Tillåtet med 4 åring i ridskoleverksamhet?

charmant

Trådstartare
I går hamnade jag i en diskussion med lite andra hästmänniskor när vi var på en tävling i kallblodsdressyr.

Det vi diskuterade var om det är tillåtete att ha 4 åringar gående i ridskole verksamhet?Detta då en ponny vara det är små barn som rider alltså.

vad vet ni om detta?

Sv: Tillåtet med 4 åring i ridskoleverksamhet?

Aha,finns det regler på det elelr är det bara riktlinjer??

Minns faktiskt inte...:o

Vet bara att jag alltid har hållit stenhårt på det efter ridsportförbundets riktlinjer.

Tror inte det är strikt förbjudet, men de allra flesta ridskolor tillämpar nog 5-års gränsen.

Okej, ;) då vet jag lite mer i alla fall.Tycker det är konstigt att ett 4 årigt russ går i verksamheten då det mest är små barn som rider den.

Det tycker jag med. Tycker det är fel.

Aha,finns det regler på det elelr är det bara riktlinjer??

Hästen/ponnyn bör vara minst fem år.

Alltså är det ingen lag, utan en riktlinje.

På vår ridskola har vi en fyraåring som går en-två lektioner i veckan. Dock inte med nybörjare. Han går med de duktigare ryttarna som klarar av att utbilda och behöver det för att utvecklas i sin ridning. Sen har han "sin" matte som rider honom några gånger i veckan och som tävlar honom och så.

Vet ridskolor som använder treåringar i verksamheten.. Helt sjukt!!:mad: :cool: :( :crazy: :eek:

Tycker det är fruktansvärt fel både säkerhetsmässigt mot barnen, och dessutom att ta betalt för att rida en häst som knappast kan vara särskilt utbildad... Dessutom är det orättvist mot hästen att i så unga år "släpa" omkring på så många olika ryttare utan att ha en bra utbildningsgrund att stå på!

hellt fel,det borde vara en gräns på 8 år.en häst som börjar så tidigt på ridskola håller inte....ett ex är på ridskolan i min stad där avlivades en 6årig häst pga av hälta,som enligt veterinären.va medfödd...låter skumt....kanske va d så,svårt att tro bara:confused:

Jag vet en fjording som kom till en ridskola när han inte ens var fyllda 3, och började gå med på lektion som 3½-åring. Reds för fullt på lektionerna vid 4 års ålder, hoppades 1.10-1.20 och gick 1-2 lektioner/dag. Behöver jag säga att han fick pålagringar fram och blev jättehalt vid 6-års ålder? :cool:

Sen var det ett varmblod på samma ridskola som började gå för fullt på lektion som 4-åring, och fick avlivas som 7-åring pga dåliga bakknän.

Såvitt jag vet (Det var i allafall så tidigare.) är det tillåtet att ha hästarna som lektionshästar från fyra års ålder, dock inte tidigare.
Detta behöver inte alls vara fel, utan beror helt på hur man gör. Jag har som ridskolechef (Det är några år sedan nu.) själv köpt in några fyraåringar, och börjat skola in dem i verksamheten som fyraåringar. Detta är ju dock inte alls samma sak som att de går som lektionshästar fullt ut, utan de går vissa lektioner som ett led i sin utbildning till lektionshästar.
Jag anser att det tar minst ett år, även för äldre hästar, innan de är helt inslussade i verksamheten, och har börjat lära sig sitt jobb. Det är ofta en fördel att böja med de som är något yngre, de blir ofta de bästa lektionshästarna, eftersom de skolas direkt in i verksamheten.

Om vi säger så här då....jag vet med stor säkerhet att denan ridskola inte direkt är serösa,på gränsen till okunniga.Detta ären ridskola för barn,mestadels shettisar.

Jo, det får man. Dock så måste jag säga att om ridskolan är ansvarstagande och bryr sig om sina hästar, bör man plocka ut passande lektioner för så unga hästar.

Kommer ihåg två ponnyflickor som kom till en ridskola jag en gång red på. De skulle fylla fem året de kom, och fick endast gå lektioner med mer rutinerade ryttare - och ponnyridning som de gillade stenhårt :)

på dom anläggningar jag jobbade under -80 talet påtalades klart och tydligt från "cheferna" att hästar/ponnys under 5 år INTE fick delta i lektionsverksamhet. hurvida det va en "lag" eller rek. vet jag inte, vet dock att det förekommit både 3 och 4 åringar i veksamhet på andra anläggningar.

Nåja, så kan man inte hård-dra !

Vi har hästar som faktiskt börjar i verksamheten som 4-åringar. De rids då 1-2 lektioiner i veckan av duktiga elever. OM det visar sig att de är lämpliga i verksamheten så fortsätter de som äldre. Och de har iallafall hållit alldeles utmärkt !

hellt fel,det borde vara en gräns på 8 år.en häst som börjar så tidigt på ridskola håller inte....ett ex är på ridskolan i min stad där avlivades en 6årig häst pga av hälta,som enligt veterinären.va medfödd...låter skumt....kanske va d så,svårt att tro bara:confused:

Då måst ejag gjort fel då för jag har haft lektionshästar, uppfödda och utbildade på ridskola som varit verksamma till de var minst 25 år.
De sattes in i verksamheten som femåringar och dessinnan utbildades de av personal.

Jag vill snarare säga att det är precis tvärtom. Hästar som anpassas i ung ålder får sina senor, leder och muskler anpassade efter det arbete de utför redan i ung ålder. Säg att det kommer en 13 åring till en ridskola och sätts in i verksamheten. Dennes senor, leder och muskler är anpassade för annat arbete och kommer därför inte hålla lika länge. Har flera exempel som jag kan visa.

De hästar vi fått in i ung ålder (3-5 år) har varit de som varit minst halta av alla. Vi har två C-ponnyer som kom som 5 åringar som idag är 16 år, de har aldrig varit halta någonsin. De älskar sitt liv och har också varit aktiva på tävlingsbanorna i både hoppning och dressyr.

En nordsvensk kom som treåring (dock blev klubben lurad på åldern, de sa att han var fem), han gick lektioner utan att vara halt fram till dess att han pensionerades som 18 åring. Har var med som ankare i klubbens allsvenskelag i dressyr i måååånga år och tog många placeringar upp till LA.

Förutsätter att verksamheten har resurser att skola in hästen på rätt sätt annars fungerar det varken fysiskt eller psykiskt.
PL

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Småbarn Hur lärde du dig att simma? Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat? Hur har du gjort med dina barn, lärt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 861
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 104
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar