog tävlingsnerverna överstyr och han var cool lugn.

hingstar som betäcker är ibland ingen lek att ha att göra med just för att instinkten tar överhand. eller kallar du en häst som blir rädd för ett överraskande moment ouppfostrad? låter märkligt. det är trots allt djur och inte maskiner. de har vissa naturliga begär som tar överhand ibland och han hade ett enormt sexuellt driv i sig och det har ingenting med uppfostran att göra. han var så pass uppfostrad de gick att få honom. det var bara i närheten av andra hästar han betedde sig som ett svin och eftersom det fanns andra hästar i hagarna i närheten så var man tvungen att ha stigbett på han.

Senast ändrad:

Jag konstaterade att eftersom hästen inte var hemsk helatiden så var det itne lynnesfel, skrev aldrig att du påstått det. Jag klargjorde att vi kunde stryka det alternativet.

En hingst som inte blir korrigerad i tid är ouppfostrad tills dess korrigeringen tas om hand.
Vilket skall göras av Kunnig person.

Jag har haft min äldre hingst på naturlig betäckning och det enda som hände var det som ska hända med hingstar, han vart lugnare att hantera eftersom han fick social kontakt och kärlek...

När vi släppte ihop sto och hingst lös för första gången skedde det i ridhus.
Jag kunde då kalla till mig hingsten, han tycker om att spendera tid med mig.

Precis som i naturligt tillstånd så ska inte hingsten avra den som är ledaren över flocken, om det är hingsten som är ledare så kommer hingsten inte att må bra. De är födda att följa ett sto.

Jag hävdar fortfarande att en hingst som inte är hanteringsbar är puppfostrad, oavsett om det finns andra hingstar i närheten eller inte. Han ska inte behöva hävda sig mot dessa för den som ska vara högs i rang är människan.

En hingst är inte en "gris", är den ouppfostrad, och folk därmed kallar den en gris, så ligger det på människan att uppfostra och inte skylla hans beteende på allt annat.
Det yttersta ansvaret för hästen svälmående och hanteringsbarhet ligger på oss.
Människan är den som har det yttersta ansvaret,

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 822
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka