Tillåtet med 4 åring i ridskoleverksamhet?

Sv: Tillåtet med 4 åring i ridskoleverksamhet?

Enligt mig är det dumt med såpass unga hästar pga att de har inte tiilräckligt mycket "erfarenhet", de är ju unga och leker fortfarande av sig! Sen tycker jag inte att det är schyst mot en häst att gå på ridskola redan från fyra års ålder, ofta går de ju kvar där hela långa livet.
Jag tycker att alla hästar ska ha sin chans att bara få vara o göra lite andra saker. Men det vill jag inte fullt säga att det inte finns hästar som trivs med livet som ridskolehäst och ridskolor som inte sliter på hästarna och ger dem mycket stimulation! Då är det prima.

där jag ridit har det kommit hästar som är 3/4 år men rids då inte med på lektioner tills dom känner att hästen klarar av att gå med på lektioner, då är det de mer duktigare som får rida dom ett tag.

Förutsätter att verksamheten har resurser att skola in hästen på rätt sätt annars fungerar det varken fysiskt eller psykiskt.
PL

Det psykiska effekten märkte dom av på "min" ridskola. Dom tog in en 4-åring som blev helt förstörd pykiskt. Till sista ville han bara ha av alla som satte sig på. Han såldes så smånigom till en norsk hoppryttare (han älskade att hoppa!). Han var helt vild på provridningen men hans potential måste lyst igenom. Vet inte hur det gått för honom sen.

/Maria

Allt beror väl ändå på hur man utformat sin verksamhet! En dålig verksamhet knäcker även äldre hästar ganska kvickt, framförallt psykiskt, men även med fysisk överbelastning. I en bra verksamhet har hästarna bättre liv än många av privathästarna som går och lullar runt.

Förutsätter att verksamheten har resurser att skola in hästen på rätt sätt annars fungerar det varken fysiskt eller psykiskt.
PL

Självklart. Jag glömde att det finns ridskolor som inte alltid ser till hästarnas bästa. :crazy:

My misstake. :bow:

Jag som både bedriver uppfödning och har ridskola sätter ofta in mina unghästar i verksamehten som 4 åringar. Då menar jag inte att dom går precis varje dag , men jag anser att det är nyttigt att dom rids av lite olika ryttare.
Mina hästar är dock ridna i en bra grund form för unghästar från början , sätts givetvis inte in med nybörare. Men dom lite mer rutinerade eleverna tycker att det är jätte roligt och utvecklande att även få rida unghästar.

Det har även hänt att jag köpt in 4 åriga ponnyer som ganska omgående skolas in i verksamheten. Min erf är att det är dom som också fungerar och stannar längst som lektions ponnyer.

//Tina

*knapplån*
just ponnyer rids ju in ganska tidigt också med tanke på deras kroppar. är säkert väldigt individuellt men islänningar och kallblod t ex ska ju egentligen tas sent för att de ska bli hållbara.
en annan aspekt är varmblodstravare/kallblodstravare som kanske ridmässigt är som 3-åringar (eller värre! :crazy: ) och sätts i verksamheten. nu är det väl inte många ridskolor som vill ha f.d. travare men ändå.

jag tycker 5 år nästan är för låg gräns i många fall, hästarna sätts inte i omlopp så mycket som de borde och att vara fast på en ridskola från ung ålder låter inte som något vidare hästliv. det finns alltid undantagsfall där det kan fungera och jag kan tänka mig att t ex turridning inte är lika illa, men det låter väldigt onödigt.

sen beror det nog mycket på vad det är för sorts häst oxå.min favorit när ja red på ridskola(en gatukorsning av kraftig typ)han kom när han vad 4 o stod tills han va runt 18 år tror ja det va,men han funka det jättebra,men som sagt det beror på hur dom rids oxå o hur mycket...alla hästar klarar ju det inte..

Jag håller med dig. Ridskolan där jag rider har många hästar runt 19-20 år som stått där i hela sitt liv och sällan är halta (som iofs håller på att bytas ut pga ålderna, men annars mår ganska bra psykiskt också). De som köps in runt 10 års ålder har däremot hållit sämre. Samtidigt är väl en fyraåring att ta i lite, fem-sex år är väl kanske bättre ålder att börja gå lektioner.

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 861
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar